Teken vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Teken vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 16:55

Hallo allemaal,

Mijn paarden staan vlak bij de duinen is allemaal erg leuk MAAR er zitten dus ook heeel veel teken.
Nou zit ik een beetje met een dilema want bij een paard zie je niet of ze een rode kring krijgen na een tekenbeet.
Dus is het goed om een keer per jaar een antibiotica keur te geven prevetief tegen de ziekte van lime of helpt dit zozio niet?
Wie heeft hier ervaring mee en wat doen jullie tegen teken?

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:25

teken haal ik er gewoon uit, verder niets. Volgens mij hebben paarden geen last van de ziekte van Lyme, ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord. Misschien moet je als je je er echt zorgen over maakt de Da maar eens bellen om het te vragen.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:43

een antibiotica kuur preventief moet je nooit doen bij paarden. Je haat de weerstand bij je paard hierdoor weg. antibiotica mag je alleen geven (ook bij mensen) als er sprake is van een virus, infectie, bacterie, ziekte.
Gewoon je paard in de gaten houden, een tekentang kopen en zodra je paard een teek heeft deze direct verwijdern (ook niet de teek verdoven met alcohol, hierdoor spuit de teek juist zijn lichaamssap in je paard)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:58

Er bestaat geen preventief middel tegen ziekte van lyme. Niet voor mensen, niet voor honden niet voor paarden.

Het enige dat je kunt doen is de boel goed in de gaten houden. Rode kringen krijgen mensen ook niet altijd (ik heb bijvoorbeeld nooit een rode kring gezien en had toch al behoorlijk lang Lyme). Bij paarden moet je alert zijn als ze eetlust verliezen, vermageren, suffig worden en/of stijf gaan lopen. Hetzelfde geldt voor honden. Niet alle symptomen hoeven tegelijk voor te komen en veel van die symptomen komen ook bij andere ziektes voor. Vandaar dat de ziekte zo moeilijk te herkennen is.

Bloedtest kan alleen uitwijzen of het om borrelia gaat (de bacterie die verantwoordelijk is voor Lyme).

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 07:59

tegen teken kun je Frontline kopen bij dd dierenwinkel dit is voor teken op honden en katten, je kunt dit veilig bij de benen van je paard spuiten zodat hij geen last van teken krijgt..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 08:04

Ik sluit me bij Issy en Anya aan.
Antibiotica heeft geen enkele preventieve waarde en kan alleen gebruikt worden ter bestrijding van.......
Teveel of onnodig gebruik van antibiotica werkt immuniteit in de hand en is dan bij een echte infectie ook niet meer werkzaam. Dus niet doen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 10:29

Ik ben laats naar een puppyparty (jaja) geweest en daar hadden ze het ook over teken.
Als ze achter de kop een zwart ovaal vormig rondje hebben zijn ze niet gevaarlijk (maar kijk wel uit dat ze geen lym hebben) maar als ze een driehoekje boven hun kop hebben zijn ze gevaarlijk.
Je kan iid niet zien of er een rood cirkeltje komt maar je kan wel voelen als het warm enof dik is.
En als je een teek eruit getrokken hebt, moet je het anders even schoonmaken met alcohol om infectie te voorkomen.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:36

ik heb veel teken gezien maar niet met driehoekjes of ovale rondjes. De teken zijn volgens mij allemaal het zelfde het gaat om her virus of bacterie die in het lichaamssap zit van de teek, en dit is niet uiterlijk waarneembaar. Als dat zo was dan zou iedereen toch meteen weten als je een teek hebt wat voor een besmetting je opgelopen hebt. Was het maar zo simpel!!!!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:35

Ik hou alleen wel bij welke dag ik teken bij haar eruit heb gehaald, meestal is het dat een jaar later pas de symphomen kunnen komen... Kan ik tenminste terug kijken

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 19:23

Het probleem is dus dat ik nu het seizoen is vrijwel iedere dag wel een teek moet verwijderen.
Zoals ik het nu lees lijkt mij gewoon het beste je paard goed in de gaten houden en 2 keer in het jaar bloed laten trekken en erop controleren.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:12

Ach ja het is maar waar jij je prioriteiten zet...

