*hoefzweer/kneuzing??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

*hoefzweer/kneuzing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-02 22:19

Vandaag is de dierenarts voor de 3e keer geweest.
3 weken geleden kwam onze merrie ontzettend kreupel uit de stal, gelijk de dierenarts gebeld en die constateerde een hoefkneuzing, heeft gesneden maar er kwam alleen een druppeltje schoon bloed uit, goed teken vond hij, verband om en in de hoefzak en nathouden.
De volgende dag was zij al niet meer kreupel en heeft toen dus ongeveer 5 dagen in de hoefzak gestaan.
Na die paar dagen werd de hoef weer wat warm en liep ze niet helemaal rad in draf, DA geweest niets gesneden maar weer 5 dagen in hoefzak met water en biotex, na die tijd liep ze eigenlijk nog steeds niet lekker, niet kreupel maar toch anders, na 3 dagen werd haar hoef weer warm, DA gebeld en haar lichaam moest het nu zelf oplossen vond hij, zolang ze niet kreupel liep niets aan doen.
Hoef werd steeds warmer, gister behoorlijk en vandaag kon ze ineens niet uit stal komen, zo kreupel, DA heeft op dezelfde plek weer iets gesneden, weer klein druppeltje bloed maar geen etter.
Zou er op een andere plaats een zweer kunnen zitten, het komt er vanzelf wel uit, vindt hij maar ik heb liever niet dat het aan de kroonrand openbreekt. Ook zijn haar hoefballen erg rood.
Moet er etter uitkomen?? dit duurt dus al meer dan 3 weken. Is er ook een andere oplossing voor de hoefzak, heb wel een Blue Boot gekocht maar dat vond de DA niets. Ik ben bang dat het zo niet goed gaat!!
Heeft iemand hier ervaring mee??
Of moet ik iemand anders laten kijken?? Ik weet het nu niet meer.
Graag raad

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 14:33

ik zou zelf de hoefsmid laten komen om hem er naar te kijken, dit is toch echt zijn vakgebied, ik heb zelf een aantal keren een paardje gehad met een hoefonsteking gehad wat is opengesneden door de hoefsmid, inprincipe is wachten bij een onsteking in de hoef niet de beste remedie, het kan doorslaan in het been en het eigenlijk alleen maar erger maken en je paard zal straks echt op 3 benen staan en haar zere voet helemaal niet meer willen gebruiken, des te eerder je erbij ben des te beter, het is alleen wel moeilijker te vinden, maar door met een nijptang in verschillende delen van de hoef te knijpen komen ze er meestal snel genoeg achter waar de slechte plek zit, mijn advies is dus gelijk de hoefsmid laten komen en als je erbij vertelt dat je zeker weet dat het in de hoef zit en dat ze er bijna niet meer op kan staan, staat hij waarschijnlijk zo voor je op de stoep *LOL*

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 23:28

Vanochtend niet verwelkomd met luid gehinnik maar een liggend paard wat niet graag wilde staan, toen gelijk de kliniek gebeld en daar staat ze nu.
Er zijn foto's gemaakt, want een hoefzweer is niet te vinden, wel zit er ergens een ontsteking. Morgen gaan ze verder kijken, gelukkig niets gebroken, gekanteld of gescheurd.
Hoop dat ze het spoedig vinden en er wat aan kunnen doen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:35

Nou dan staat ze nu op de goede plek. Hoop voor je dat het toch nog een beetje meevalt. Hou je ons op de hoogte?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 21:57

Ik hoop voor je paardje dat ze nu de oorzaak en een passende remedie voor kunnen geven...
Dat je DA niet voor de Blue Boot is verbaasd me Verward omdat ik em ook gebruik en zelfs dr Offereins er een voorstander van is omdat de hoefzak vaak toch wat irritaties kan geven bij langdurig gebruik.

Hoe dan ook ,eerst de tijd gunnen ,en kop op !
Sterkte ermee!

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 23:25

Op de kliniek waren ze ook goed te spreken over de Blue Boot, met een hoefzak heb je grotere kans op mok.
Vandaag hebben ze weer allerlei onderzoeken gedaan en ze vermoeden toch dat het hoger zit koot/kroon gebied.
De DA dacht ook aan een luzatie (ontwrichting) van koot
morgen gaan ze verder onderzoeken en vrijdag komt daar de hoefsmid die haar ook gaat onderzoeken.
misschien als het een luxatie is, moet ze in een soort gipsverband en dan op rust, zo wie zo voorlopig op rust, zal ze niet leuk vinden zo de hele dag op stal maar ja als het moet, is er geen keus.
Ben dus nog steeds heel benieuwd wat eruit komt!!!
Hoop dat er ineens toch een grote hoefzweer is, dan komt het snel weer goed.
In ieder geval vast bedankt voor jullie reacties
Groetjes
Emmy

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: *hoefzweer/kneuzing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:37

Emmy schreef:
Vandaag is de dierenarts voor de 3e keer geweest.
3 weken geleden kwam onze merrie ontzettend kreupel uit de stal, gelijk de dierenarts gebeld en die constateerde een hoefkneuzing, heeft gesneden maar er kwam alleen een druppeltje schoon bloed uit, goed teken vond hij, verband om en in de hoefzak en nathouden.
De volgende dag was zij al niet meer kreupel en heeft toen dus ongeveer 5 dagen in de hoefzak gestaan.


Huh, dit vat ik niet helemaal? waarom zou jij de hoef van je paard in een hoefzak doen en weken in de Bio als hij een kneuzing heeft? Verward
Dat doe je toch alleen met een hoefzweer?

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 22:43

De DA doet bij een kneuzing waarvan hij niet weet of er toch nog een zweer achter zit ook een hoefzak om, tenminste die van ons.

Vanochtend naar de kliniek, na het gesprek wat ik gisteren had, was ik aardig down, zou het nog goedkomen.

Vandaag zou ook de hoefsmid komen, ik wees nog op het feit dat de binnenhoefbal nog erg warm was, hij dieper aan het snijden en ja hoor, er kwam heel veel etter uit, ben nog nooit zo blij geweest om etter te zien, heeft ze dus al een hele tijd een hoefzweer die heel diep zat.
Nu dus weer in een hoefzak en maandag gaat hij eraf en hopen dat ze niet meer kreupel is, alhoewel ze nog wel heel gevoelig kan lopen.
Dan gaan ze haar voorzichtig longeren en kijken of ze toch geen verstuiking erbij heeft, omdat ze haar binnenkant van haar hoef een tijd ontzien heeft en anders is gaan lopen, schuin en op de toon.
Hoop dat dat ook goed gaat en dan mogen we haar weer ophalen Knipoog Knipoog
Wat zal ze blij zijn weer in haar eigen stalletje te staan.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:19

Fijn voor je Emmy dat het waarschijnlijk toch "maar" een hoefzweer is.
Een tip voor de volgende keer: Haal meteen de hoefsmid erbij. Die heeft gewoon veel meer ervaring met hoefzweren en weer ook precies waar hij wel of niet kan snijden. Is toch net een beetje meer zijn vakgebied dan van een dierenarts.... (Ik hoop niet dat ik nu allerlei DA's beledig....)