Spat, wat is dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 19:30

Ik heb het opgezocht intussen in het boek: "Mijn paard is kreupel" dus ik weet nu wel wat het is. Maar wat zijn de toekomstperspectieven?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 20:32

Ik heb paardenbenen van Evert Offereins er even bij gepaktn (das mijn "bijbel" hoor, dat boek zou iedere paardenbezitter/liefhebber moeten bezitten als je het mij vraagt... Knipoog) en daar staat in dat bij beginnende spatkreupelheid waarbij nog geen ernstige rontgenologische veranderingen in het gewricht bestaan, met de juiste behandeling (in 1e instantie spatbeslag) het proces te stoppen en bruikbaarheid te behouden is. Maar ik weet natuurlijk niet in welk stadium de spat van Hansje is enzo...moet de dierenarts denk ik wel kunnen vertellen als er foto's zijn gemaakt. In ieder geval veel sterkte!!!
Groetjes, Jasja

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 20:39

spat:
heeft ie eien op zijn achter benen?
doet ie moeilijk met galoperen op een volte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 20:46

Hansel heeft geen eien op haar gewrichten zover als ik weet en doet niet moeilijk op de volte.
In mijn kreupelboek stond dat de effecten van spatbeslag per paard verschillend is. dan klinkt Paardebenen toch positiever.Maar goed als ze er niet op reageert gaan ze foto's maken en dan kunen ze zien in welk stadium Hansje spat heeft.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 21:35

Ik denk dat je misschien sowieso foto's moet laten maken Katrien, dan kan je namelijk pas zien of er rontgenologisch gezien veranderingen zijn opgetreden in het gewricht. Maar ik zal voor je duimen!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 21:49

ik heb ook het boek van offereins(1 van mijn 30 bijbels haha)maar ik heb nog een andere,ff zoeken wat erover instaat:acute ontsteking(artritis)is vrijwel altijd het gevolg van overbelasting,maar ook mogelijk door geweld van buitenaf.de aandoening gaat altijd gepaard met kreupelheid en afhankelijk vd plaats in het gewricht ook veelal met overvulling van de gewrichtszak.
acute artritis van de kleine gewrichten (acute spat),kan worden behandeld met ontstekingswerende middelen.dit heeft zin zolang er nog sprake is van botwoekering.
spat is artrose van het spronggewricht.
het verschil tussen artritis en artrose =artritis=ontsteking van het kraakbeen
artrose =chronische ontsteking van het kraakbeen,met botnieuwvorming of botoplossing.spat is dus chronische kraakbeenontsteking aan de veelal kleine gewrichtjes van de sprong,wat zich uit inwisselende kreupelheid,het paard staat in rust met het reupele been vaak onbelast op het toongedeelte,iets naar voren en iets naar binnen,of rusten ze zelfs met de hoef van het zere been op de hoef van het gezonde been.de paasen met lopen van de zere been zijn korter,eveneens duurt het neerzetten ervan korter dan bij het gezonde been.
bij beginnende spat waarbij er nog nauwelijks tot geen verbening is opgetreden(=rontgenologisch te bepalen)kan het proces nog gestopt worden,met de juiste behandeling en beslag,en is de bruikbaarheid vh paard te behouden.
echter bij dudanige verandering van het sprongewricht en verbening is de bruikbaarheid op de lange termijn gering.
dus katrien ligt het in hansje's geval er helemaal aan hoever de spat al ontwikkeld is.een rontgenfoto biedt daarbij het antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 09:45

bedankt voor de reacties. Ik vraag me dan dus af waarom de DA niet meteen foto's wil maken maar eerst het beslag wil afwachten. Ze zal het wel weten maar stel nou dat dat beslag niet aanslaat omdat het geen of een vergevorderde vorm van spat is dan zijn we alweer een paar weken verder. Verward
Overigens heeft Hansje al langer een iets kortere pas met dat been, ze sleept ze er een beetje mee, dat is te zien aan het afslijten aan de voorkant van de hoef en het ijzer. Ze dachten dat dat kwam omdat ze vorig jaar bij haar vorige eigenaar 3 maanden vastgebonden had gestaan zonder uitloop.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-04-26 17:00 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 12:10

tja dat klinkt wel erg vervelend,dat ze er al langer last van heeft is niet zo'n goed vooruitzicht.waarom vraag je zelf niet een rontgen aan?dan weet je meteen hoever de spat al is gevordert en dan is er meteen uitsluitsel.zou ik tenminste wel doen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 12:19

Ja, maar ze is dus van mijn moeder dus dat kan ik moeilijk doen. Als het beslag niet aanslaat laat ze foto's maken.