kramp paardje + hoefsmid >probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

kramp paardje + hoefsmid >probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 14:47

Deze 2 gaan niet echt samen.

Gisteren is voor het eerst sinds ik mijn paard heb de hoefsmid geweest (mijn over buurman Haha! ) Het was nog niet heel hard nodig, maar hij gaat een maandje weg (zoals de meeste wel zullen weten) dus wilde heb nog even laten bekappen voor zijn vertrek.

Mijn paard is dus links achter iets kramperig. Ik ben bezig met leren voetjes te geven (bij vorge eigenaar deze ze dat alleen met de smid) Hij begint dit aardig goed te doen, zijn 2 voorbeentjes zijn geen probleem, rechts achter geeft hij ook braaf (duurt wel iets langer) maar links achter (het krampbeentje) krijgen we niet normaal omhoog.
als je hem voetje vraagt tilt hij na een tijdje braaf zijn voet op, maar gelijk veel te hoog (bijna dubbelgevouwen zeg maar)
Als hij kramp trekking heeft tilt hij hem ook niet zo hoog op (is maar een klein stukje hoger als een normale stap)

Op het moment dat hij hem dus optilde pakte mijn hoefsmid zijn been vast en toen begon hij op zijn rechter achter been te hinken (net een stuiterbal) Hij bleef verder erg braaf en had mijn hoefsmid al tig keer kunnen trappen als hij wilde, maar elke keer als wij dat voetje vroegen probeerde hij hem op te tillen.

Zelf denken we dat hij het gewoon eng vind om dat krampbeentje op te tillen (misschien krijgt hij dan kramp?) en het lijkt er op dat zijn rechter achterbeen nog niet sterk genoeg.

wij hebben hem tegen een wand aan gezet zodat hij kon steunen maar hij steunt op mijn hoefsmid Bloos! hij gaat gewoon tegen mijn hoefsmid aan hangen.

zoals ik al eerder zei hebben we met die andere geen problemen die waren ook erg goed verzorgt volgens mijn hoefsmid, hij heeft even onder zijn hoef van het kramp beentje kunnen kijken en zag daar aan dat die veel minder verzorgt is (deze is dus in het verleden niet goed bekapt)

Verder zei mijn hoefsmid dat hij al een goede evenwicht heeft voor een 3 jarige en hij dacht dus dat zijn rechter achterbeen niet sterk genoeg is om alleen op te staan.

nu moet ik dus elke dag gaan oefenen met een blokje hout die moet ik tegen zijn linker achterbeen aan leggen en er dan zachtjes tegen schoppen, dan tilt hij de achterkant van zijn hoef op (net als in rust) waardoor het gewicht op rechts komt om zo zijn rechter kant sterker te maken. Mijn hoefsmid heeft dus geen ervaring met dit soort problemen omdat het heel weinig voor komt. Nu hoop ik dat hier iemand dit zelfde probleem heeft of heeft meegemaakt en mij tips kan geven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en anders vraag je het maar


( het is dus niet zo dat hij lastig doet en het niet wil want dan had hij er niet zo braaf en rustig bij gestaan)

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:28

je moet het krampbeen zo laag mogelijk houden met bekappen, dan krijgt hij niet zo'n kramp.en heel veel geduld hebben

mijn paard heeft dit ook en zo gaat het goed
maar het belangrijkste is dat je smid heel rustig blijft en hem niet gaat straffen want dan word je paard bang

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:32

Ja zover was ik al. Ik hou zijn andere achterbeen ook al expres laag met uitkrabben omdat hij moet leren dat hij dat andere been ook laag mag houden. Maar zover komen we dus niet eens want als hij hem optilt trekt hij hem gelijk omhoog, en als mijn smid zijn been vast pakt gaat hij op die andere hinken. Mijn hoefsmid is erg geduldig en ik wil ook niet dat dit met geweld gedaan word want hij moet idd niet bang worden. We bestraffen hem nergens voor (is ook niet nodig) want hij trapt nie of iets dergelijks.

