hoe herken je dat een een paard hoefbevangen is geweest.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

hoe herken je dat een een paard hoefbevangen is geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 16:31

Mijn pony is nu heel gewoon, eerder wat smalletjes, hij heeft geen aanleg om dik te worden maar toch heeft mij DA gezegd dat hij waarschijnlijk hoefbevangen is geweest. Ik zag zelf helemaal niets raars aan zijn hoeven. Daar horen toch ringen op te zitten?

Kusje gr kat Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:09

Allereerst hoefbevangenheid komt niet alleen bij te dikke paarden voor, wel vaak maar niet altijd. Er zijn ook nog andere redenen;
Gifstoffen uit voedergewassen
Bepaalde hormonale stoornissen.
Bijwerkingen van geneesmiddelen.

Dan heb je ook nog overbelastingsbevangenheid door overmatig gebruik opharde ondergrond met als gevolg langdurige kneuzing van het hoefbeen, met name in het toongebied.Dan heb je het risico dat jij het andere been meer gaat gebruiken met als resultaat dat dat been ook weer overbelast word.

Paarden die bevangen geweest zijn hebben inderdaad ringen in de hoef zitten, maar hoeft niet altijd.Dit zijn dan ringen aan de voorwandvlakte aan de voorzijde komen ze bij elkaar naar de verzenen toe uit elkaar. Vaak zie je ook verandering van vorm van de hoef. Gaat een beetje naar een knolhoefje toe. Wat me ook altijd opvalt is dat als je er voor staat en ze lopen naar je toe ze dan graag de onderkant van de hoef laten zien. En heel vaak lopen ze sterk op de voorhand.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 17:27

thank you, nu is het wat duidelijker allemaal! Tong uitsteken

gr kat Knipoog