Zeer stijf en gevoelig lopen na bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Zeer stijf en gevoelig lopen na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 22:41

Een dikke week geleden is Bas bekapt.
Na het bekappen liet ik ons verzorgstertje nog even met hem stappen en zij zei dat hij gek liep.
Ik bekeek het en zag dat hij idd wat gevoelig en voorzichtig liep.
Bij ons op de oprit liggen steentjes en daar lopen ze wel vaker gevoelig op pas na het bekappen dus gaf het eerst daarop af.
Ik zou het even aankijken.

Afgelopen weekend ben ik weg geweest dus heeft hij alleen maar in de wei en paddock gestaan en heb ik niets gezien natuurlijk.
Vanmiddag ging ik weer met hem aan de gang en zag dat hij absoluut niet lekker liep.
Ontzettend stijf en voorzichtig, beentjes hoog optillend ( vooral achter )

Vooral weer op het gedeelte op het erf met steentjes, kreeg hem niet eens omgedraaid, meneer ging stilstaan en achteruit lopen.

Ik heb z'n hoeven bekeken maar die waren niet raar, normaal bekapt, niet te kort etc.
Ook geen warme of dikke benen.
In de wei en bak loopt hij aardig goed, draven en galloperen ook, maar toch niet zo als hij voorheen liep.

Ik dacht nog even aan hoefbevangenheid, maar heb dat toch maar weer uitgesloten, kort geleden DA naar laten kijken en was toen niet zo.
Meneer staat op een weide waar gras geen gras te noemen is maar meer een groen laagje kleur op de grond. Ze krijgen als ze in de paddock staan een beetje oud droog hooi bij en verder geen krachtvoer.
Ik zie hem ook niet als een hoefbevangene staan en z'n benen ontlasten o.i.d

Wat moet ik hiermee doen ? Aankijken of iemand bijhalen ?
Hij heeft het niet eerder gehad na bekappen, ja wel op de steentjes een beetje pielig doen, maar dat hebben ze hier eigenlijk allemaal eventjes na het bekappen, dan is het gewoon allemaal even wat gevoeliger, maar dat is na een dag of 1,2 weer over...


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 22:53

Jep, zelfde smid, fijne man die de tijd ervoorneemt en gewoonlijk zeer netjes bekapt.
Er is nu ook niets geks aan de hoeven te zien, en hij staat ook niet laag op z'n verzenen.

Hij heeft voor een shet nog behoorlijke hoeven en de smid zei dat hij ook nette en vooral sterke hoeven heeft ( ookal zijn ze wit )

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 18:01

Hmz, dus volgens jullie is een telefoontje richting de DA geen overbodige luxe ?

Ik zit dus te twijfelen of ik nu de smid moet bellen om hem goed te laten kijken en misschien corrigeren, of de DA omdat er misschien beginnende hoefbevangenheid is...


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 19:01

Daar heb je gelijk in...
Ik zal vanavond even kijken hoe het gaat en dan morgen maar weer de DA bellen ( die heb ik de afgelopen tijd ook nog niet gezien ofzo ... )

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 21:37

Tigger schreef:
Dit paard is gewoon te kort bekapt... Een paar dagen geven, dan moet het beter zijn.



Vind ik een erg snelle conclusie zondar dat je hem hebt zien lopen of zijn hoeven hebt gezien....

Normaal zou je zoiets zeggen ja, maar zoals ik al zei zijn zijn hoeven niet te kort, staat hij niet op zn verzenen of laag bij de grond met zn verzenen.
Ook zijn straal raakt de grond niet.
Verder is hij door dezelfde smid bekapt op dezelfde manier als normaal.
Hij heeft normaal geen last.

Een paar dagen geven zeg je... ik zit nu al op bijna 2 weken

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 22:00

Die wordt morgen gebeld Knipoog

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 23:24

Tooske, is het ook normaal als hij ook in de wei en paddock niet goed loopt ? En dat het meer dan een dikke week duurt ?

Ik vind zelf van niet, vandaar dat ik het hier ook vertel.
Normaal is bij mij even een paar daagjes gevoelig lopen op de steentjes, maar in de wei en bak normaal.

Hij is niet stokkreupel, maar loopt ook in de wei en bak niet zo als hij deed, hij loopt veel korter dan eerst, en die achterbeentjes tilt hij me veel te hoog.

Het kan een beginnende hoefbevangenheid zijn.
Tegen de tijd dat ze scheef lopen en beroerd staan ben je al veel verder in de hoefbevangenheid, en ik wil dit voor zijn.

Bas is een robuuste pony met aanleg om dik te worden ( zoals zoveel shetlanders ), hij heeft een keiharde hals en de DA heeft mij een paar weken geleden nog gezegd erop te letten en heel voorzichtig te zijn met voer...

Dus zo gek vind ik het niet om over hoefbevangenheid na te denken

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 17:52

Ik zou vandaag de DA bellen, maar vond dat Bas eigenlijk alweer beter liep.
Ik heb hem gelongeerd en in de bak loopt hij eigenlijk wel weer aardig goed, nog niet zo ruim als eerst, maar hij tilt zijn achterpootjes niet zo gek meer op.
Op de stenen was het nog wel wat gevoelig.
Ik wacht nu eerst toch maar weer af, vond het vandaag niet zodanig ernstig dat de DA komen moest.

Ik heb het zelfs aangedurft om mijn verzorgstertje erop te laten zitten en een paar pasjes te doen ( ging supergoed, hij was heel braaf )
Dat zou ik niet doen als ik het niet vetrouwde.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 19:02

Bijna 2 weken geleden is hij bekapt, daarna liep hij wat gevoelig. Of hij continu zo gelopen heeft weet ik niet, heb vorige week niets met hem gedaan. ( had geen tijd vanwege laatste dingen voor school regelen en kon 4 dagen amper lopen door beet van hond )
Maandag ging ik voor het eerst weer iets met hem doen en liep hij dus beroerd.

Het zou kunnen bedacht ik me vandaag dat het een combi was van de hoefjes op de stenen en het niets doen, dat hij daar stijf van geworden is.

Hij was vandaag veel soepeler, losser, en die benen kwamen niet meer zo gek omhoog.
Enige wat me nu nog opviel was dat hij wat kort was in zijn draf.

Misschien wordt hij nu weer losser nu hij beweging krijgt, ik weet dat het niet goed is zomaar een week stil te zetten, maar het kon nu even niet anders.

Ik kijk het nu eerst weer even aan, mocht het vanaf nu weer niet beter gaan dan bel ik de DA alsnog, maar zoald het vandaag ging vonden we het op stal niet nodig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henshem en 80 bezoekers