Verbening hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pony35
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-08-01

Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 13:14

Weet iemand of er iets te doen is om het proces van verbening van het hoefkraakbeen stop te zetten cq. zelfs om te draaien? Misschien iets homeopathisch of zo?
alvast bedankt voor eventuele tips!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 16:51

Heb je al met je hoefsmid gepraat hier over,er schijnt een speciaal ijzer hiervoor te zijn ter bevordering van de afrolbeweging om schokken zoveel mogelijk te reduceren.En verder een intensieve therapie bestaande uit ontstekingsremmers en rust die kunnen leiden tot het verdwijnen van de kreupelheid en de pijn. In ernstige gevallen van verbening ziet de prognose er niet zo best uit i.v.m. bruikbaarheid. Weet niet of hier een speciaal homeopatisch middel voor is, misschien dat iemand anders dat weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:45

Ik heb zelf mijn eerste paard verloren aan verbening van het hoefkraakbeen. De smid kan een speciaal beslag aanleggen met silliconen. Verder kun je werken met ontstekingsremmers maar het proces is onomkeerbaar. Je kunt het proces hooguit vertragen.

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:48

mijn paard heeft dat ook van ouderdom(24)hij heeft speciaal beslag.
ijzers met rubber en tussen het rubber en de hoef word siliconen gespoten daardoor hebben ze meer vering met lopen. ik mocht er gewoon op buiten rijden geen moeilijke dingen.zomers heeft hij er haast geen last van.

groetjes

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:16

Verbening van de hoefkraakbeenderen komt inderdaad vaak bij oudere paarden voor.Bij oudere paarden treedt een natuurlijke ,lichte vorm van verkalking op die symptoomloos is.Je ziet het ook vaak bij tuigpaarden, die langdurig in draf op verharde wegen moeten lopen. Bepaalde beenstanden zijn er ook gevoelig voor; bodenwijde en bodemnauwe beenstanden.Stappen op het harde is wel goed voor de benen, volop draven dus iets minder.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 11:03

Mijn Toontje heeft ook verbeend hoefkraakbeen, hij is echter niet oud: elf is hij nu. In zijn geval zal het met overbelasting op te jonge leeftijd te maken hebben (ex-manegepaard) en mogelijk speelt erfelijkheid ook een rol. Hij heeft gewone ijzers met zooltjes, voorheen werd door de smid ook nog siliconen tussen de zooltjes en de voet gespoten, maar Toon verloor die siliconen steeds, dus die laten we sinds een jaar er tussenuit.

Hij loopt prima, wel wat korter dan vroeger en doorzitten is gewoon niet fijn omdat de vering het niet meer doet... erg stotend dus! Springen doe ik dus niet met hem, een heel enkele keer een cavaletti van 30 cm hoog aan de longe, omdat hij dat zo ontzettend leuk vindt.

Het proces van de verbening kun je niet stopzetten, wel zijn er allerlei middelen om het te vertragen, om de boel wat soepeler te houden en als pijnstiller. Het is ook heel belangrijk om voor regelmatige beweging te zorgen, dus het liefst de hele dag naar buiten en proberen om elke dag dezelfde hoeveelheid belasting te geven. Dus niet de ene dag een uur dressuren en de andere dag rust.

Probeer harde bodems te vermijden (de schokdempers werken immers niet meer!!), dat is wel heel belangrijk. Je kunt best een minuut of tien over het asfalt stappen, maar draven moet je echt niet op de weg gaan doen.

Kijk even bij www.simicur.nl onder spreekuur geloof ik, daar staan vragen van mensen, o.a. een van mij over hoefkraakbeenverbening en advies over homeopatische medicijnen.

Ik gebruik op dit moment helemaal niets voor Toon, eigenlijk moet ik dat wel doen.... Bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl) hebben ze ook wat middelen die je kunt gebruiken, o.a. Devils Relief (pijnstillend) en Equiflexion, ik heb alleen van E. Laarakker begrepen dat je dit soort middelen niet onbeperkt kan blijven geven, wat de paardendrogist echter wel beweert.... Verward

Mijn dierenarts vertelde me dat ik nog rustig een aantal jaren met Toon voort kan, wel de boel in de gaten houden, en veel aandacht voor warming up en cooling down.

Sterkte met je paard!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:56

Mijn nu 7 jarige New Forest x Welsh D ruin werd kreupel toen hij 4 jaar was. Nadat de DA rontgenfoto's gemaakt had bleek dat hij in lichte mate verbeend hoefkraakbeen had.
Ik heb hem toen 6 maanden in het land gezet zonder met hem te werken. Daarna ben ik rustig aan weer gaan rijden en hij heeft nergens meer last van gehad. Ik rijd 3 keer per week buiten, waarvan een groot gedeelte over de verharde weg. Het enige dat ik niet meer met hem doe is springen, omdat hij er dan wel last van krijgt. Hij staat niet op ijzers en de hoefsmod heeft tijdens zijn kreupelheid de zijkant van de hoeven wat dunner gevijld, zodat er wat meer beweegbaarheid in de hoef werd gecreƫrd.
Ik hoop dat het met jouw paard ook goedkomt.

pony35
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-08-01

Jullie advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 15:30

Ontzettend bedankt voor de reacties en het advies!