Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 11:15

Een van de paarden kwam ineens onder het zadel uit met een klein rond plekje ter hoogte van een kussen van het zadel. Het zag eruit als een soort blaartje. Eerder heeft het paard geen verschijnselen van drukkingen gehad, wel was het paard de tijd tevoren wat onrustiger in de aanleuning maar dit kan gezien de leeftijd ook aan het wisselen oid te wijten zijn, of aan krachtgebrek omdat het met name tijdens de overgangen gebeurde.

Ik had verwacht dat het plekje vrij snel zou genezen maar nu we een week verder zijn, is het nog niet genezen. Het wondje/blaartje is omgeven door een opgezet ringetje van vocht. Het ziet er eigenlijk uit zoals een brandplek van een sigaret op je arm. De rug is zeer gevoelig, paard duikt echt in elkaar als ik het plekje insmeer of aanraak. Het paard is uiteraard niet meer gereden en dit zadel komt er ook niet meer op.

Ik vraag me af hoe lang de genezing van zo'n plekje duurt omdat ik zelf nog nooit met drukkingen te maken heb gehad en omdat er woensdag op stal nieuwe zadels gepast gaan worden voor verschillende paarden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:43

Mijn paard heeft ook drukplekjes (zadel ligt inmiddels bij de zadelmaker); in mijn geval zijn het een paar harde zwellingen ter grootte vna een halve knikker. Ze zitten er al een week (sindsdien niet meer gereden natuurlijk) .Ze zijn gevoelig en ik vroeg me af of ik er de DA alsnog even bij moet halen.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:50

Het kan wel een tijdje duren voordat zo'n plekje genezen is. Houd het goed schoon met betadine scrub en spuit er dan acederm op. Die van mij heeft op de rug ook een plekje gehad van de borstbeschermer. Deze krijgt ze dan ook nooit meer op. Dit is al bijna 2 maanden geleden. Maar het is nu bijna genezen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:52

Bij mijn paard is de huid gelukkig niet stuk. Er zit alleen een harde zwelling. Ik heb er nu traumeelgel opgesmeerd.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 12:57

Bij jou is het ook nog niet verminderd Beantsje? Ik had zelf verwacht dat het nu al wel weg zou zijn, of iig fiks verminderd. Ik zat ook te twijfelen over de DA erbij of niet en weet ook niet wat ik nu moet met het passen van een nieuw zadel. Zelfs een passend zadel geeft natuurlijk druk op dat plekje.

Bij mij heeft het er ook helemaal niet uitgezien als de traditionele drukking, ik twijfel zelfs of er niet gewoon een plooitje is gevormd in het dekje wat gebrand heeft, maar dat ronde wondje is zo raar.

Ik ben zelf bezig met een gel tegen brandplekken want daar lijkt het zoveel op.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:07

nee, het was ook nog duidelijk gevoelig. Ik mag er niet met de grove rubberen roskam rossen.

vorig jaar, toen ik langdurig ziek ben geweest, heeft Jody in manegelessen meegelopen en heeft ze voor het eerst drukkingen gehad. Bleek dat ze een heel hobbelig manegezadel opkreeg...Ik heb nu spijt als haren op mn hoofd maar toen zag ik geen andere oplossing...
Sindsdien heb ik het idee dat ik extra voorzichtig moet zijn. Houd het superschoon enz. maar soms zat er wel een miniem plekje, dat altijd binnen 2 dagen weg was. Daarom eens een bontje geprobeerd. (te koop: zgan bontje :+ )

De vulling van mijn zadel was ook wel aan vervanging toe, ik heb hem weggebracht en overweeg nu om Flair in te laten bouwen, juist omdat ze blijkbaar wel erg gevoelig is.

Als het de komende dagen niet opknapt, bel ik toch maar de DA....

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:49

Het bontje werkte niet? Heb je misschien ook wel eens van die medicinale pads geprobeerd? Ik ga straks nog even op Bokt zoeken wat daar de ervaringen mee zijn. Ik zal er woensdag toch opmoeten met het zadelpassen tenslotte. Dat kan ook niet met bontje natuurlijk :D

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:22

ja je kan even traumeel gel smeren en is er ook in druppelvorm voor het inwendige

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:50

Urielle schreef:
Het bontje werkte niet? Heb je misschien ook wel eens van die medicinale pads geprobeerd? Ik ga straks nog even op Bokt zoeken wat daar de ervaringen mee zijn. Ik zal er woensdag toch opmoeten met het zadelpassen tenslotte. Dat kan ook niet met bontje natuurlijk :D


Nee...voor alle duidelijkheid; het bontje heb ik geprobeerd op een moment dat er geen drukking zat. na het rijden zaten er 5...stom, ik weet eigenlijk ook wel dat je onder een goed passend zadel geen bontje moet doen.

Vandaar dat ik qua zadel nu vrij radicaal ben en afhankelijk van de kosten overweeg om Flair in te laten bouwen.

