Ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 19:43

We hebben sinds 6 weken 2 paarden, omdat we niet zeker wisten of, wanneer en waarmee ze zijn ontwormd en omdat 1 van de 2 opeens heel erg had staan schuren hebben we ze vandaag allebei ontwormd. We hebben Equimax gebruikt, dat helpt volgens de bijsluiter tegen:
Grote strongyliden
Kleine strongyliden
Parascaris
Oyuren
Trichostrongylidae
Strongyloididae
Habronema
Onchocecra
Longnematoden
Lintwormen
Horzels

Nu vroegen wij ons af wat voor soort we de volgende keer het beste kunnen gebruiken en wanneer dat dan moet.
Misschien heeft iemand een handig schema daarvoor?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:13

ik heb een ontwormingspakket van een jaar bij de DA gekocht dit jaar en heb er een 2e bij moeten kopen omdat Morrie zo zwaar ontwormd moet worden.

Er zat 2 x mestonderzoek bij dat pakket en bij het eerste onderzoek belde de DA verontrust op dat Morrie theoretisch gezien al tijden dood had moeten zijn zoveel grote spoelwormen had hij, ik ontworde echter keurig om de 6 weken voor 600 kilo, veel te weinig dus!

Ik geef hem nu anderhalve spuit per keer, eerst Equimax en de volgende Equest (zoals in het ontwormingspakket staat aanbevolen).

Met de restanten ontworm ik een geadopteerde shetlander, dat is precies genoeg en zo heb ik geen restjes!

Jullie zouden dus met 3 spuiten jullie 2 paarden kunnen ontwormen.

Aangezien ik weet waar jullie paarden vandaan komen, zou ik voordat je begint met ontwomen even mestonderzoek laten doen bij de DA, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Mensen (ook DA's) verkijken zich op het gewicht van een Noriker, ik denk dat die van jullie toch ook wel aan de 700/750 kilo geraken als ze eenmaal goed doorvoed zijn!

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:22

Je kunt het beste regelmatig ontwormen (elke 8 wkn) met een middel op basis van Ivermectine, bv Eqvalan, Furexel. Tegenwoordig zijn er veel goedkopere middelen op de markt die exact dezelfde werkzame stof bevatten als deze twee merken, maar dan veel goedkoper! En dan aanvullend zou ik één of twee keer per jaar ontwormen met een middel op basis van Moxidectine (b.v Equest), omdat dat het enige is wat ook ingekapselde larven doodt.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:14

Bij ons zijn er een paar paarden (friezen) aardig ziek van de Equimax geweest, dus kijk uit met die spuiten!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:50

Wij doen bij die merries altijd voor ze op de wei gaan 2x een hele zware dat ze iig schoon zijn als ze naar buiten gaan.. en verder is het beetje afwisselen.. waar ik meer naar kijk is of ze voor drachtige merries zijn..

hubble
Berichten: 193
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 07:45

fresco schreef:
Bij ons zijn er een paar paarden (friezen) aardig ziek van de Equimax geweest, dus kijk uit met die spuiten!


Waar kregen die last van? Staat dit middel erom bekend dat paarden er ziek van kunnen worden?

Volgens mij moet je in het voorjaar en in de herfst ontwormen met een middel dat ook larven doodt en 1 maal per jaar met een middel tegen lintworm. tussendoor kan je gewoon een eenvoudiger middel gebruiken.