Hoe heb jij hem geleert zijn voetje op te tillen dan? ik zelf krijg hem niet eens vast, mijn hoefsmid dan weer wel maar dan gaat hij dus op dat andere been staan springen Scheve mond

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:42

toen ik mijn paard kocht had ze dit nog niet en toen heb ik haar geleerd om voetjes te geven.ze heeft dit gekregen nadat ze een bloeduitstorting had en dit hebben ze toen opengesneden.wat je een zou kunnen proberen is het voetje vanaf de andere kant te laten geven tot dat ze dat goed doed

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 15:45

dan tilt hij hem niet op, als je aan de goede kant staat krijg je hem amper omhoog. Maar als hij hem dan 1maal opgetilt heeft gaat het wel makkelijker. Hij tilt hem wel elke keer opnieuw op als je dat van hem vraagt maar in 1 keer zo hoog en zet hem dan zo snel mogelijk weer neer. En zoals ik zei als je hem vast houd gaat hij op je hangen en met zijn andere been hinke.

En dat voetje vanaf de andere kant snap ik het nut niet helemaal van, kun je dat uitleggen?

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:56

Ik heb ook een paardje gereden met krampbenen.. wij noemden het hanen tred. ik denk dat het bij jou paardje gewoon een angst probleem is. Z'n been verkrampt en daardoor raakt hij in paniek en wil het zo snel mogenlijk weer op de grond zetten. Ik denk dat heel veel oefenen met optillen en daarna uitkrabben het meeste nut heeft. hoe rustiger ze zijn hoe minder het been verkrampt. Maar het blijft heel erg moeilijk. Het paard wat ik reed had ik op een gegeven moment zover dat ik z'n been op kon tillen en dan legde hij z'n hoef op de punt neer en kon ik op die manier z'n hoef uitkrabben. hierna is hij verkocht en weet dus ook niet hoe het verder is gegaan.
Probeer in elk geval niet boos te worden als het niet lukt gewoon even gerust stellen met wat snoepjes of brokjes en weer opnieuw beginnen. het kan echt maanden duren voordat hij eens een keer bekapt kan worden..

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 16:00

Mijn paard heeft geen hanentred. Tussen dat en kramp zit nog aardig wat verschil. Ik weet dat ik daar veel gedult mee moet hebben ben al anderhalve maand aan het oefenen en bestraf hem absoluut niet maar beloon hem juist zodra hij zijn voetje iets optilt. Ik ga het nu proberen met dat blokje houd, dat werkte gister al aardig. Hij tilde hem af en toe helemaal op en ging steeds op de voorkant van zijn hoef leunen

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:03

Ik ben erg blij dat je een geduldige hoefsmid hebt, ik heb niet echt een tip alleen vaak herhalen net zolang tot het been wel ontspant, veel belonen en erg veel geduld!!! Succes er mee

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:11

Nou asl ik jou verhaal zo hoor was het precies hetzelfde dus of het nou hanentred is of niet maakt volgens mij niet zoveel uit.
Laatst bijgewerkt door ophrah op 17-07-04 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 16:12

Ik ken mijn hoefsmid goed want het is mijn overbuurman. Hun hebben zelf 2 tinkers en een pony bij huis staan (in de tuin haha) en een geduldigere hoefsmid is er denk ik niet te vinden. Hij is gister rui, 2 uur met mijn paardje bezig geweest. Hij heeft over zijn hele lijf gevoelt en gedaan om te kijken of hij ergens iets in zijn lijf had ofzo elke keer vroeg hij opnieuw dat voetje, allemaal heel rustig (niet gehaast dus) en zodra hij hem optilde al was het maar iets beloonde hij hem gelijk.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 16:13

ophrah schreef:
nou al ik jou verhaal zo hoor was het precies hetzelfde dus of het nou hanentrd is of niet maakt volgens mij niet zoveel uit.


Tussen hanentred en kramperig heid zit zeker wel een groot verschil.
Mijn paard is net 3 geworden en moet het ook allemaal nog leren. Henentrend is een veel ergere vorm als kramperig heid ( ik heb voor ik hem kocht daar alles over uit gezocht dus dat verschil weet ik wel)

het maakt ook niet uit alleen is hanentred een ergere vorm

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:20

Sorry dat ik je advies heb gegeven. Maar als je het allemaal zo goed weet waarom vraag je het dan........ Knipoog
Sorry hoor maar ik denk dat de manier van het behandelen van dat achter been hetzelde is. En ik zei ook al wij noemden het hanentred maar of dat het daadwerkenlijk was weet ik niet. tijdens het rijden had ie in ieder geval nergens last van alleen als je z'n achter benen wilde optillen verkrampte ze....

