Hoesten...allergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Hoesten...allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 20:39

Hoihoi,

Mijn paard loopt nu al maaanden te sukkelen met zijn luchtwegen. Het begon met een beetje hoesten (wit tot geel slijm ophoesten) en 1x werd het erger (keelontsteking--> toen is er een bronchoscopie gedaan). Telkens een paardenarts erbij en telkens medicijnen (ventipulmin, sputolysin, pretnison, diverse slijmoplossers en cortico's zoals altijd volgens mij) Tijdens het medicijngebruik ging het steeds zo goed als over maar als we stopten begon het langzaam weer.
Nu leek het een poosje goed te gaan maar sinds twee dagen hoest hij weer slijm op. Hij lijkt er geen last van te hebben...maar ik ben gewoon bang dat het erger of chronisch wordt.
Wat ik ook niet fijn vind is dat er eigenlijk nooit naar een oorzaak wordt gezocht maar alleen wordt behandeld.

Zou het geen allergie kunnen zijn? Voor stro of kuilvoer? Of ergens anders voor....

Wie heeft er ook wel eens zoiets meegemaakt en wat hebben jullie gedaan in dit geval?
Wie heeft er ervaring met vernevelen, en hoe?
Is er iemand die er een holistisch dierenarts zoals Eric Laarakker bij heeft gehaald en hier baat bij gehad heeft?

x Elise Verdrietig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:13

Wel, aan de behandeling te zien dachten die dierenartsen wel dat het een allergie was: cortisone, middelen om de luchtwegen open te zetten (net zoals bij personen met astma bv). Waarschijnlijk staat jouw paardje nog altijd in een situatie waar iets z'n luchtwegen irriteert. Als hij wordt behandeld gaat het over, daarna komt het weer langzaam terug. Staat je paard op stofvrij strooisel bv, of krijgt het misschien hooi (gedroogd) waar het niet goed tegen kan. Ook is veel frisse lucht heel belangrijk: deze problemen verdwijnen vaak spontaan in de zomer wanneer veel weidegeng mogelijk is.
Het ontstaan is typisch: eerst een bacteriële of virale infectie (geel snot of doorschijnend) dit geneest op den duur (met teveel schade) en de longen reageren met overgevoeligheid. Telkens ze in contact komen met bv stof reageren ze met een overproductie van taai slijm.
Wanneer je begint te rijden hoest je paard het ergst, wanner je je paard op stal zet en hij houdt z'n hoofd laag, loopt het witte slijm uit z'n neus. Ik zou aanraden om alle stof uit de stal te bannen en eventueel te starten met een kuur Ventipulmin (om de longen opnieuw te reinigen en te kalmeren). Enkel behandelen zonder de oorzaak aan te pakken zal altijd herval geven!

Bedenk wat je zelf zou doen als je ziek zou worden: naar een holistische meneer gaan of naar een ziekenhuis, je paard is niet anders....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 21:16

Ah ja, vernevelen is goed, werkt beter dan ventipulmin door het voer, de prijs loopt alleen wel op. Het effect zal ook tijdelijk zijn als je de oorzaak niet aanpakt.
Hopelijk heb je hier iets aan,
Groetjes

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 22:44

Dit had ik er misschien bij moeten vertellen:

Hij staat hele dagen buiten, in de winter staat hij snachts op stal, luik naar buiten, dagelijks uitgemest, sochtends opgestrooid (wel stro maar erg stofvrij) ,buiten in een paddock of in de wei, hij draagt een regendeken en een wollen dek, dus geen kou of nattigheid. Somers staat hij met goed weer ook snachts buiten.

Hij krijgt kuilvoer, dus ook stofvrij....

Of hij is echt overgevoelig (geworden) voor stro, of er moet iets anders zijn waar hij allergies voor kan zijn.

En ik heb nix tegen de gewone veterinaire geneeskunde, behalve dat ze dus nog steeds niet naar de oorzaak gezocht hebben maar enkel het probleem willen oplossen en dat is hier dus NIET de oplossing... en een holistisch arts kijkt hier wel naar, overigens is Erik Laarakker ook 'gewoon' veearts.

Maar bedankt!

Greetzz Elise

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 23:49

Nou, de oorzaak is dus de stofallergie. Anders behandel je ook niet met cortisone. Ze hebben dus niet enkel naar symptomen behandeld maar duidelijk naar die allergie toe. Het stro zou ik toch proberen te vervangen, er zijn wel meer paarden die daarop reageren. Dikwijls tijdens periodes dat ze meer binnen in de stal staan, bij regenweer bv dat het weer de kop op steekt.
Groetjes,
Heb ook niks tegen alternatief hoor maar het moet wel deskundig blijven...

