Ervaring met holistische geneeskunde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:04

veel van deze praktijken zijn niet gebaseerd op de wetenschap die we de geneeskunde noemen. ik ben heel erg sceptisch tegenover dit soort zaken omdat er geen feiten zijn en het niet bewezen is, ik vraag me soms wel eens af waar de grens ligt tussen genezen en belazerd worden (cq placebo effect). aan de andere kant als reguliere medicatie niet werkt, moet je iets.

Amor Vincit Omnia


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:09

klopt. eigenlijk alles wat niet op een wetenschappelijke manier bewezen is.

wat "de oude beschavingen deden", moeten zij weten. dat het oud is wilt niet zeggen dat het goed is of werkt.

ps. niemand in dit topic kent me, dus liever niet veronderstellen dat ik ergens niet voor open sta.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:33

betalen de dieren de rekening of de eigenaren? Haha!

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:39

draumpje schreef:
holistisch is niet anders dan de hele patient onder de loep nemen
helemaal waar. helaas worden vaak wichelroedes, zandlopers, magneten en aurareading erbij betrokken, terwijl dat er eigenlijk niets mee te maken heeft.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:24

mazzeltje, een wetenschapper merkt niet uit ervaring dat iets werkt maar door een hypothese op te stellen en dan die stelling aan testen te onderwerpen en deze onweerlegbaar te bewijzen. wb homeopathie daarover heb ik ook mijn twijfels, het is niet wetenschappelijk tot stand gekomen en het feit dat er voor wel elk ditje en datje een middeltje is, zonder naar de werkelijke oorzaak te kijken. dat iets in een oud boekje ergens beschreven staat zegt niets, ook niet dat het eeuwenoud is, dat zijn drogredenaties.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 10:44

mazzeltje"]
Hieruit blijkt dus al dat je niets van klassieke homeopathie weet...geeft niks, maar hou je mond er dan over!
[/quote]kan je niet meer inhoudelijk reageren ajb dan alleen iemand afkraken (dat is geen argument nl.).

[quote="mazzeltje schreef:
De Materia Medica wordt overigens nog steed bijgewerkt hoor, en is derhalve echt geen "oud boekje" te noemen. Alsof het huismiddeltjes uit grootmoeders tijd zijn. Klazien uut Zalk middeltjes!
ook hier geldt weer homeopathie is een alternatieve geneeswijze en dat heeft een duidelijke reden. er is niets aangetoond en als jij dat wel meent, show me.

lov: het stukje van mist daar kan ik me wel bij aansluiten en ook bij de mening van maarten. het lijkt me verstandig om eens objectief die verhalen te lezen, voor eigen bestwil.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:10

Mac"]
Als je de "alternatieve" geneeskunde als algemeen aanvaarde standaard zou nemen, zou de "reguliere" geneeskunde er ook niet zo best vanaf komen. !
[/quote]kan je die uitleggen?

[quote="Mac"]
Het is alleen zo dat in onze maatschappij de reguliere geneeskunde meer is ingeburgerd, en deze is naar mijn smaak vaak te symptoombestrijdend.
[/quote]je bedoelt dat juist de alternatieve geneeskunde zoals homeopathie symptoombestrijdend zijn (of tenminste dat wordt beweerd, want aantoonbare bewijzen zijn er niet). de wetenschap geneeskunde is juist op zoek naar de oorzaak. voorbeeld: als ik veel hoest en ik ga naar een homeopaat krijg ik een drankje. ga ik naar een arts, luistert hij naar mijn longen en laat hij foto's maken. het is juist de diagnose die bij alternatieve geneeskunde wordt overgeslagen en daarom klopt jouw bewering dus niet.

[quote="Mac schreef:
Momenteel is ook weer de discussie gaande dat homeopathische middelen kwakzalverij zijn en niet werken. Men vergeet daarbij dat veel "reguliere" medicijnen precies dezelfde bestanddelen bevatten!
of vice versa?

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 07:14

miss sol, ik doel met mijn postings op alternatieve geneeswijze, niet op filosofieen.

@rieja, volgens mij wordt in de homeopathie steeds meer gebruik gemaakt van geneesmiddelen ontwikkelt door de geneeskunde. geloof dat ik hierover laatst een artikel gelezen had op www.skepp.be

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:26

riant en alle andere die zich aangesproken voelen, wanneer is iets onzin volgens jou en wanneer niet?

ik geloof niet dat alle geneeskunde terug te voeren is op de natuur, maar stel dat dat zo is, wat zegt dat dan? imo niets. het punt is dat de kennis wetenschappelijk bewezen is en niet waar de oorsprong ligt.

Amor Vincit Omnia


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Gerdien_ en 31 bezoekers