diaree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-02 20:35

ik heb een pony en die blijft eigenlijk maar aan de zachte ontlasting.
We hebben al een mestonderzoek laten doen maar daar was niks mis mee.
Wie heeft een goede oplossing om de mest weer wat dikker te krijgen.

linda

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 03:54

slobber misschien?

ik heb wel eens gehoord van een instructrice dat zij haar paarden slobber gaf (zemelen tezamen met water dus slobber, verder kun je er zoveel bijdoen als je zelf wilt) als die aan de diarree waren en dat zou dan na een paar dagen over zijn.

weet niet hoe anderen hier over denkenen of elk paard die reactie geeft, maar je zou het altijd kunnen proberen.
zemelen neemt vocht op en gaat uitzetten, laat je dit dus niet eerst weken in (warm) water voordat je het je paard geeft, gaat dit dus in de buik opzetten wat totaal niet de bedoeling is en ernstige gevolgen kan hebben.

je kunt vrij goedkoop een zak zemelen halen bij een diervoeder,
schep meestal eerst de zemelen in de emmer (niet aan te raden in de gewone voerbak aangezien je die niet zo makkelijk schoon kunt maken als een ronde emmer en heb ook wel eens gelezen dat ze slobber niet zo hoog moeten eten Verward ) en doe er dan warm water overheen, dan roeren dan ff laten staan zodat de zemelen het water opneemt en evt weer wat water erbij doen (en dan dus ook weer roeren).
de brokken/musli/knoflook etc etc doe ik er dan ook al bij, de wortels/brood ed pas als het water opgenomen is.
laten staan tot het afgekoeld is en dan aan het paard voeren.

tip: heb je geen warm water op stal (zoals ik dus ook niet heb op deze stal), denk dan aan een waterkoker.
bij mijn vorige stal was er wel warm water beschikbaar en ik zette dan gewoon de kraan open tot het water echt warm was.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 02:20

Kan het zijn dat de pony teveel drinkt?

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 00:25

m'n vriendin heeft dat ook gehad met een pony de da vertelde toen dat ze theekaakjes en beschuit moest geven(oude da met ouderwetse middeltjes)dat heeft geholpen.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 02:18

Krijgt ze wel voldoende ruwvoer?
Een paard heeft ruwvoer nodig om de darmen op de juiste manier op gang te houden.
Dus elke dag voldoende hooi/stro voeren, vooral stro kan stoppend werken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 08:56

Meer ruwvoer geven, en dan speciefiek oud hooi wat lekker droog is (dus niet beschimmeld of muf). En/of harde broodjes (eerst van binnen ook goed hard laten worden) bij zijn voer geven.
Meestal is het dan na een paar dagen weer over.
Viv