Zwarte tanden!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miszkelly

Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: vlaardingen

Zwarte tanden!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:31

hej

mijn pony is 3 jaar en heeft hele erge zwarte tanden. ze moet dan nog wel wisselen als het goed is maar kan het kwaad en weet iemand wat er tegen te doen is.

groetjes kelly

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:43

Het kan zijn dat ze mest eet. Of de bodembedekking van de stal, waar staat ze op?

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:05

wat is er zwart aan de tanden? echt de buitenkant of zeg maar de vulling. als het de vulling is, dan is het goed.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:06

Denk mest eten!?!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 07:32

Weet niet hoe het komt, heb het ook wel eens gezien bij een jong paard. Echt de tanden zelf (voorkant); zag eruit of hij veel drop at en de hele dag koffie dronk - echt zwart dus...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:37

Zwarte tanden zie idd bij consequente mest eters. Voor de tanden schijnt het geen kwaad te kunnen, maar je kunt je afvragen,wat de reden van het mest eten is, want dit is niet voort gekomen uit af en toe een hapje, maar consequent alles opvreten wat hij voor de kiezen krijgt.
En dat in aanzienlijke hoeveelheden.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:54

Ook paarden die nat hooi krijgen gevoerd hebben soms heel donkerbruine tanden. Sommige paarden eten ook regelmatig klei/aarde als ze tekorten hebben, ook daardoor kunnen de tanden soms verkleuren. Het verschilt ook nog van paard tot paard, bij ons op stal staan ook paarden die nat hooi eten en waarbij de tanden niet verkleuren. Zolang hij niet uit zijn mond stinkt kan het geen kwaad. Als je je zorgen blijft maken kun je eens een paardengebitsverzorger er bij halen. Dat is juist verstandig nu in de wisselperiode, om te controleren of alles goed wisselt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:47

Staat hij op stal? en, zo ja, waar staat hij op? Ze kunnen ook wel eens de bodembedekking opeten, en daar zwarte tanden van krijgen.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 16:59

Kan ook gewoon door krachtvoer zijn!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:37

Met een citroen kan je de tanden van een paard proper krijgen, miss eens gebruiken ?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:16

Kitten schreef:
Zwarte tanden zie idd bij consequente mest eters. Voor de tanden schijnt het geen kwaad te kunnen, maar je kunt je afvragen,wat de reden van het mest eten is, want dit is niet voort gekomen uit af en toe een hapje, maar consequent alles opvreten wat hij voor de kiezen krijgt.
En dat in aanzienlijke hoeveelheden.


klpot dit gebeurt het meeste bij paardendie op zaagsel staan en te weinig afleidinghebben.
Vanhooi enander voer wilhet wel bruiner worden maar van mest eten wordenze echt zwart.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 18:35

Het is inderdaad dat je paard mest eet. Als een paard dit doet, dan komt deze wat tekort. Waarschijnlijk Vitamine en Minerale. Als ik jouw was zou ik eerst de DA laten komen kijken, voor je beint met vitamine preparaten e.d. dingen. Die kan inderdaad vast of je paard iets te kort komt of niet.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:04

Mijn paarden hebben ook zwarte tanden, vooral de oudste.
Het is geen gezicht Scheve mond
Toen de paardentandarts kwam heb ik er naar gevraagt, hij zei dat ze absoluut niet verrot waren, ze waren juist nog heel mooi voor haar leeftijd (20), maar het komt doordat ze regelmatig krullen eet.
Als ik haar weer op stro zou zetten, worden ze weer normaal van kleur.
Hij kon ze wel schoonmaken, maar het kon verder absoluut geen kwaad, het verdient alleen geen schoonheids prijs Bloos!
En ze zouden zo weer zwart worden, dus ik heb het maar zo gelaten Lachen

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:14

Wij zetten onze paarden al jaren op krullen, en nooit iemand met zwarte tanden.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:59

Toen ik mijn pony net had (hij was 4 jaar), had die ook hele zwarte tanden. Nu hebben ze een mooie kleur. Ik heb er niks speciaal aan gedaan, maar waarschijnlijk door het veranderde eetgedrag.

miszkelly

Berichten: 82
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 19:24

jaa ze staat op zaagsel, en ik heb haar idd wel is mest zien eten, maar lde laatste tijd niet meer. ik geef promiss ook winterpenen, want iemand bij de paarden had gezegt dat ze daar ook wit van worden...klopt dit?? het is inderdaad wel wat witter geworden

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:02

Dende schreef:
Het is inderdaad dat je paard mest eet. Als een paard dit doet, dan komt deze wat tekort. Waarschijnlijk Vitamine en Minerale. Als ik jouw was zou ik eerst de DA laten komen kijken, voor je beint met vitamine preparaten e.d. dingen. Die kan inderdaad vast of je paard iets te kort komt of niet.


Dat is niet altijd waar sommige paarden doen het ook uit verveling.
Als ze ooit mest hebben gegeten duurt het even voor de tanden weer wit zijn. veel ruwvoer kan helpen wortels weer ik niet.