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 17:55

Ik zeg alleen dat het geen hanentred is. Mijn paard heeft onder het stappen ook kramp trekjes.

Ik kom net bij hem vandaan en hij heeft 5 keer zijn voet opgetilt (heb hem niet vast gepakt alleen op laten tillen) zonder blokje. Hij deed het heel goed dus ik denk dat hij na gister de bedoeling een beetje snapt, alleen kan ik zijn been nog niet vast pakken

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:49

Ik heb ook een paard met een kramperig pootje met beslaan. Ws is hij door de vorige smid regelmatig gestraft als hij zijn been wegtrok of zich op zijn kont liet zakken. Daardoor idd ook wat angstig geworden om het been op te tillen.

Mijn huidige smid laat hem zelf bepalen op welke hoogte hij dat been wil houden en slaat (op de eerste 2 nagels na) de nagels nagel voor nagel in.
Dit werkt tot nu toe zeer goed

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 20:51

Ik denk niet dat dat gebeurt is bij de smid van die vorge mensen. Want die mensen hebben mij juist uitgelegt hoe we dat moeten doen en dat ik een geduldige smid moest zoeken en hem absoluut niet mag bestraffen. Ik ga vanaf nu gewoon elke keer oefenen en zoals vandaag tilde hij hem heel iets op, gelijk beloont met wat lekkers en nu hopen dat ik hem over een tijdje ook vast kan houden Lachen

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 20:56

Ik had eigenlijk niet verwacht dat hij zijn voetjes van de grond zou doen vandaarg aangezien dat nog niet eerder gebeurt is. Maar misschien snapt hij een beetje wat de bedoeling is na het gemartel van gister.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:35

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 16:24

Ik wil niet gelijk een praam omdoen, ik wil niet dat hij er bang voor woord. Ik wil het eerst gewoon een tijdje op een normale manier proberen zodat hij de tijd ook heeft om het te leren. Ik had niet verwacht dat hij gister zijn been op zou tillen na dat drama gedoe van vrijdag maar hij deed het braaf. Dus ik hoop zo steeds een stukje verder te komen zodat ik hem over een tijdje gewoon vast kan houden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:32

Van pramen worden ze helemaal niet bang.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 17:03

Bij mijn vorge pony hebben we ook wellis de praam omgehad en die werd daar zeker wel bang van. Dus de praam doe ik er niet om. En denk ook niet dat dat veel nut heeft, hij staat gewoon braaf stil alleen zodra we zijn been vast pakken gaat hij met zijn andere been springen (maar blijft wel voor stil staan zeg maar)
Ik wil gewoon op een normale manier hem daar vertrouwen in geven. Dus misschien dat iemand daar ervaring mee heeft, ook zonder gelijk van alles te gaan gebruiken (mensen bij mij op stal hadden het al over een touw om zijn voor been en die dan om hoog trekken) maar dat soort dingen wil ik dus niet.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:24

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:29

Je paard heeft het probleem dat hij de bewegingen in dat been niet genoeg kan coördineren. Daarom tilt hij 'm ook òf hard en hoog op, of niet. Dat jij die voet niet kan oppakken heeft daarmee te maken.

Je kan je paard vooral leren dat hij met z'n rechterkant tegen de muur kan leunen, en een praam kan inderdaad helpen de reacties niet zo overdreven te laten zijn.

[edit]typefoutje....[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 19-07-04 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:17

Wat wel eens schijnt te helpen is, om hem vlak voordat de hoefsmid met hem begint, hem een halfuurtje rustig te longeren. In dat geval zijn de spieren warm, beter doorbloed en daardoor soepeler, dan dat je hem zo koud van stal af haalt. Probeer maar eens, bij sommige geeft het een enorme verbetering.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:01

Dat laaste zal ik eens proberen.

Hem tegen de muur zetten hebben we geprobeert maar hij gaat met zijn volle gewicht naar je toe hangen (we hebben ook zijn staart vast gehouden om hem een beetje in balans te houden en hem tegen te trekken zeg maar.

Verder staat bijna overal op internet (wat ik gevonden heb) dat het paard er vertrouwen in moet krijgen. Dus denk dat er ook wel een stukje angst bij komt.

Morgen gaat hij weg en dan zal ik die jongen eens vragen hoe hij er over denkt.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:01

bedankt in elk geval alvast voor de reacties OK dan!