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:48

dit is een remedie die ik bij mensen heb geleerd die in het bos zaten met hun paarden
ze doen er gewoon doorzichtige nagellak op en na een dag laten ze van zelf los

groetjes wendy

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:50

Hoe langer je een teek laat zitten, hoe groter de kans dat de Lyme veroorzakende bacterie: borellia overgaat naar paard, mens of hond. Zo snel mogelijk verwijderen (tekentang) is dus aan te raden!!!!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:58

JolandaVrind schreef:
Ik ben laats naar een puppyparty (jaja) geweest en daar hadden ze het ook over teken.
Als ze achter de kop een zwart ovaal vormig rondje hebben zijn ze niet gevaarlijk (maar kijk wel uit dat ze geen lym hebben) maar als ze een driehoekje boven hun kop hebben zijn ze gevaarlijk.
Je kan iid niet zien of er een rood cirkeltje komt maar je kan wel voelen als het warm enof dik is.
En als je een teek eruit getrokken hebt, moet je het anders even schoonmaken met alcohol om infectie te voorkomen.



teken met een waarschuwingsbord op hun rug Verward *LOL* Nee even serieus, hebben ze je dat daar écht verteld? Dat is echt onzin! Vooral deze zin snap ik niet : Als ze achter de kop een zwart ovaal vormig rondje hebben zijn ze niet gevaarlijk (maar kijk wel uit dat ze geen lym hebben) een teek met lyme is toch juist gevaarlijk??

*edit* even duidelijk gemaakt dat ik weet dat je niet van buiten kan zien of een teek lyme heeft Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Nienke op 08-07-04 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:00

De uiterlijke verschijning van een teek zegt niets over hun besmetting met Borellia. Een bacterie kun je niet zien met het blote oog. Kortom: iedere teek in Nederland (rood, geel paars, met driehoekjes of vierkantjes) zijn een ricico voor besmetting.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:20

nienke je kan echt niet zien of een teek lyme heeft

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:23

Nee, dat weet ik ook wel! Daarom vind ik het ook zo raar dat ze dat daar verteld hebben.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:51

NienkeBL schreef:
Nee, dat weet ik ook wel! Daarom vind ik het ook zo raar dat ze dat daar verteld hebben.


Kletsika, hoebabeloe, onzin wat ze daar verteld hebben Cool

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:04

Niet echt netjes natuurlijk, ze geven wel een stel mensen in 1 keer flink wat verkeerde info...

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:05

Eh ja dat hebben ze me verteld... nouja stomme people! Boos!

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:15

Preventief een antibioticumkuur geven is zeer onverstandig, want hiermee kun je bacteriele resisentie induceren (opwekken) bij andere bacterien, hetgeen kan veroorzaken dat een antibioticumkuur in het vervolg niet aanslaat als het echt nodig is.

Ook is het eigenlijk nog steeds niet helemaal opgehelderd, of paarden net als mensen even ernstig last kunnen krijgen van Lyme Borreliose.

Profylactisch (preventief) antibioticum toedienen is alleen geindiceerd in gevallen dat je zeker bent dat er een grote infectiekans is.

groet

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:13

ik geloof dat je bij paarden maar iets van 3% kans op de zoveel hebt .. om de ziekte van Lyme te krijgen. Bij ons zitten er ook héél veel, van die zwarte kleine kopjes. Ik haal ze er gewoon zo uit en heb nog nooit (in 4jaar ) problemen gehad.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:16

en oh ja... ik weet niet of het misschien al 300x gezegd is, maar je moet een teek niet van te voren verdoven met alcohol.
In het verleden deed men dit altijd, maar de ervaring heeft geleerd dat je dit juist NIET moet doen, aangezien een teek dan zijn speekselklieren leegt. Dus gewoon eruit draaien...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:53

Ik hoor net dat mijn moeder ziekte van Lyme heeft. Ze had last van hoofdpijn en last van haar been.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:11

Cookies schreef:
Ik hoor net dat mijn moeder ziekte van Lyme heeft. Ze had last van hoofdpijn en last van haar been.


Wens je moeder sterkte van mij. Zeg maar dat de pijn verdwijnt als ze de kuur af heeft. Het blijft nog wel een paar weken doorgaan met die pijn, maar het gaat echt weg.