vermoeden beginnende hoefbevangenheid, wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

vermoeden beginnende hoefbevangenheid, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 21:05

Evita staat al ruim 3 maanden stil omdat ze kreupel is (geweest, eerst achterbeen, toen voorbeen). Ze staat nu alleen nog op het weiland, maar ze is daar door ontzettend dik geworden.. Evita wordt al dik van lucht eigenlijk, ze staat op een kaal landje en krijgt verder geen voer, alleen een paar pavo vitaal brokjes (vitaminebrokjes, zit verder niks in). maar ik kan dus niet rijden, en daardoor wordt ze zo dik.

Nou valt het me op dat haar hals hard en dik is geworden, ze heeft altijd wel een dikke hals maar het is nu erger dan anders. op een harde ondergrond loopt ze wat gevoelig (dit kan ook komen doordat haar ijzers er pas sinds kort af zijn, terwijl ze 6 jaar lang op ijzers gestaan heeft.. dacht ik eerst..), ook draaien gaat veel minder soepel dan vroeger. op een zachte ondergrond is er niks aan de hand. ze loopt nog wel gewoon vrolijk en voorwaarts trouwens, als ze niet op de straat hoeft te lopen tenminste. Verder is ze stijver dan vroeger, ze stapt niet meer over met haar achtervoeten (kan misschien ook komen doordat ze niet meer bereden wordt dat ze stijver is?), ze staat verder niet vreemd.. voorbenen onder de massa en niet vooruit gestoken.
De veearts is deze week al geweest voor haar voorbeen, daar heeft ze een ontstekingsremmer voor gehad omdat ze waarschijnlijk in het land over d'r kogel gedraait is. hij vond haar wel te zwaar!

Ik ga proberen of het lukt om haar 's nachts of overdag in de paddock te zetten om af te vallen, maar ben bang dat ze dat niet leuk gaat vinden zonder vriendjes Scheve mond
wat kan ik verder nog doen om hoefbevangenheid te voorkomen, afspuiten? stappen? rijden gaat nog niet door haar been.
en wat zijn precies de symptomen van hoefbevangenheid? (krijgen ze ook koorts?)

tips om haar te laten afvallen zijn ook welkom natuurlijk, maar ze krijgt al minimaal voer.. Scheve mond


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 21:11

ja ik mag met haar wandelen, doe wat vrijheidsdressuur en "lange lijnen".. maar daar valt ze dus niet echt van af. ik kan me wel voorstellen dat bewegen beter is voor de doorbloeding (in de hoef)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 07:13

Ik ga haar zo in de paddock zetten.
De veearts is trouwens deze week voor haar geweest en van hem mocht ze nog wel op het kale landje, ze mocht alleen niks meer erbij. hij heeft ook op d'r hoeven geklopt en daar reageerde ze niet op. de hoeven zijn ook niet warm en witte lijn is niet verbreedt, maargoed ik denk dat dat dingen zijn die in een later stadium pas komen.

Ik weet echt even niet wat ik met haar moet nu hoor Verdrietig als ik haar in de paddock zet zal ze waarschijnlijk in paniek raken en rond gaan racen, wat nog niet mag met haar been. hooi mag ze al helemaal niet voor haar bronchitis wat nu juist heel goed gaat, maar dit zal wel even belangrijker zijn..

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 16:50

bedankt! Evita staat nu in de paddock (vind ze niet leuk Knipoog ), vanmiddag heeft haar vriendje er bij gestaan en toen ging het wel beter, ze was rustiger.
Voor vanacht gaat ze nog terug naar haar kale landje, ik durf haar nog niet alleen in de paddock te laten staan want ben bang dat ze dan uitbreekt (en dan komt ze op heel vers gras terecht, ben ik dus nog verder van huis). daar moet ik nog wat op verzinnen.


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 21:24

bedankt!
Evita is gelukkig waarschijnlijk niet hoefbevangen, maar ze blijkt gewoon niet zonder ijzers te kunnen.. Ze staat nu sinds 2 maanden zonder ijzers omdat de hoefsmid dat toch wou gaan proberen (zonder is natuurlijk beter dan met, dat zegt hij zelf ook Lachen ) en in die tijd stond ze alleen maar op het weiland omdat ze kreupel was. Nu gaat ze steeds gevoeliger lopen op het harde omdat haar hoefjes echt te kort zijn geworden. Hij komt er vrijdag weer een ijzertje onder slaan, en dan afwachten of het weer beter gaat.

Het feit dat haar hoeven niet warm zijn en dat ze verder vrolijk is en nog erg graag hard wil Haha! (op zachte ondergrond dan) was volgens hem een goed teken, niet om me zorgen over te maken.. uitkijken moet ik natuurlijk wel want ze is te dik! Ik hoop dat dat er binnenkort langzaam aan weer af gaat, nu ik weer mag opbouwen Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 11:45

Evita staat sinds gisteren weer op ijzers, en het hele gevoelige lopen is weg.. niet hoefbevangen dus, gewoon te korte hoefjes Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes, Celebi, Donnatella, Ladypronk, Speirs, Stelvio, Vales, xxxmh en 19 bezoekers