Vlak voor een gezondheidsverklaring ijzers eraf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Vlak voor een gezondheidsverklaring ijzers eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 15:13

De smid komt maandag over 2 weken weer voor mijn paard. Dan zit hij op 10 weken (gaat normaal met 8 weken maar smid is op vakantie) Hij gaat eind augustus naar een rusthuis daar hebben ze het liefste de ijzers eraf. Nu moet hij ook over 2 weken (heb ik vakantie) door een dierenarts gechecked worden voor een gezondheidverklaring. Ben bang dat hij gevoelig gaat lopen voor bij de 'keuring' omdat hij altijd ijzers heeft gehad. Of dat hij slecht gaat lopen omdat de ijzers er al 10 weken onder zitten. Als ik zijn hoeven over 2 weken laat beslaan en dan voor 23 augustus er weer onder uit zijn de hoeven dan al lang genoeg voor blote voeten?

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:33

Hij hoeft niet gevoelig te lopen hoor, maar dat ligt ook aan de smid natuurlijk. Maar ff een vraagje, waarom laat je je paard eigenlijk op ijzers lopen?
Kijk anders ook eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat veel info over bekappen en ijzers etc.
Onze (nieuwe) smid heeft 2 weken geleden de achterste ijzers van mn paard gehaald, geen enkel probleem gehad, zelfs niet gevoelig geweest.
Ik was er een beetje huiverig voor omdat ze hoefbevangen is geweest, maar 't ging erg goed. Nog 2 maanden en dan gaan haar voorste ijzers er ook af Lachen
(de smid die bij ons is geweest bekapt zo'n beetje volgens de Strasser methode)
Succes met je paardje!
Marina

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 18:48

Ik heb ze er al eerder af gehad maar omdat ik iedere dag een half uur op het erf liep vlogen de stukken eraf. en hij liep gevoelig zelfs na 2 maanden nog vond het echt zielig. Verder kan ik ook niet aan de voorwaarden van het natuurlijk bekappen voldoen (veel beweging, voetenbadje, trimmen etc) dus dan schiet het ook niet op en word de kwaliteit van zijn brokkelhoeven ook niet beter. Natuurlijk bekappen durfde ik niet meer omdat hij zo oud is en ik bang was dat de stand teveel veranderde en hij dan meer last van zijn benen zou krijgen met die ommezwaai. Dus heb het zo gelaten omdat hij goed loopt met alleen ijzers voor.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:12

Ik zou eerst overleggen met dat rusthuis, want "liever niet" betekent niet "onmogelijk". Ze zullen heus wel meer paarden hebben, die niet meer zonder ijzers kunnen. Misschien kun je ze er, na overleg, onder laten zitten tot hij daar is en daarna kunnen zij zelf de al of niet noodzaak, controleren.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 11:03

Ik heb besloten dat ik ze er gewoon onder laat. Anders ben ik bang dat het toch weer gaat brokkelen en gevoelig word en hij met het onderzoek niet goed loopt. Zou zonde zijn. Kijk ik wel of ik ze er eind augustus onderuit laat halen voor hij gaat.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:00

goed plan en ijzers kunnen ook daar eraf gehaald worden toch?