toontredend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

toontredend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 20:20

hoi ik heb een arabier gekocht , ze hadden nietgezegd dat ze toontredend was , dus ik schrok eigenlijk wel erg toen ik dat zag , maar vond er zo lief en voor de prijs hoefde ik het ook niet te laten we hebben ook 2 maanden garantie als we der terug willen brengen eigenlijk hadden we der niet moeten kopen maar willen der toch een kans geven , ze staat met der linkerbeen heel erg toontredend en de andere normaal , ze loopt momenteel kreupel omdat ze onderuit is gehaald in de wei door een ander paard ,maar zouden er volgens jullie nog ooit wat meegedaan kunnen worden of wortd ze een gezelschapspaardje voor ons wie o wie kan ons er meer over vertellen en zou ze op speciaal beslag moeten de smid komt donderdag pas dus moet nog even wachten

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:51

ik denk dat je het best nog een beetje kan corrigeren, hoe oud is ze? . ik weet niet inhoeverre de gebruiksmogelijk heden worden beperkt door een troontrende stand.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:09

hoefsmeden kunnen heel goed werk verichten, zeker als het dier nog jong is!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 21:46

dat is het dus ze is al 9 jaar en het is echt heel erg bij haar

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:49

Mijn Winnie is ook heel erg toontredend. Hij heeft helemaal nergens last van.. Het is alleen een doorn in het oog als je ermee wilt gaan fokken..

En ze zal dan wel raar lopen.. Maar zolang ze er verder geen last van heeft zou ik zeker niet gaan corrigeren.. Heb ik bij Winnie ook niet gedaan en die loopt prima Haha!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:49

hmm ik denk echt dat er nog wat aan correctie gedaan kan worden, op lange termijn.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:54

Onze Maikel is staat ook toontredend en we hebben ook nergen last van, rijden veel dressuur en recreatie met hem, sinds we een nieuwe smid hebben is het een heel stuk minder geworden.

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:05

Mijn paard was net vier toen ik hem kocht en zag al wel meteen dat hij beetje toontredig was. Mijn smid zei dat hij het wel kon corrigeren vanwege zijn jonge leeftijd (we zijn nu een jaar verder dus het duurt wel even) Maar als je paard al ouder is kan je hem niet echt meer corrigeren want zijn lichaam heeft zich erop aangepast, dus zijn bespiering en gewrichten. Goed beslag is natuurlijk altijd belangrijk! Ik heb ook een ander paard gereden die heel toontredig was maar had er absoluut geen last van. Hij had wel zooltjes maar dat was volgens mij ook meer voor zijn rug.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:15

Silly99 schreef:
Mijn paard was net vier toen ik hem kocht en zag al wel meteen dat hij beetje toontredig was. Mijn smid zei dat hij het wel kon corrigeren vanwege zijn jonge leeftijd (we zijn nu een jaar verder dus het duurt wel even) Maar als je paard al ouder is kan je hem niet echt meer corrigeren want zijn lichaam heeft zich erop aangepast, dus zijn bespiering en gewrichten. Goed beslag is natuurlijk altijd belangrijk! Ik heb ook een ander paard gereden die heel toontredig was maar had er absoluut geen last van. Hij had wel zooltjes maar dat was volgens mij ook meer voor zijn rug.


Onze Maikel was 6 toen we hem kochten, nu hij 12 is is het veel minder. Hij heeft geen ijzers en wordt elke 2 maanden bekapt door een holistische hoefsmid http://www.xs4all.nl/~hoefsmid//

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:27

Morrie was 3 toen hij in Nederland kwam en is extreem toontredend.
Het hoort bij het ras (Noriker) en in Oostenrijk wordt er niet moeilijk over gedaan.
De smid heeft een poging gedaan hem te coriigeren, maar dat is niet gelukt, het toontredende is te sterk.

Ik heb hem nu zonder ijzers lopen en het wordt niet erger, hij staat gewoon zo en loopt met maaiende voorbenen.

Met 9 jaar kan je er niets meer aan corrigeren denk ik, zonder dat je pezen en spieren beschadigd. Misschien dat een goede smid kan voorkomen dat het nog erger wordt, maar het lijkt me dat een paard van 9 al is uitgegroeid.

Alleen aan de fiets loopt Morrie onzuiver, maar dat komt omdat ie dan bezig is met mijn fiets te slopen (dus naar rechts gebogen loopt) en dan niet meer weet hoe ie z'n kromme benen weg moet zetten, maar ja, zijn probleem hoor, hij kan ook gewoon netjes rechtdoor lopen aan de fiets!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:53

Een paard van 9 jaar mag je niet meer corrigeren ! dat is vragen om problemen. Een goede hoefsmid kan zo bekappen/beslaan dat er optisch bijna niets van te zien is, zonder de stand aan te passen.
Gardy (zie profiel) is ook toontredend, wat ik wel doe bij rijden is springschoenen (van neopreen) aan want deze paarden zijn geneigd met hun voeten op de kroonrand van de andere voet aan te tikken, hetgeen zeer pijnlijk is, dit voorkom je op deze manier. Verder lekker niets aan doen !