Geluid bij inademing bij shet?Wat kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Geluid bij inademing bij shet?Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 17:21

Hey. Ik hoop dat jullei mij kunnen helpen, vrijdag komt de DA al maar ik dacht laat ik maar eens kijken wat het ken zijn. Mijn shetlander hoor je duidelijk als ze inademt. hppfffffffff hoor je dan. Alleen met inademen.

Eerst dacht ik dat het misschien zenuwen kunnen zijn omdat ze verhuist is naar een andere stal maar ze blijft dit doen. Haar flanken ademen wel normaal en toen ik haar gekocht had, had ze ook geen conditie omdat ze herstellende was van bevangenheid maar dat gaat nu super goed. Ook dacht ik wie weet heb ze zand of zo in haar longen, maar dat kan het volgens mij ook niet zijn want ze hoest niet.

Ook onder zadel en aan de longe hoor je haar ademen vooral als ze stapt maar als ze warmgelopen is lijkt het minder te worden. Ook lijkt het of ze voor de rest helemaal gezond is alleen dat ademen.

We weten het niet maar ze kan in verwachting zijn, misschien dat het hier aan ligt.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik maak me toch wel zorgen, maar de DA komt zowieso vrijdag om te keuren.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:21

doet ze het altijd of alleen bij inspanning....ze zou dampig kunnen zijn dan hoor je ook zo'n soort geluid...ff de da afwachten...die kan je toch echt het beste helpen denk ik Lachen succes

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 18:27

Altijd alleen als ze aan het werk is hoor je het inademen een stuk duidelijker. Haar flanken zien er wel normaal uit als ze aan het werk is geen dubbelslag/terugslag mijn inziens, daarom denk ik niet dat het dampig ken zijn maar ja ik ben ook geen DA.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 18:27

Met dit warme weer denk ik dat het benauwdheid is. Heeft ze nog een dikke vacht? Heeft ze wel schaduw genoeg? Niet gaan rijden / longeren in ieder geval, maar even de DA afwachten.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:42

is het sinds het warme weer....dan weet je in ieder geval een mogelijke oorzaak!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 22:45

Toen ik de titel las, dacht ik meteen aan cornage, heb je daar al aan gedacht of naar laten kijken?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 22:47

Het is niet sinds dit warme weer maar ook al daarvoor toen het koud was. Ze krijgt nu nat hooi, ik hoop dat het dan beter gaat maar we moeten maar afwachten, gelukkig komt vrijdag de DA dan weet ik wat meer.

Zijn er nog meer oorzaken waardoor ze zo ademt?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:01

cornage lijkt me niet logisch, dit komt (volgens veearts) heel zelden voor bij pony's, behalve als het door een ongeluk oid komt.

Mijn pony heeft chronische bronchitis. ze maakt tijdens het grazen/eten van de grond ook een soort geluid alsof ze heel zwaar adem haalt maar dit komt waarschijnlijk niet door de bronchitis, omdat ze dat in vrij lichte mate heeft. bij mijn pony is het waarschijnlijk gewoon een "afwijking" aan haar gehemelte, dit ligt lager dan wat normaal is en daar door ontstaat het geluid, maar ze heeft het daarbij niet benauwd het is alleen geen prettig geluid.

Heeft je shet verder een normale ademhaling, geen knijpende flanken of een snotneusje bijvoorbeeld? als hij niet hoest hoeft dat niet te betekenen dat het geen bronchitis kan zijn, mijn pony heeft ook nooit gehoest. Ze kunnen met dit weer ook wat extra benauwd zijn, dat merk ik wel aan mijn pony.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 11:51

Bedankt voor de reacties. Ik geef haar nu nat hooi dat is altijd beter. Ik weet niet of het dampig is maar ik hoor het morgen. Ik hoop dat het niet ernstig is en dat het gewoon door het weer komt, maar ze deed ht toen het kouder was ook al.