Wie heeft er ervaring met knieproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Wie heeft er ervaring met knieproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 20:42

En wat doe je eraan?
Onze pony is nu al voor de derde keer binnen een half jaar behoorlijk kreupel.
De eerste keer werd niet direct vastgesteld dat het om de knie ging.
Dat is met rust redelijk snel weer opgeknapt.
De tweede keer is vastgesteld dat er problemen waren met de kniebanden.Dusdanig verslapt/ongetraind dat ie daar behoorlijk last van kreeg.Om andere dingen uit te sluiten zijn er toen ook foto's gemaakt.
Behandeling:trainen op rechte stukken.Dus veel buiten rijden en absoluut geen volte's rijden,maar alleen maar rechtuit.
Heel voorzichtig rustig aan opgebouwd.Voltes zou uit den boze zijn.
Het ging een maandje of 3 heel erg goed,nu is het weer helemaal mis.
Zijn kniebanden kunnen nu toch niet ineens weer verslapt zijn?
Beginnen maar weer bij het begin,maar ik snap er eigenlijk niks meer van. Verward
Het zit trouwens achter,voor zijn er nauwelijks problemen.
Of moet ik een second opinion aanvragen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:44

Ik zal je topic even verplaatsen naar Medisch, daar is het wat meer op z'n plaats.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 20:49

Is ook goed Knipoog was al aan het twijfelen...!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:45

Ik heb gauw even in je profiel gekeken, omdat je er niet bij vertelde hoe oud de pony is.
Als het om Maday gaat, dan vrees ik dat alleen een operatie, om de kniebanden in te korten, mogelijkerwijs nog een oplossing kan bieden.

Slappe kniebanden achter, is doorgaans een probleem, wat je bij jonge (grote) paarden tegen komt. Aangepaste arbeid, op het harde, met lange rechte stukken, verbeterd dit goed.

Als dit echter bij een ouder paard optreedt, is het meestal een overbelasting en/of slijtage verhaal. Is het overbelasting, dan kun je de hoefsmid vragen om aangepast beslag (Binnendoor zetten) en dan ook aangepaste arbeid zoals hierboven, maar zijn de kniebanden echt uitgerekt, dan is opereren vaak het enige lapmiddel. Houd er dan wel rekening mee, dat hij toch een maand of 6 uit de running is.

Overigens, wat Jewel betreft, die is bruin en blijft bruin, laat je maar niets wijsmaken. Een bruine twenter, met zwarte manen en staart en boven de aftekening ook zwarte benen, wordt niet zwart. En als hij een schimmel zou worden, had je met name, rond de ogen al lang een verkleuring (brilletje) moeten gaan zien en heb je niet die mooie diepe roodbruine kleur die hij op de keuringsfoto's heeft.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 10:21

Bedankt voor je bericht.
Het gaat overigens om Wietse,onze 9-jarige welsh-B.Dit was ik er inderdaad vergeten bij te zetten.
We hebben inderdaad veel met hem getraind op lange rechte stukken,heel voorzichtig begonnen met stappen alleen,later draven.
We kregen ook het advies om zijn hoeven achter binnenkant wat extra te laten vijlen,zodat hij als het ware wat "X-benig" zou komen te staan.
Het ging zo goed dat zijn verzorgsters met les begonnen zijn.
Is dit dan toch teveel overbelasting geweest?
Je bouwt toch iets op,je traint op iets,hoe kan het nu dan weer mis zijn?

Wat Jewel betreft Knipoog ik dacht,haar fokker zou het wel weten?Ik hoop echter dat ze gewoon zo blijft,vind het veel mooier,al krijgt ze nu ineens veel grijze plekken,maar dat zal wel met zomervacht te maken hebben!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:37

Hoe lang ben je met die training bezig geweest? Want hoewel de kreupelheid vaak met een week of 3 wel wegtrekt, moet je qua training toch gauw wel denken aan een week of 6-7.
Het zou natuurlijk ook kunnen, dat de kniebanden al te ver zijn uitgerekt en dan vrees ik dat het opereren wordt, maar dat kun je beter even met de DA overleggen.
Ook zou ik overwegen om een keer foto's te maken, al was het maar om eventuele andere problemen uit te sluiten.

Dat Jewel nu grijze vlekken krijgt, verbaast me, maar ze zou natuurlijk ook nog stekelharig kunnen worden. Als ze echt schimmel zou worden, is de volgorde: brilletje, neus/mond, kaken, witte haren instaart en manen en daarna gaat het verder over het lijf. Een stekeharige, krijgt meestal over het lijf overal meerdere witte haren, dit kunnen enkele haren zijn, maar idd ook grijsachtige vlekken..........

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 12:35

Tijdens de tweede kreupelheid (dat was in januari) zijn er foto's gemaakt van het knie- en spronggewricht.Ik was namelijk erg bang voor spat omdat hij ook zo vaak (vreemd) op rust staat.Volgens DA had dat ook met de knie te maken.Op de foto's was toen niks vreemds te zien.
We hebben toen een week of 4 alleen maar buitenritten/jes met hem gemaakt en zijn toen rustig aan weer werk in de bak gaan doen.
Ruim een maand geleden zijn ze voor het eerst naar les geweest.
Na de vierde les kwam hij kreupel thuis.Dat is nu 2 weken geleden.
Vorige week leek hij op te knappen.Ik had maar gezegd dat ze met hem moesten gaan wandelen,blijft ie toch wat bewegen en hij loopt mooi rechtuit.
Gisteravond liep ie weer zo slecht.Ik voelen en een beetje knijpen in z'n knie en hij liet duidelijk merken dat ie pijn had.
Ik denk dat ik een second opinion ga aanvragen.Misschien nog een keer foto's laten maken.Het is deze keer erger dan in januari.
Zou het ook te maken kunnen hebben met de intensiviteit dat hij gereden wordt?Deze meisjes zorgen nu bijna een jaar voor hem,daarvoor werd hij maar 2 á 3 keer in de week gereden,na rustig opbouwen werd dat 5 á 6 keer per week.

Jewel is nu idd stekelharig en ze krijgt ook (nieuwe) witte staartharen.In haar manen zit ook een verdwaalde witte haar.Misschien wordt ze roan?
Het wordt afwachten.

Bedankt voor je info overigens Knipoog

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:57

Een 2e opinion is misschien niet verkeerd, maar laat ook eens naar zijn voeten kijken, of er niet inmiddels een sluimerende hoefzweer of zoolkneuzing is ontstaan.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 16:29

Het zou kunnen,maar ik neem aan dat als ie bekapt wordt,hij dan toch wel pijn moet hebben?Of hoeft dat niet?Ik denk toch echt weer aan een spier/banden probleem,ook gezien de manier waarop hij kreupelt.Je kunt goed zien dat het vanuit zijn knie komt.
Ik ga morgen maar eens contact opnemen met een andere DA of een kliniek hier in de buurt.
Het wordt weer een heel gedoe,hij is als de dood voor de trailer,maar ja,het gaat tenslotte om z'n gezondheid.