bot versplinterd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

bot versplinterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 12:31

Mijn jaarling heeft een aantal maanden geleden een flinke klap tegen zijn been gehad waardoor er aan de binnen voorkant van de sprong een fikse zwelling is ontstaan. Nadat ik eerst een tijd elke dag heb afgespoten en steeds 10 minuutjes op het harde heb gestapt werd de zwelling langzaam steeds minder.

Totdat hij begin juni de wei op ging toen werd het na een paar weken ineens weer flink begon op te zwellen zelfs zo erg, zo dik was het nog niet geweest. Natuurlijk is de DA direct geweest die ons doorstuurde naar de kliniek. Op de kliniek hebben ze diverse foto's gemaakt van de sprong.

Na lang zoeken en veel uitvergroten van de foto's zagen we honderden kleine botsplintertjes. Deze zijn zo klein dat mijn paard niet geopereerd kan worden. Ze hebben een naald in het gewrichtskapsel gestoken en daarbij een heleboel sinovia afgetapt in de hoop dat er al een hoop splintertjes naar buiten kwamen.

De DA zei dat mijn paard een goede kans op herstel heeft en dat het lichaam zelf de splinters moet oplossen, let op dit gaat heel langzaam omdat er weinig rode bloedcellen voorkomen in het gewrichtskapsel. Er zou een kans bestaan dat er nogmaals sinovia afgetapt moest worden.

Nu ben ik weer een aantal weken verder het been was een heel eind geslonken maar af en toe wordt het wel weer ietsje dikker wat dan de volgende dag weer wat minder is maar de zwelling is nog duidelijk aanwezig.

Ik heb weer de DA gebeld en gevraagd of het niet tijd werd dat er nogmaals sinovia werd afgetapt maar hij vond het nog te vroeg en zei dat ik dagelijks moet afspuiten/koelen en proberen het paard zo min mogelijk te laten bewegen.

Ook nu is de zwelling weer iets minder maar nog steeds duidelijk aanwezig, heeft iemand hier misschien ervaring mee of nog een goede tip om te koelen. Ik spuit dagelijks geruime tijd af en daarna smeer ik ook koelingsgel op de zwelling, ik heb ook een tijd groene leem erop gedaan hielp ook iets maar niet veel.

Enig idee hoe lang zoiets kan duren?

Doe eens maf met een haf!!!


pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 13:35

De boerin stelde voor om er een icepack op te doen, iemand enige tips hoe ik die bij een jaarling die nog nooit gebandageerd is makkelijk op de voorkant van het spronggewricht kan houden?

Ik weet dat er i.i.g. een theedoek of iets dergelijks tussenmoet anders kan het aan de huid vastvriezen.

Doe eens maf met een haf!!!

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-04 15:29

bedankt!! dat is een slim idee

Doe eens maf met een haf!!!

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:18

Volgens de DA moet hij zo min mogelijk bewegen omdat die kleine splinters zijn gewrichtkapsel en pees irriteren waardoor de boel gaat ontsteken, dus dan gaan de weinige rode bloedcellen de ontsteking te lijf en niet de splinters. Tevens kunnen bij overmatige beweging de splinters gaan zweven door het gewricht en daar nog meer schade aanrichten.

Doe eens maf met een haf!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, Trendiction en 8 bezoekers