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 10:07

Mijn paard is ook behoorlijk hoestgevoelig, alleen is de situatie anders aangezien mijn paard geen stofallergie heeft. Om het hoesten en slijm weg te werken ben ik meestal zelf het e.e.a. aan het uit proberen (voordat ik commentaar krijg, altijd onder begeleiding van de dierenarts). Momenteel ben ik erg tevreden over etherische olieën en Empire Kruidenmis van DHH. Om de goede olieën toe te passen is het van belang dat er een juiste diagnose door de dierenarst wordt gesteld. Met die informatie zou je de Silverlinde kunnen bellen en vragen welke soorten olieën toegepast moeten worden. Let op bij olieën, dat je wel de juiste toepast, het is niet zo baat het niet schaad het niet. Bij verkeerd gebruik kan het wel schaden.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

hoesten / kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 16:21

Mijn paard heeft stofallergie, staat nu op zaagzel en verder alles stofvrij. Ze kreeg kuil, maar ging laatst toch weer hoesten, Volgens de DA kunnen er dampen vrijkomen in het ''proces'' van de kuil wat irritatie van de luchtwegen geeft. Het klinkt een beetje stom maar omdat ik zeker weet dat mijn paard stofvrij staat kan het alleen dit zijn of misschien een virusje. Ik heb er zelf verder nog nooit van gehoord en dat paardenkuil beviel prima. Nu kan ik weer lekker alles natmaken. ;(
Heeft iemand ooit gehoord dat ze van kuil gaan hoesten dan???

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 17:01

Hoi Odi,

kan je wat meer vertellen over die kruidenmis en die etherische olien? Ik heb momenteel hooispray van de silverlinde maar heb niet het idee dat het echt helpt...

Groetjes Elise

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:09

Hi,

mijn tinker had stro-allergie. Vaak moeilijk ademen, in de winter hoesten, slijm in z'n neus en snel uitgeput en bezweet.
Hij is helemaal in Emmeloord onderzocht daarvoor.
Het enige wat je kan doen is alle maatregelen nemen, en ik zag dat je dat ook deed. Zet hem alleen nog op zaagsel, of als je het kan betalen speciaal anti-allergie bodembedekking. Houd rekening met zijn 'buren' als die ook op stro staan heeft hij daar net zo'n last van!

Verder kan je je voer aanpassen, nat hooi, Hartog Lucerne (is helemaal stofvrij)

en ik voerde altijd Bronchosan en soms ook hoestdrank e.d dit kan je bestellen bij www.homeovet.nl

Succes!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 17:35

Hoi,

2 paarden van ons hebben ook zo iets gehad, om een lang verhaal kort te maken zijn we naar verloop van een maand naar een grote kliniek gegaan. Hier is er een endoscopie (zeg ik dat goed) gemaakt en het slijm is op kweek gezet. Het resultaat was (waarschijnlijk) dus dat er door minuscule schimmels in het hooi een allergie was veroorzaakt en bij 1 paard was er ook nog eens een bacterie geconstateerd. Nu is het zo dat het niet precies uitgezocht kan worden van wat een paard allergisch wordt. Om alle risico's te vermijden staan deze paarden nu op Vlasleem en koolzaadstro (ik prefereer zaagsel maar daar is de kans op brokkelhoef weer hoger van) en we zijn op een andere hooileverancier overgestapt tevens wordt het hooi voor deze paarden geweekt. Ventipulmin is een goed middel maar hou goed in de gaten dat dit product niet langer dan 2 weken gebruikt mag worden anders verliest het zijn werking na een rustperiode mag het weer opnieuw gebruikt worden. Vernevelen, vernevelen werkt alleen goed als er in het vernevelapparaat een "regelaar" is die de grote van de stoomdruppels bepaalt. Elk medicijn heeft een andere dichtheid nodig is zo'n "regelaar" niet aanwezig op het apparaat dan helpt dit dus eigenlijk ook niet. Natuurlijke geneesmiddelen zijn leuk en aardig maar als ik eerlijk ben, ben ik er niet zo voor, soms kan het helpen, maar je wilt niet weten hoeveel producten wij al hebben gehad. Het zal wel een goede ondersteuning bieden maar ik denk toch echt dat in de meeste gevallen de gewone geneeskunde er bij moet worden gehaald. Zeker met symptomen als hoest enz.
Gr.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 18:06

De hoestmix haal ik gewoon bij de dierenarts, ik zal je het adres geven van DHH, waarschijnlijk hebben zij wel een lijst met leveranciers:
DHH, De Were 124, 3332 KH Zwijndrecht, tel. nr. 078-619 27 31

Voor advies over de olieën kun je contact opnemen met:
De Silverlinde in Breda, tel. nr. 076-542 46 88 op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur (dacht ik). Mocht je bellen zou ik zeker aangeven dat je geen resultaat merkt van de hooispray.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 15:40

