Ex-hoefbevangen pony laten dekken?wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Ex-hoefbevangen pony laten dekken?wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 00:21

Volgend voorjaar wil ik graag mijn shetlandpony laten dekken,maar ze is in het verleden al 4 x hoefbevangen geweest aan 4 benen zelfs.Wie van jullie heeft hier ervaring mee?De een zegt dat het wel goed kan en de ander zegt weer dat het gevaarlijk is omdat ze dan aan de nageboorte kan blijven staan.Ze is voor het laatst bevangen geweest in april 2003.Het gaat nu super goed met haar en ze loopt vaak voor het karretje.Ik wil zo graag een klein kyra'tje, zeker nu ik zelf een shetlandhengst gekocht heb.Wie heeft hier ervaring mee?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 07:37

ik zou het niet doen....
je hebt idd kans dat na de bevalling het dubbel terug kan komen en dan kan de merrie overlijden...slecht voor het veulen..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:37

Waarom overleg je niet eerst met je VA, die kent haar.

Bij het aan de nageboorte blijven staan is de kans zeer groot dat ze opnieuw hoefbevangen raakt. Of ze met haar verleden, een grotere kans heeft om aan de nageboorte te blijven staan, is iets wat je de VA zult moeten vragen, want dat durf ik zo niet in te schatten.

Het feit dat ze weer regelmatig voor de kar staat, doet vermoeden dat er niet teveel schade is ontstaan, maar toch.........

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:41

op het bedrijf waar ik gewerkt heb, krijgt een merrie die echt super erg heofbevangen heeft gestaan toen ze jong was ieder jaar een gezond veulen.

Ze kan nooit echt aan het werk, af en toe een ritje onder het zadel en dan is ze verrassend snel voor een Noriker!
Vooral als ze drachtig is is ze op haar best. Na de bevalling staat ze 1 of 2 een beetje hoefbevangen maar verder niet en er komen geweldige veulens uit!

Ze "werkt" nu in de paardenmelkerij en er wordt met haar gefokt vooral om het geweldige karakter!

het kan dus wel, maar ieder geval is weer anders, overleg het goed met je DA!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:50

Wij hebben onze shetlander ook laten dekken, een paar jaar ervoor was zij ook hoefbevangen geweest. Iedere merrie kan hoefbevangen raken door het aan de nageboorte blijven staan, alleen krijgen merrie's die al eens hoefbevangen zijn geweest (als ze al aan de nageboorte blijven staan)krijgen over het algemeen zwaardere hoefbevangenheid.
Bij onze merrie is de nageboorte echter gewoon losgekomen, zij heeft nergens last van gehad wat dat betreft. Normaal houden wij haar 's zomers van het gras omdat het risico op hoefbevangenheid dan zeer groot is, met een zogend veulen is de kans op hoefbevangenheid door teveel eiwit vele malen kleiner omdat de merrie veel eiwit aan haar veulen kwijtraakt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:22

shetlanders zijn er gevoeliger voor als grotere paarden !!
dus tis wel iets om in je achterhoofd te houden !

maar de veearts kan je er beter uitsluitsel over geven Knipoog\

Kimana

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 17:43

hartelijk dank voor julie reacties, ik heb het uiteraard eerst met de dierenarts overlegd en volgens hem zou het wel gaan, maar ik blijf toch een beetje bang om zon lieve/leuke pony te verliezen.Maar aan de andere kant zou ik z er zo graag een veulentje van willen hebben, heel dubbel dus.....

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:03

ik zou wel tien x na denke maar he is en blijft leuk om een eigen beestje te fokken van je eigen beest. dus gewoon doen.

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:23

smurf schreef:
op het bedrijf waar ik gewerkt heb, krijgt een merrie die echt super erg heofbevangen heeft gestaan toen ze jong was ieder jaar een gezond veulen.

Ze kan nooit echt aan het werk, af en toe een ritje onder het zadel en dan is ze verrassend snel voor een Noriker!
Vooral als ze drachtig is is ze op haar best. Na de bevalling staat ze 1 of 2 een beetje hoefbevangen maar verder niet en er komen geweldige veulens uit!

Ze "werkt" nu in de paardenmelkerij en er wordt met haar gefokt vooral om het geweldige karakter!

het kan dus wel, maar ieder geval is weer anders, overleg het goed met je DA!




dat had ik met mijn vorige verzorpony werd ook zo ongeveer ieder jaar gedekt en ook zij was hoefbevangen aangezien zij dus niet meer gerden of voor een kjarrteje gezet kan worden fokken ze er ieder jaar een veulen bij e dit gat erg goed ze heeft nu in 4 jaaar 3 veulens gehad en er is nog een een keer een dierenarts bij geweest omdta het verkeerd zouw gaan