Grrr, dat warme weer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Grrr, dat warme weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 16:13

Het moge duidelijk zijn, mijn en Son's thermostaat staan ingesteld op Siberie of een van de polen Knipoog !

Dat ik het warm heb, tja das vervelend, maar ik wordt niet benauwd! Son staat echter (versneld) te snuiven met haar neusgaten open, maar laat de buikslag achterwege. Zijn er mensen hier die ook een paard hebben die a) niet tegen warm weer kan en b) een luchtweg-probleem heeft?

Oja, wat doe ik nu al om de situatie te verbeteren:
*2x per dag Ventipulmin, moet ze nog tot en met volgende week dinsdag
*s'nachts buiten, overdag uit de zon middels open stalletje
*overdag als het niet strak zonnig is het land/zand nat maken en houden
*fenegriek voeren

Wat kan ik nog meer doen? Enne, kan dit luchtweg-probleem ook wat te maken hebben met Son's bloedarmoede?

Ga nu weer mijn regendansje doen, dan hoef ik voor vanavond het land niet meer te sproeien Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:29

Tja, denk dat je er verder weinig aan kan doen. 's Nachts buiten is prima voor haar (lekker koel) en overdag uit de zon is het beste. Ze zal het best moeilijk hebben, het is ook zo'n rare overgang. Vorige week was het nog fris en nu zo bloedheet. Vooral dat benauwde kunnen ze niet goed tegen.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:41

probeer haar misschien eens regelmatig nat te spuiten met de tuinslang ! als je de grote nekspieren van een paard goed koelt dan krijgen ze het direkt frisser !

groetjes

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 08:14

Mijn pony heeft ook luchtwegproblemen gehad. Ik heb m Ventipulmin gegeven en daarna standaar Fenegriek. Maar pas daarmee op. De Fenegriek is van zichzelf ook erg stoffig! Ik heb het over de brokken gedaan en daarna even een straaltje water erop. Dan stoft het niet meer. Verder zijn hooi nat gemaakt (nee niet met een gieter maar echt in een ton en dan een dag laten weken). Zijn hooi en stro in een andere schuur gelegd en de stal niet meer opstrooien als hij erin staat. Dat hielp al een heel stuk! In de wei heeft ie er niet echt last van. Nadeel is wel dat die van mij niet 's nachts buiten kan, dan gaat ie alleen maar keihard rennen. Ik doe m nu 's ochtend ff naar buiten en dan rond 11 maar weer naar binnen. Tis veel te warm in de wei met de knallende zon erop.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:06

Veel mensen met astma(-achtige) klachten hebben ook last van dit weer. Ik denk dat je weinig meer kan doen dan waar je nu al mee bezig bent.

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 19:50

Oke, dank je wel allemaal! Ik wilde even zeker weten dat wat ik doe ook goed is en of er nog meer was... niet dus!

Binnen bevalt het de dames prima gelukkig, mijn man heeft het stro nagekeken of stof en schimmels: Dit is gelukkig schoon. Dus staan ze nu op een petieterig laagje stro (gehakseld) en krijgen ze een emmertje gehakseld gras erdoor, in het kader van hoe hou ik ze bezig!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:34

Stomen met dampo geeft ook wat verlichting. Mijn paardje heeft het ook benauwd door de warmte. Je hooi natmaken in elk geval, minstens 4 uur weken.