Vooralsnog heeft ze sowieso nog 2 weken rust, maar eens zien hoe het gaat.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:57

tja en met zadels passen moet je dat zonder onderlegsel doen...anders had ik er wel een gelpad onder gelegd....

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 22:03

Oh, dat is helemaal balen Beantsje.
Hier was de zwelling er vandaag ver af dus ik heb toch stille hoop dat er woensdag gewoon een zadel opkan. Die 'gelpleisters' voor drukkingen kan ik ook nergens meer vinden op internet.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:09

Kun je er diepe druk op geven?
Mijn merrie had vorig ook een zwelling (met wondje) wat enorm pijn deed als je het aanraakte
ws heeft ze buiten met rollen zich bezeerd of vastgelegen onder het hek oid
Het duurde 3 weken voordat ik weer kon rijden
En na 5/6 keer masseren was de gevoeligheid pas weg.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:15

Eergisteren (dus na exact een week) mocht ik er niet aankomen, ook niet aan de spieren op de rug. Toen zakte het paard echt gelijk een halve meter omlaag als ik ook maar met mijn hand eraan kwam (zonder druk).
Gisteren mocht ik wel weer overal aankomen zonder problemen, stonden de rugspieren niet meer strak en mocht ik de zwelling die er nog was (het was de dag tevoren echt drie, vier keer zo dik!) zonder protest insmeren.
Hier kwam het echt onder het zadel uit, het paard in kwestie is geschoren dus met poetsen zie je dat ook wel goed.
Ik hoop niet dat het drie weken duurt zeg! :oo

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:30

Ik kan zonder druk er wel aankomen (na ruim een week) maar druk met 1 vinger doet duidelijk zeer.
Vrijdag komt de DA even kijken; dan ben ik vrij en paardlief staat nu toch stil.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

Mijn paard heeft zich vorig jaar 2 keer gestoten in de stal, waarschijnlijk is ze gaan liggen en bij het opstaan de voerbak tegen gekomen. De eerste keer had ze een drukplek/kneuzing achter haar oor. Met halster of hoofdstel op en af doen, keek ze heel panisch en superangstig. Dat was na een kleine week weg. de tweede keer had ze een drukplek/kneuzing midden op haar rug. zeer pijnlijk en ik maar denken dat het zadel er drukte. een paar keer per dag ingesmeerd met traumeel. het was nl. een kleine week voor een endurancewedstrijd. Gelukkig was het voor de dag van de wedstrijd weg. ook dat duurde een kleine week.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:24

Beantsje, wat zei de DA?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:17

Die komt vrijdag, dan hoef ik geen vrij te nemen. Ik vond niet dat het dringend is want ik kan me niet voorstellen dat het pijn doet als je er niet aankomt. Jody heeft dus een paar weekjes vakantie.

Het was wel iets geslonken maar nog steeds erg gevoelig.

De zadelmaker vond het op zich aannemelijk dat mijn zadel plekjes veroorzaakt had; de vulling wordt nu helemaal vernieuwd. Volgende week vrijdag is het klaar, ik hoop dat we dan kunnen testen!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:55

Vandaag is de DA geweest.
Ze moet nog 2 weken rust, daarna rijden met bontje met gat erin. Uiteindelijk rijden met alijd iets van een bontje onder het zadel.

Ze heeft een flinke spuit cortisonen gekregen + capsules, een kuur van 3 weken.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:38

Poeh, een flinke plek dan Beantsje! Sterkte!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:46

nou nee, het zijn maar kleine plekjes, zo'n 1,5 cm in doorsnee en enkele milimeters hoog. De huid is ook nog heel. maar ze zijn wel erg gevoelig!
Hoe gaat het nu met jouw paard?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:28

Even kleine update: de bultjes zitten er nog steeds maar gisteren waren ze al niet meer gevoelig.

Urielle: hoe gaat het nu bij jouw paard?

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:34

Ik heb dus een nieuw zadel maar ook daarmee ging het steeds weer open dus nu rij ik tijdelijk dan maar met een bontje. De zwelling is eraf maar de wond heeft tijd nodig om te genezen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:38

ik probeer een goedkoop gelpad op de kop te tikken waar ik een gat in ga knippen.
maar (even blonde vraag) loopt de gel dan niet weg?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:27

haha weet ik niet?????? nooit geprobeerd!

heb je al wel traumeelgel en druppels geprobeerd ? is speciaal tegen kneuzingen ed..dan geneest het sneller...is homeopatisch dus kan nix schaden!

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Drukplek/kneuzing, hoe lang duurt het voor dat geneest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 22:59

Traumeel heb ik niet nee, ik heb een zalfje tegen brandwonden, is uit het ziekenhuis voor mensen met flinke brandwonden. Dat dekt het mooi af zodat het eronder goed kan genezen zonder dat er allerlei viezigheid inkruipt. De zwelling was er ook gelijk af.