overgevoeligheid peniciline herkennen? (lang)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

overgevoeligheid peniciline herkennen? (lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 07:41

6-7-04 werd mijn vriendin om 24.00u gebelt.
Haar jaarling Joey bloedde hevig,d.a. was al onder weg en het leek de stal eigenaar verstandig dat mijn vriendin ook naar stal zou komen.
Daar aangekomen stond Joey nog wel op de benen maar je zag een heel spoor bloed van het weiland naar de plaats waar ze nu stond.
De d.a. was snel ter plaatsen en heeft de wond zo goed als mogelijk schoon gemaakt en meteen gehecht.
Er is een scherp voorwerp in de borst van Joey gekomen en heeft daarbij een ader geraakt dus de wond moest snel dicht.
Omdat lang niet al het vuil uit gespoeld kon worden heeft Joey een drain gekregen om het overtollig vuil naar buiten te halen.
Oogranden waren nog wel roze dus daaraan kon de d.a. zien dat ze niet te veel bloed had verloren.
De d.a. schatte dat ze zo'n 20 l bloed had verloren.
Ook zei de d.a. dat ze na 2 weken verschijnselen van bloed armoede kreeg maar dat dat uiteindelijk vanzelf weer over zou gaan doordat het lichaam zelf bloed aanmaakt.
Natuurlijk zou Joey wel medicijnen krijgen die haar daarbij zouden helpen.

7-7-04 ben ik wezen kijken naar Joey.
De wond was zo'n 10 a 12 cm groot maar was mooi gehecht.
Ik zag dus alleen een streepje en een drain die daar uit kwam.
Je zag het bloed zitten ondanks dat het een zwart paard is.
Joey stond erg versuft in haar stal,reageerde iets met de oren als er iemand de stal binnen kwam maar de rest van haar lichaam bleef stil staan.

8-7-04 heb ik met mijn vriendin gesmst en die zei dat de d.a. Joey erg voor uit vond gaan en was erg tevreden over het resultaat.

9-7-04 lag Joey om 13.00u dood in de stal.

Joey is volgens de d.a. waarschijnlijk gestorven aan een overgevoeligheids reactie op de peniciline waardoor zij een hartstil stand heeft gekregen.

Maar zou dit niet op tijd te herkennen zijn?
Zou het hartritme van Joey nadat zij de peniciline toegediend heeft gekregen niet versnel of vertraagt zijn geraakt of komt dat zo in eens?
Zij stond immers al 2 dagen op de peniciline en de d.a. heeft niets op gemerkt die dagen.
Nou weet ik niet met zekerheid te zeggen of de d.a. alle fitale functies gemeten heeft bij elk bezoek.
Het gaat er nu ook niet om wat hij fout heeft gedaan....het gaat er mij nu om hoe dat in de toekomst te voorkomen is.

En zou je je paard kunnen testen op overgevoeligheid op peniciline?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:01

ten eerste heel veel sterkte jullie !
Ik heb een aantal jaren geleden met mijn bruine een overgevoeligheidsreactie meegemaakt. Ze kreeg medicijnen voor een verkoudheid die niet over wilde gaan (antibiotica) en 3 uur later raakte ze in shock, dit uitte zich in trillen over heel het lichaam, je kreeg echt het idee dat ze elk moment neer kon vallen. DA natuurlijk met spoed gebeld en die heeft toen een kalmeringsmiddel (heel zwaar) gespoten en toen was het binnen een half uur over. Ik heb toen uitgebreid bloedtesten e.d. laten doen (omdat ik wilde weten waar het vandaan kwam) hier kwam niets uit, gezond paard. De uitslagen van de bloedtesten heb ik vervolgens aan een 2e kliniek voorgelegd, die met de zelfde conclusie kwamen. Ik weet niet of je hier iets aan hebt.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:12

Hoi,

het is natuurlijk een hele erge situatie, als je je dier het leven laat redden, met een medicijn, wat dan een oorzaak kan zijn dat het dier alsnog doodgaat.
Incidenteel treedt een overgevoeligheid op bij het gebruik van procaine-penicilline G, wat voor het paard leidt tot een ernstige en meestal fataal aflopende shocktoestand.
Het moeilijke aan dit geval was, dat het dier al problemen had met zijn circulatiesysteem, voordat penicilline werd toegediend. Het dier had namelijk veel bloed verloren.
Door bloedverlies krijg je ook een zwakkere pols, een hogere hartfrequentie, en hoor je met je stethoscoop ook geruis.
Binnen een bepaalde tijd, vult het lichaam het bloedvolume aan met vocht uit de weefsels, echter de aanvulling met rode bloedcellen duurt weken, voordat dat weer op peil is. Daarom duurt de bloedarmoede normaal nog een tijdje voort.
Na die bepaalde tijd kan de pols dus wel iets krachtiger zijn geworden, maar met de stethoscoop hoor je dan meestal een hartgeruis, zonder dat er iets ernstigs aan de hand hoeft te zijn (dus een geruis door die bloedarmoede). Ook kan de hartslag verhoogd zijn als gevolg van de bloedarmoede.

De shock die ontstaat als gevolg van de overgevoeligheid, is zoals ik eerder zei, vaak fataal.
Het dier gaat dan nog harder achteruit in zijn algemene toestand.
Dus de slijmvliezen worden nog bleker, de pols nog zwakker, de frequentie in het begin nog hoger (tot op een gegeven moment een keerpunt ontstaat, en het lichaam gaat decompenseren, echter is het dan te laat.).

