pony valt snel af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

pony valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 18:54

mijn pony, pepper (ongev,25 jaar jong Lachen ) is de laatste week een stuk dunner geworden.
haar vacht glanst nog zoals tevoren, is nog vrolijk en alles lijkt normaal.
wel heeft ze af en toe last van diaree, maar dat is meestal over na een dag.
ik ben van plan om maar voor dezekerheid een wormenkuur te geven (want ik dacht als eerst aan wormen) en als ze dan nogsteeds afvalt wil ik haar wat mais-meel voeren.
(het kan trouwens niet aan de beweging liggen, normaal wandel ik met haar, elke dag. maar omdat ze een peesblessure heeft staat ze grotendeels op stal, en heel ff in de wei. )

misschien nog andere suggesties? Bloos

wizz
Berichten: 190
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:45

misschien is het omdat hij al op leeftijd is bij oudere paarden is dit normaal vraag anders je da om advies sucses

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 23:44

ja dat is sowieso zo.. maar in 1 week opeens?! dat vind ik een beetje stug

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:51

heeft je pony misschien veel zand binnengekregen? dat zou een reden voor het afvallen kunnen zijn, (maar misschien gaat het dan wat geleidelijker).
Ik zou denk ik voor de zekerheid de da er eens bij halen, misschien dat er een bloedtest gedaan kan worden om te kijken of je pony niet ergens een ontsteking heeft ofzo.
beterschap!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:52

het kan inderdaad de leeftijd zijn, maar je zegt dat ze een peesblessure heeft.
misschien valt ze af van de pijn, of omdat ze niet meer op de wei staat en zo doende mindere eet dan voorheen?
je kan haar ook slobber geven, dat vinden ze lekker en het word vaak gegeven aan oudere paarden.
kan het ook niet aan haar tanden liggen?
in ieder geval veel sterkte.
groetjes
ANNICK

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:54

Ontwormen kan zo ie zo geen kwaad denk ik. Wormen eten zich namelijk rond in de darmen van je paard en daar heeft het paard niets aan. Ook onstaan er wondjes in de darmen door de wormen daardoor kunnen de darmen van slag raken en diaree veroorzaken Verward De leeftijd van je paard kan er ook mee te maken hebben met het afvallen maar in zo'n snelle tijd lijkt me dat niet helemaal logisch. Het gaat meestal geleidelijk. Misschien dat het nu op eens opvalt? Ontworm je paard regelmatig. Mijn paarden krijgen op de 6 a 8 weken een wormen kuur. Echt!!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 00:20

mijn pony krijgt ook regelmatig een wormen kuur, ook om de 6 a 8 weken. maar toch, voor de zekerheid geef ik er eentje.

Annick. ze darteld vrolijk rond in de wei,. is vrolijk als voorheen. pijn heeft ze blijbaar weinig, want ze is nog even snel met lopen en druk als altijd. ze heeft spat, en daarom moet ik van mij DA een middenweg vinden. boxrust is funest voor haar (spat). daarom staat ze alleen op een weitje (klein stukje) zodat ze niet opgejaagd word, maar wel nog wat kan lopen, naar haar eigen zin..

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:24

ach sorry dan had ik het verkeerd begrepen.
wij hebben op stal een pony van 33 jaar.
vorig jaar viel hij ook opeens af, het bleek dus dat hij slechte tanden had, toen er wat aan gedaan is zag je hem opknappen.
ik weet natuurlijk niet of dit het kan zijn maar ik denk met je mee Haha! .

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 00:38

ze is pas bijgevijlt, en eet goed, ze maakt nog geen proppen.
ik sta een beetje voor een raadsel.
ookal zou ze een ontsteking ergens hebben zoals juval zegt, dat zou je dat ook aan haar uiterlijke conditie moeten zien?..
zand kan ze indd binnen hebben gekregen, (ze drinkt graag uit de plassen in de paddocks. dat deed ze 6 jaar geleden ook. niets gebeurd. ik verbied het normaal, maar als ik niet oplet... tjah. (ik ga het ff testen door een verse mestdrol in een emmer water te leggen, ff laten staan en volgende dag kijken of er veel zand op de bodem ligt... zou best eens kunnen)

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 00:45

In dat geval is groene leem een goede lichaams reiniger en niet duur. Het zorgt er voor dat alle afval stoffen geneutraliseerd worden en afgevoerd door de mest en urine. Zo ook te veel aan zand in de darmen. En het is stukken goed koper dan sandclear of zo iets. Het is zelfs gezond vanwege minneralen en zouten etc. Gewoon een kuurtje van 10 dagen, elke dag een schepje groene leem droge poeder vorm door het eten ff nat maken anders gaat ze er van niezen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 00:47

hihi, ok. thnx voor de tip, zal het doen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 01:42

bloed laten onderzoeken of de schildklier te snel werkt, dan vallen ze snel af. krijgen diarree etc..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:17

Voor die mestcontrole hoef je geen 24 uur te wachten hoor, mest bal goed fijn maken in het water, goed omroeren, een uurtje laten staan en dan voorzichtig de drab eraf gieten en kijken wat je overhoud.
Als dit niets oplevert, dan zou ik idd bloed laten prikken.
Succes.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 19:30

maar kan de schildklier functie dan opeens versnellen? door invloed van iets? (zo ja, zoals???)

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:18

..??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:48

Van schildklierproblemen bij paarden heb ik nog niet gehoord (zeg niet dat het niet mogelijk is) maar als dat zo zou zijn, lijkt me dat niet zo acuut
te gaan. Stofwisseling stoornis kan wel redelijk snel gaan en kan ook diaree geven, maar om zo snel af te vallen moet die diaree behoorlijk ernstig zijn en moet er ook flink conditie verlies zijn, maar die indruk krijg ik van jou toch niet.
Het enigste wat ik zo off hand nog kan bedenken, is dat ze misschien niet voldoende drinkt, of dat door bv haar leeftijd de nierfunctie een beetje in het slop raakt. Hoe ziet de urine er uit? Als die donkerder van kleur wordt zou je eens in die richting moeten zoeken.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 20:44

ze drinkt super veel,.. ik zou dat van die nierfunctie in mn achterhoofd houden,. volgende week komt de DA naar een andere pony kijken bij ons op stal,dan vraag ik het haar meteen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:56

je kan haar beter nog even een wormenkuurtje geven, en even een lekker slobbertje met vitaminen, en anders meot je er even een dopje appel azijn bij doen(te koop in de supermarkt) moet je die wormenkur over ene weekje ngo een keer geven, msichien helpt het??

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 21:23

wormen kuur, dat was ik al van plan Tong uitsteken (zie boven) .. en appelazijn geef ik sowieso.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:26

schildklierproblemen bij een paard kan wel degelijk, maar komt niet veel voor.
kan gebeuren na een virus..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:35

Hmmmm, heel veel drinken, kan ook nog wijzen op (ouderdoms) suikerziekte, Of dit ook snelle vermagering tot gevolg heeft, weet ik eerlijk gezegd niet, maar dat zou je de DA kunnen vragen. Het is door de DA snel te controleren, door bloed te prikken.