ja, ja alweer een bult bij Norita.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

ja, ja alweer een bult bij Norita.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 21:42

Norita is sinds een maand erg ziek. Ze heeft hoogstwaarschijnlijk droes. De DA wil dit niet 100 % erkennen, maar heeft ook dat vermoeden.
Hieronder een foto van een abces wat net schoon is.
Afbeelding

Maar nu heeft ze sinds een paar dagen last van een wel heel grote bult. Ik weet niet of dit een abces wordt, en wil dit liever ook niet afwachten. Vandaar dat morgen de DA komt. Een andere DA want ik heb het eerlijk gezegd met de andere het een beetje gehad. Boos!



Afbeelding

Zou dit ook een abces worden?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:57

Het lijkt er helaas op dat ook dit een abces gaat worden, al is de foto op dit punt niet echt duidelijk. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar jouw woonplaats ligt, maar wordt het niet tijd, dat je hem naar een kliniek brengt. Behalve droes, zijn er nog wel een paar oorzaken op te noemen die abcessen kunnen veroorzaken. Op een kliniek hebben ze meer mogelijkheden om uit te zoeken (oa door foto's en lab. onderzoek) wat er echt aan de hand is.
Ook wij hebben afgelopen winter, zo'n 30 paarden met zware droes gehad, allen hebben abcessen gehad, sommige zelfs 4 stuks, maar die braken vrijwel tegelijkertijd door en niet zoals bij jou de een na de ander.
Dus ik vraag me af, of hier eigenlijk wel sprake is van (gewone) droes, ofdat dit inmiddels een verslagen droes is, of zelfs misschien een compleet andere infectie.
Wil je me vertellen hoe ze tot dusver behandelt is, mag ook via de PB hoor.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 18:25

De behandeling was al volgt. Toen ze erg hoge koorts had (40.5) heeft ze een spuit penicilline gekregen. Vervolgens als pijnstiller medalcam en andere pijnstillers om de koorts opnieuw te verlagen. Vervolgens een kuur van antibiotica. Dit allemaal omdat de desbetreffende DA niet wou geloven dat het toch ook droes kon zijn. Zelfs ook nadat ik hem daar op had gewezen.
De DA is een week later weer geweest, heeft gekeken en wist het niet zeker...droes of geen droes. Dit abces heb ik goed schoongemaakt. Nu komt deze bult naar boven.
Deze dag is er een andere DA geweest. Ik heb dit keer niet gekozen voor een ´echte´paardenarts van de kliniek maar nu een ´gewone´veearts. En deze gaf gelijk uitsluitsel dat het toch om droes ging.
Hij heeft me uitgelegd dat de bulten onderaan de kaak die ze eerst had de gewone verschijnselen zijn van een normale droes. Deze bult wordt ook een abces, en kan voorkomen bij ernstige gevallen. Hij denkt dat deze bult ong. na een week openbarst.
Opname in een kliniek is op dit moment niet gewenst. Ze staat nu op een lekkere volle weide, rustig te herstellen en uit te zieken.
Ik heb overigens nog een erg goed artikel meegekregen over droes, geschreven door deze DA in het ts. van het fries stamboek. Misschien dat ik deze vanavond eens bij medisch kan zetten.
Dit artikel geeft een hele hoop verheldering en ook goede ideeen om droes zoveel mogelijk in te perken.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:33

Prettig dat je nu duidelijkheid hebt, maar het is wel erg jammer dat je paard al antibiotica heeft gehad. Droes is een heel vervelende ziekte, en zoals Kitten als schrijft kan ze nu verslagen droes ontwikkelen. Houdt haar goed in de gaten, en geef haar alle tijd om te herstellen. Hoe oud is ze? Kitten, ik snap dat bij zulke hoge koorts een DA iets wil doen. Weet jij waarom ze dan niet gewoon paracetamol geven om de koorts te drukken maar altijd weer meteen naar de AB grijpen voor ze weten wat er eigenlijk aan de hand is?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:23

Tja, het is een goed ding dat je nu op zeker weet, wat er loos is, al zul je met de conclusie van "verslagen" droes zeker niet blij zijn. Je zult in ieder geval extra alert moeten blijven( en dat nog voor een lange periode) want het nadeel van een verslagen droes is, dat abcessen zich ook inwendig kunnen ontwikkelen. Het afrijpen van het zich nu ontwikkelende abces, kun je versnellen door het dagelijks in te smeren met trekzalf of mosterd.

Bij de behandeling van de 1e VA zet ik idd een paar vraagtekens, al wil ik hem ook weer niet helemaal afvallen.
Een dergelijk hoge koorts is bij een volwassen paard zeker niet ongevaarlijk en ik kan me voorstellen dat hij dit heeft willen remmen.
Daarbij komt dat droes is in deze tijd van het jaar hoogst ongebruikelijk is, dat het dit jaar (landelijk) blijft doorsudderen, zal wel het gevolg zijn van een te koude en te natte zomer. Vandaar dat ik de twijfel van de 1e VA wel begrijp, zeker als er (nog) geen zichtbare abcessen zijn.

Maar waarom hij gekozen heeft voor die combinatie aan medicijnen is me zwaar onduidelijk. In zijn plaats zou ik (maar ik ben GEEN Va) gekozen hebben voor koortsremmers en een kortlopende antibiotica totdat er meer duidelijkheid zou zijn. En die moet er na een week toch geweest zijn in de vorm van gezwollen lymphklieren en of beginnende abcessen.

Waarom geen paracetamol als koortsremmer? Ik denk dat het een probleem gaat geven, om de hoeveelheid werkzame stof aan te passen aan het gewicht van een paard (tov van een mens). De grote hoeveelheid, of concentratie hiervan, zal dan waarschijnlijk schade opleveren aan maag en/of andere organen. Want helaas is een paard, ondanks zijn grote lijf, op dat punt veel gevoeliger als een mens.

Coby, voor jou blijft er jammer genoeg nog een lange periode van onzekerheid over het verdere verloop. Rust (houd er maar rekening mee, dat ze zonder complicatie's, toch ruim een half jaar nodig zal hebben om compleet te herstellen), frisse lucht en goed voer zijn voor jouw paardje voorlopig het belangsrijkste.

Zou je me dat artikel wat je gevonden hebt over droes, toe willen sturen, of als dat lastig wordt, de link waar ik het terug kan vinden.
Als je nog vragen mocht hebben, dan hoor ik het wel.
Ondertussen heel veel sterkte en geduld.

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:19

Dank je wel voor je uitleg, ik heb weer wat bijgeleerd! Succes Coby met je paard, verwen haar maar lekker hoor!!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:12

Het is allemaal een beetje afhankelijk van welke antibiotica ze heeft gehad. Sommige antibiotica's komen niet bij de droes. Overigens is het een bacterie en geen virus.

Over het algemeen gebruiken dierenartsen als koortsremmer en pijnstiller gewoon Quadrisol. Daar zit geen antibiotica in.