Zo ver ik weet is er geen commerciele test beschikbaar, waarmee je deze overgevoeligheid kunt testen. Het is natuurlijk ernstig als het gebeurd.
Het treedt gelukkig niet zo heel veel op, maar iedere keer dat het gebeurt, is voor de eigenaar als ook de DA een ramp.

groet

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:17

Maarten: uit schock zich altijd in trillen over het hele lichaam ? wat kunnen de symptomen zijn ?

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:26

Mijn merrie heeft het ook. Ze heeft een keer penicilline gehad en na zo'n 5 minuten zakte ze in elkaar. De DA was er gelukkig nog en heeft meteen medicijnen gegeven tegen de shock. Net op tijd. Nu 15 jaar later is ze zo gezond als een vis. Daarom denk ik niet dat het veulen een allergische reactie heeft gehad. Die treden namelijk echt heel snel op en niet pas na uren. 20 liter bloed verliezen voor een veulen van 3 maanden is erg veel hoor. En de roze oogleden kunnen je behoorlijk voor de gek houden. Ik denk dus dat hij is overleden aan een verbloedingsshock.
Maakt ook eigenlijk allemaal niets meer uit, het is heel erg verdrietig dat hij er niet meer is, en iedereen heeft z'n best gedaan. Veel sterkte!!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 15:46

paars schreef:
Mijn merrie heeft het ook. Ze heeft een keer penicilline gehad en na zo'n 5 minuten zakte ze in elkaar. De DA was er gelukkig nog en heeft meteen medicijnen gegeven tegen de shock. Net op tijd. Nu 15 jaar later is ze zo gezond als een vis. Daarom denk ik niet dat het veulen een allergische reactie heeft gehad. Die treden namelijk echt heel snel op en niet pas na uren. 20 liter bloed verliezen voor een veulen van 3 maanden is erg veel hoor. En de roze oogleden kunnen je behoorlijk voor de gek houden. Ik denk dus dat hij is overleden aan een verbloedingsshock.
Maakt ook eigenlijk allemaal niets meer uit, het is heel erg verdrietig dat hij er niet meer is, en iedereen heeft z'n best gedaan. Veel sterkte!!


Bedankt voor je reactie maar Joey was 15 maanden oud.
Geen 3 maanden.
Dat zo'n reactie niet na dagen optreedt leek mij ook.
Ik verwijt de d.a. niets....hij heeft zijn best gedaan.
Maar toch ben ik zoekende hoe zo iets voorkomen kan worden.

Maarten: Joey ging idd erg veel drinken.
Dat was een goed teken zei de d.a.
En nu ik jouw verhaaltje lees weet ik ook waarom ze dan zoveel ging drinken.
Maar kan die overgevoeligheids reactie na een paar dagen komen?
De d.a was 's morgens nog geweest om pijnstillers tegeven en te controleren.
Om 13.00u was ze dood.
Ze had al eerder penicilline gekregen....zou het in die 2 dagen te hoog zijn opgelopen?
Waarom die reactie nu pas?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 15:47

Mist schreef:
Maarten: uit schock zich altijd in trillen over het hele lichaam ? wat kunnen de symptomen zijn ?


Erg veel zweten ook.
De hele stal was nat en Joost mag weten waar dat allemaal vandaan kwam.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 00:21

Ook mijn paardje heeft dit gehad. Bij hem was penicilline ingespoten. De DA was nog maar net weg en toen begon de ellende al. Inderdaad trillen en hevig zweten het zweet zag je van hem af stromen. Ik had nog nooit zoiets gezien. Verder reageerde hij niet meer op wat er om hem heen gebeurde. Ik heb direct de DA gebeld om te vragen of dit normaal was. Hij schrok enorm en zei dat ik met het ergste rekening moest houden. Capone heeft het gelukkig gehaald. De DA is zei dat dat waarschijnlijk te danken was aan zijn super goede conditie. Hij liep toen Z2 dressuur en werd iedere dag goed getraind. Zijn hart had het anders waarschijnlijk niet gered.
De DA zei ook dat zo'n reactie direct optreed. En dat de meeste paarden die zo reactie hebben al dood neervallen als de naald er amper uit is.
Misschien hebben ze jouw paardje ook wel penicilline ingespoten die ene dag?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 17:49

Het paard van mijn vriendin.
Maar ze hadden al eerder penicilline ingespoten.

Gelukkig heeft jouw paard het overleefd.
Ik denk idd dat een conditie mede kan helpen aan het overleven van zulk soort dingen.
Wat zul jij je rot zijn geschrokken zeg!
Hielden de symptomen vanzelf op bij jouw paard of heeft de d.a. hem geholpen?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:07

Hij heeft het allemaal zelf moeten doen. Toen ik de DA belde zei hij dat hij niets voor Elcapone kon doen en dat we alleen maar konden afwachten. In eerste instantie dacht ik dat het niet zo ernstig was, maar na het telefoongesprek met de DA was ik als verdoofd. Gelukkig was mijn broer er ook en heeft die Elcapone steeds nieuwe dekens op gedaan. In totaal waren er 6 dekens drijfnat. Na ong. een uurtje was er een lichte verbetering zichtbaar. De hele nacht zijn we bij hem gebleven. Na een paar uur was hij weer de oude. Nou ja, hij was enorm afgevallen in die paar uur. Je kon zien dat hij echt heeft moeten vechten. Ik wist niet dat een paard zo snel kan aftakelen.