zand eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 16:28

wie weet wat je kunt doen tegen zand eten kan dit duiden op een tekort?.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 19:05

Ja, dit doet een paard (over het algemeen) als ze een tekort aan mineralen hebben. Een paard kan van zand eten koliek krijgen.
Gr.

Marielle

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:00

Als je paard zand blijft eten, wat gevaarlijk is omdat hij er koliek van kan krijgen, dan kan je bij een dierenarts 'sand-out' kopen wat je door zijn brokken moet mengen. Dit zorgt ervoor dat het zand er ook weer uit komt..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:07

Het heet dus Sand-clear van Hoffmans-Lieve en je hebt het ook als Zand-weg.... Kost ongeveer 80,- per emmer. het is duur maar het werkt wel.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:50

je kan ook een Liksteen halen of een mineralen blok ( dat heeft bij mij wel geholpen !! )

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:05

mn concorde heeft pas zandkoliek gehad en is er 2 weken beroerd van geweest. ze was echt doodziek, echt op t randje.
Je kunt uiteraard n liksteen ophangen, en je kunt slaolie door het voer doen (dan glijd t meer zeg maar Clown ). Ook kun je lijnzaad voeren. Dat wel eerst koken tot het een soort snot wordt. Punt is alleen dat sommige paarden t vies vinden, vind je t gek, die van mij stak een keer haar neus erin begon onwijs te snuiven en kwam niet meer bij de emmer in de buurt... Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:28

Bij Divoza bijvoorbeeld kun je ook iets kopen wat tegen zandeten helpt. Het verhelpt het niet, maar zorgt ervoor dat het zand er ook weer uit komt.Ze hebben het ook bij de Dierenarts. Je moet er wel iets aan doen, want de kans op zandkoliek is erg groot, en geen pretje voor je paard.

flien

Berichten: 18
Geregistreerd: 24-01-02
Woonplaats: Den burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 01:29

Zomer's eet mijn pony ook zand, en een liksteen moet ze niet! Geen 1 soort! Ze graaft een gat in de wei en neemt dan zo een hele kluit zand!
Ze is geboren in een natuurgebied dus ik denk dat ze dat daar geleerd heeft.

Ik heb haar ook zo'n kuurtje gegeven Sand Clear heet dat. Maar of het nou helpt? Je kunt kijken of ze teveel zand binnenkrijgt door een paar mestbalen op te losen in water het zand zakt naar de bodem. Nou weet ik niet meer precies wanneer er 'te'veel zand in de darmen zit.