Hoi zeer bekend verhaal ik heb ook een half jaar lopen "kloten" om het maar even plat ze zeggen, ik werd er moedeloos van en mijn knip werd steeds leger.
Ook al die middeltjes die jij opnoemt heeft ze gehad 2keer helemaal met cameratjes naar binnen helemaal naar Bolsward geweest etc.
Ook zij stond in een redelijk frisse stal op houtmot dus geen stro met kuilvoer s'nachts binnen overdag echt de hele dag buiten en had ervoor nooit last van gehad.
Toen werd het voorjaar en ging ze dag en nacht naar buiten, binnen een week was het over, dus ik kreeg al weer de zenuwen voor deze winter.
Op stal hebben ze helemaal een buitenbox gemaakt (2 naast elkaar voor de gezelschap) en de 1 staat op houtmot en ik gebruik Biobase.
Hooi elke dag nat maken s'avonds in het water de volgende dag uitlekken en geven, en kuil krijgt ze nu ook en (ik klop het af "klop, klop") nu de hele winter is het goedgegaan *LOL* dus je ziet het ook al doe je er zelf van alles aan, als alleen de buurman op stro staat kan ie er al last van hebben het is lastig maar waar Verdrietig

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 16:02

Hoi,
Bij ons op de manege staat ook een eigen paard die allergisch is voor stof en dergelijke. Daarom krijgt die ook nat hooi en staat die in en zaagsel box in plaats van op stro. Als de stal uitgemest wordt en het zaagsel erin geplurt wordt moet het paard eerst een kwartier wachten totdat de stof weg is en mag daarna pas weer zijn stalletje in.

Op de kinderboerderij waar ik werk zijn we er op een gegeven moment ook achter gekomen dat die dampig was. Maar dat zal bij die van jouw waarschijnlijk niet aan de hand zijn anders had de dierenarts dat allang gezien neem ik aanKrijg die al nat hooi? Zo nee zou ik je dit tovh aanraden! Je maakt het nat zodat de stof eruit gaat. Dus je legt 's morgens het hooi in een badkuip of iets dergelijks en dat voer je 's avonds en dan leg je 's avonds weer erin voor 's morgens etc.

Gr Dennis v m

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 16:05

Kuilvoer is btw ook niet altijd helemaal stofvrij!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 18:13

Nee, inderdaad, dat hangt een beetje van de droogtegraad af. Heel goed is het als je gewoon hooi een nachtje laat weken, dan is echt alle stof eruit. Gewoon natsproeien is vaak te weinig.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 19:25

Zannekin schreef:
Heel goed is het als je gewoon hooi een nachtje laat weken, dan is echt alle stof eruit. Gewoon natsproeien is vaak te weinig.


Ik zou het hooi niet een nacht laten weken, dan trekken de voedingsstoffen er uit, 5 a 10 minuten is genoeg.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 02:12

Hoi,

Misschien nog een tip om te achterhalen of het een allergie is ja of nee....
Je kunt bloed laten afnemen voor een test...
Een bronchoscopie wordt vaak gemaakt om tevens te kijken in hoeverre de longen al dan niet beschadigd zijn.... en daar passen ze de medicijnen op aan... Ventipulmin, prednison e.d.

Het lijkt me makkelijker en gerichter werken als je weet wát het nu precies is....
Ventipulmin verwijdt de longen, maar pakt het probleem dus niet aan (als het een allergie zou zijn... dan komt het idd weer terug)

veel succes
groetjes

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 23:07

Als je hooi "stofvrij" wil maken MOET je het minimaal 24 uur laten weken. Dus absoluut niet 5 of 10 minuten. Als je het korter laat weken is het nog niet helemaal stofvrij. Het enige nadeel is dat er maar heel weinig paarden zijn die 24 uur geweekt hooi lekker vinden. Kuil is inderdaad redelijk stofvrij, maar pas op met schimmels, laat het dus niet te lang liggen nadat je het uitgepakt hebt. Heel veel succes want het is gewoon van alles uitproberen totdat je gevonden hebt waar ie last van heeft!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 12:30

Dit is dus geen waar 5 a 10 minuten is wel degelijk genoeg, het is mij zelf in de kliniek verteld.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 13:10

Als dat hooi dan opdroogt zit er nog net evenveel stof in als voordien, dat kan je zelf ontdekken. Pas van een nachtje weken is het stofvrij. In Engeland wordt bij gevoelige paarden altijd hooi een nacht geweekt in een grote kuip, veel meer dan bij ons.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 12:31

Hier zijn de meningen nogal over verdeeld! Het is echt niet nodig om hooi 24 uur nat te laten staan. Ikzelf houd meestal een halfuurtje aan maar 10 minuten is al voldoende Vork