Bobbel op rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snowy2004

Bobbel op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:33

Wie kan mij helpen of weet hier iets meer van.
Ik haalde donderdagavond mijn paard uit het land vandaan. Toen zag ik tot mijn schrik dat hij boven z'n flank, op zijn wervels een flinke verdikking heeft zitten. Het lijkt zelfs dat het zijn wervels zelf zijn, maar in zo'n rare positie lijkt me dat niet mogelijk.
Ik heb het idee dat hij heeft lopen rennen op het land, want hij stond alleen. Mede land genoot was op vakantie. Nu staat hij wel gewoon rustig, maar lijkt kort en stijf van achter te lopen. Dit kan ook van het rennen zijn. Daarbij denk ik dat hij of is gevallen, of zich verdraait heeft ofzoiets.
Ik had gehoopt dat het vandaag wat minder zou zijn, maar het lijkt nu erger. Het lijkt of het naar voren richting schoft ook op begint te zetten.
Heeft iemand een idee?
Foto heb ik niet, die wil ik vanavond gaan maken.

Anoniem

Re: Bobbel op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:35

Wat voor soort bobbel?
Hard/zacht? Hoe groot?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:09

Het is een bobbel en voelt hard aan. Als je er op drukt lijkt hij er geen last van te hebben.
Ik schat dat hij zo'n 10 cm lang, 8 cm breed en 5 cm hoog is.
De plek naar voren is ook ogeveer 10 cm lang.
Het lijken zijn wervels te zijn, maar het lijkt me niet te kunnen in zo'n positie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:13

Brr ik zou in dit geval toch zeker een dierenarts laten komen, een zwelling op de wervelkolom kan gevaarlijk zijn!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:15

Het is niet heet of pijnlijk ofzoiets.
Wat denk je dat het kan zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:01

Ik weet zo niet wat het kan zijn, klinkt in elk geval niet als een allergie of teveel eiwit oid.
Ik zou toch de VA maar bellen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:35

Zoals ik het hier lees, zou ik ook niet op maandag wachten met een dierenarts. Helemaal omdat niemand weet wat er is gebeurd.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:52

Ik heb vanmiddag om 6 uur de da gebeld. Als Atlas slechter gaat lopen, dan komen ze morgen meteen langs en anders komen ze maandag.
Ze denken dat hij zijn wervels verdraaid heeft.
Ik mag ook niets doen met hem. Hij mag wel op het land, want dan wordt hij niet gedwongen om te lopen.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:25

Dit zijn de foto's. Ze zijn niet erg duidelijk. Was ook niet makkelijk om er een foto van te maken. Bij beide foto's zit zijn hoofd links.
Afbeelding
Bij deze foto zit de bobbel ter hoogte van die grijze paal.

Afbeelding
En hier waar de grond begint.

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:52

moeilijk te zien, bij twijfel DA vragen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 06:50

Ziet er alarmerend uit!
Morgen zeker even een dierenarts erbij halen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:53

Ik ben heel benieuwd wat hier uit komt.
Is hij de nacht een beetje goed door gekomen of is het nog erger geworden?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:51

@ Wittedirk & Crossmonster: Da komt morgen ook, zoals ik al geschreven heb. ;)
@ Aukelizzy: Atlas is de nacht goed doorgekomen. Het lijkt er zelfs op dat het in de ochtend (na stal) erger is dan in de avond (na land). Hij lijkt er met gewoon stappen ook geen last van te hebben. Het is ook niet warm of gevoelig.
Hij staat zelfs gewoon met zijn voorbenen in de sloot en zijn kont omhoog, zoals altijd. :o
Ik ben ook erg benieuwd wat de da te zeggen heeft.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:31

Mijn oudere pony heeft ook sinds kort een verdikking op deze plaats. Voelt hard aan en hij schijnt er geen pijn aan te hebben. Hij heeft er verder ook geen last van met lopen en rijden enz. Als je naar een foto het skelet van een paard kijkt, zie je dat op deze plaats en vertakking naar de heupen is. Wanneer een paard ouder wordt, dunner wordt of minder gereden wordt (vermindering spiermassa) wordt deze wervel zichtbaarder. Ben benieuwd wat jouw DA zegt, de mijne zei dat er niets aan de hand was. Lees ook even dit topic: [MD] Weggedraaide wervel, wat te doen? [foto]

