Droes bij jonge veulens, meer complicaties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Droes bij jonge veulens, meer complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 10:52

Een week of drie geleden is er zonder overleg een pony bij mijn merrie met veulen op de wei gezet. Toen wij 's avonds moeder en kind uit de wei kwamen halen stond er een hoestende shet bij ze in de wei Boos! . De staleigenaar wist niet dat die pony hoestte (de eigenaar van de pony wel Stoom uit je oren ) en heeft gezegd dat de pony wel bij die van ons in de wei kon. We hebben 4 weilanden en er werd de keren ervoor altijd overlegd of er een ander paard bij die twee van ons kon. Maar goed, daar hebben we het al over gehad en de pony is de dag erna alsnog weggehaald en in een van de andere weilanden gezet (al ging het niet van harte ).

De pony werd steeds snotteriger en na een week leek zijn alleen nog maar te bestaan uit gele snot. Uiteindelijk heeft de eigenaar van de pony toch maar besloten om er eens een veearts bij te halen. De pony bleek flink droes te hebben. De pony is toen in quarantaine gezet op een weitje een eind verderop. Echter die pony heeft in die anderhalve week daarvoor wel direct contact kunnen hebben met zo'n beetje alle paarden (behalve die van ons) die op de weides staan dus er was beslist nog besmettingsgevaar.

We houden Zammy nu al eventjes extra in de gaten en bijna elke avond nemen we zijn temperatuur op. Hij heeft nu twee dagen dag en nacht op de wei gestaan en ik kon daar zijn temperatuur niet opnemen. Nu vond ik zijn neusuitvloeïng vandaag een stuk dikker en gekleurder (wittiger en niet meer doorzichtig) en hij was voor zijn doen heel erg mat Scheve mond . Tussen zijn kaken zit nu een klein bultje, maar ik weet niet zeker of dat het nieuw is of dat ik spoken ga zien. Vanavond haal ik ze dus maar weer binnen en ik duim maar dat ie dus een gewone vieze neus heeft en dat ie nog wat slaperig was Gaaaap . Zo niet, laat ik de veearts komen, al is het maar voor mijn eigen zekerheid.

Nu ben ik mijn boekenkast en internet een beetje aan het rond kijken naar droes bij veulens, maar ik kan niet zoveel vinden. Is hier iemand die ervaring heeft met droes bij jonge veulens? En zijn er meer risico's aan verbonden dan bij oudere veulens/enters? Zammy is nu twee maanden oud.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Renkle, tiwi1969 en 73 bezoekers