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:55

Ik denk dat dit toch een andere situatie is. Bij mijn paard merk je het wel met het lopen. Zelfs in stap loopt hij erg kort. Zo moet hij niet te lang blijven lopen, anders krijgt hij dalijk een overbelasting op zijn rechterachterbeen, daar heeft hij artrose. Als hij loopt is hij tevens sloom/suf, hij loopt in ieder geval in een veel te laag tempo.
Hij is een paar maanden geleden door ziekte enorm afgevallen en ook zijn spieren zijn toen verminderd. Toen was deze bobbel niet te zien, het bekken (als je dat zo noemt) daarintegen wel. Als het toen ontstaan had, had ik gezegt dat het door de vermagering en het invallen van de spieren was ontstaan. Maar zijn spieren zijn alweer aan het versterken en hij krijgt ook alweer wat vet op zijn lichaam, dus ik denk niet dat dit hetzelfde is.
Bedankt voor je reactie. ;)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:02

Is het geen beginnende karperrug?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:12

Sorrie, daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:12

Het zijn z'n lendenwervels denk ik die omhoog staan. In een soort bult.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:47

Ja, volgens mij zijn het inderdaad de lendenwervels. Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt! Alvast succes!

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:45

Heb je inmiddels al nieuws van de DA? Ik zat eens te lezen over karperrug bij paarden en kwam het volgende topic tegen: [MD] Karperrug bij paarden?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:42

Hey, bedankt voor de topic.
De DA is geweest. Hij ontdekte een holling, de bolling en een ontsteking op een wervel. De ontsteking zat een stuk voor de bolling.
Hij vond hem ook wel kreupel lopen en is bang dat het zijn artrose been weer is. Hij heeft bloed afgenomen om te kijken naar ontsteking cellen en naar iets van de spieren.
Hij heeft daar wel bij gezegt, dat hij denkt dat de kreupelheid niet van de rug kan komen, dus dat het 1 niets met het ander heeft te maken. En ik moest nadenken of ik straks de knie weer in wil laten spuiten.
Dat vind ik erg moeilijk, hij is een paar jaar geleden ook ingespoten en toen is hij enorm achteruit gegaan.
Morgen moet ik bellen voor de uitslag.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:55

Hoi,
Oo dat klinkt niet best. Het zijn dus twee afzonderlijke problemen. Hopelijk is de artrose niet terug gekomen, maar ben er bang voor. Maar wat is die onsteking in de rug dan? Ik zou persoonlijk mn paard niet opnieuw laten inspuiten als het de vorige keer al niet goed bevallen is. Is wel n moeilijke keuze, maar je moet het beste doen voor je paardje. Niet dat hij enorme pijn heeft.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:50

Net de DA gebeld. Uit de bloedtest kwam dat hij iig geen blijvende spierschade heeft opgelopen, dus dat is iig iets positiefs. Binnen 2 weken moet hij beter gaan lopen. De DA adviseerde ook dat ik hem nu nog niet moet laten inspuiten. Hij heeft vorige week een Adequan spuit voor de artrose gehad en DA hoopt dat hij hier op gaat reageren.
Vandaag zou hij de foto's beoordelen die ik van zijn rug heb gemaakt, omdat de bobbel al flink geslonken is.
Als hij binnen 2 weken niet beter is gaan lopen moet ik naar de kliniek, maar mijn probleem is dat hij niet te laden is. Ik zou 6/8 een cursus met hem gaan volgen daarvoor om dit soort problemen niet meer te hebben.
Dan gaan ze de knie verdoven en kijken of de kreupelheid daar vandaan komt.
Straks heb ik nog een overleg met DA in de kliniek.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:19

Dat is goed nieuws dat hij geen blijvende spierschade aan zijn been heeft! En dat de bobbel op zijn rug geslonken is, is ook positief! Gelukkig. Hopelijk gaat hij binnen deze 2 weken vooruit. En dat trailerladen komt vast wel goed, maak je er maar niet al te druk over. Succes en sterkte straks met de DA!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:56

De spierschade was eigenlijk voor zijn rug geprikt, maar wat je zegt het geldt natuurlijk voor alle spieren, ook in zijn been. ;)
De bobbel blijft nu in de ochtend en in de avond even groot, en dat is niet echt groot. Daar ben ik wel blij om.
Trailerladen is echt een groot drama met hem. Dat heb ik helaas al te vaak met hem meegemaakt. Hij wordt dan echt link en krijgt een waas voor zijn ogen. In de tijd dat hij veulen was hebben ze hem heel erg geslagen om hem in de trailer te zetten, want ze vonden dat hij stond te trutten. -:(- Ik denk dat het daar al mis is gegaan.
Ik heb net even met hem gestapt aan de hand en na een kwartier werd hij ineens heel druk, staart in de lucht en naast me op de plaats draven en blazen. En er was echt niets aan de hand. 8)7
Ik moet zeggen dat het er heel goed uitzag. Ik zag er nu helemaal niets aan. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.