2-jarig met problemen achterhand! Hoop of wanhoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ienske
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-06-04

2-jarig met problemen achterhand! Hoop of wanhoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 18:34

ik kan een 2- jarige quarter hengst kopen. Hij heeft echter als jaarling vast gelegen in de box en lag de hele nacht met de rug tegen de muur. Hij lag dus in onmacht...PANIEK IN DE TENT!!!Er was ook een ander jaarling hengstje bij hem in de box, die natuurlijk ook ontzettend zenuwachtig/ druk was door deze situatie. Toen de eigenaar hem vond, is hij meteen overeind geholpen. Nu gebruikt hij zijn achterhand niet goed. Hij loopt en rent krampachtig, met kleine dribbelpasjes. (pezen? spieren? gebruik van spieren? angst om zijn achterhand te gebruiken, doordat hij pijn heeft gehad? is het een gewoonte geworden om op deze manier te lopen???)
Hij heeft een aantal malen fysio gehad en de eigenaar zegt, dat hij veel beweging nodig heeft door positieve aandacht zijnzelfvertrouwen kan terugkrijgen. Dit zou dus inhouden, dat hij met veel grondwerk weer bovenop zou kunnen komen. In de wei speelt hij veel met zijn weigenoot. Hij galoppeert, probeert te steigeren, draait en komt gezond over. Vacht en oogopslag is ok. Hij is vriendelijk en nieuwsgierig. Vanmiddag had het geregend en was het glad, maar meneer gallopeert er wel , zei het ontzettend stuntelig en glijerig, doorheen.

Mijn vragen:
- Wat zou volgens jullie de oorzaak zijn van zijn zijn afwijkende pas?
- Wat moet ik doen, om te bereiken, dat hij weer normaal leert lopen?

Je zou mij ontzettend helpen, wanneer je mijn vragen zou willen beantwoorden

Ineke

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:39

als je echt wil gaan rijden zou ik er niet aan beginnen ... er lopen nog zat andere wel gezonde paarden rond !!

ik vraag me af wat er dan precies gebeurt is... werver verschoven oid?
want een nachte verkeerd liggen kan hoogstens een paar dagen spierpijn opleveren , in de paniek kan wel iets verschoven zijn.. maar wat heeft de dierenarts vastgesteld?
zo te horen zijn ze er al flink mee bezig
maar persoonlijk zou ik niet aan zo'n beestje beginnen
een gezond paard is al duur
laat staan een die fysio en medicijnen nodig heeft !

ienske
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 19:07

hello crossmonster,
de dierenarts van de eigenaar heeft volgens mij niets in de wervels vastgesteld. Dit heeft de eigenaar gezegd en omdat wij elkaar al langer kennen en omdat het een eerlijke man is, geloof ik hem. Fysio denkt dat het te verhelpen is; natuurlijk geen 100% garantie.... De fysio is er een paar keer mee bezig geweest. Kraken en longeren??
Hij heeft volgens mij geen pijn, anders zou hij niet spelen en een doffe oogopslag hebben. Medicijnen heeft hij echter niet, het is al een jaar geleden, dat hij dat stomme ongeluk heeft gehad.
- Misschien is hij zich niet bewust van de achterhand?
- Misschien heeft hij, nadat hij ontzettende spierpijn heeft gehad, (en last van de pezen?), de achterhand niet meer gebruikt? Dan denkt of weet hij, dat hij middels de huidige manier van bewegen, geen pijn meer heeft!
- Misschien is het een gewoonte geworden?

Ik weet het niet en blijf al 4 dagen gissen. Je moet hem eens zien. Zo mooi en vriendelijk.

prettig weekend gewenst en geniet van het voetbal!

ienske

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:11

misschien ataxi vanwege een bekneld gezeten zenuw?
paarden met ataxi zijn ook gezond qua uitstraling , oogopslag en huid.
alleen in de ergere mate is berijden soms niet mogelijk..
ik geloof best dat je die man vertrouwt
maar ook hij kan idd geen gezond rijpaard garanderen ...
dus ga voor jezelf na.. is het dat je waard?
ik zou als je echt het beestje graag wilt hebben , er gewoon even een goede dierenarts naar laten kijken Knipoog

wat dat weekend betrefd : thx Haha!
maar dat voetbal Boos! ik haat voetbal Tong uitsteken

ik wens jou heel veel sterkte met je keuze!

ienske
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 20:12

bedankt voor je aandacht en advies crossmonster. Wat een eng woord. Ataxi...
ik zoek het op. Verder kijk ik verder op het forum, over 'achterhand'.

Ineke

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:44

en zoek maar eens op ataxi

ataxi hoeft niet erg te zijn
met de lichtere vormen kun je gewoon rijden en vaak zelf springen enzo ook!
alleen in de allerzwaarste gevallen, kunje soms niet rijden omdat paard om valt door de slechte coordinatie van de achterhand Knipoog

ienske
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 20:17

het is geen ataxi, symptomen heb ik opgezocht en dit heeft het hengstje niet.

Wat is het dan?
Gelukkig hebben niet veel paardenliefhebbers problemen met de omschrijving die ik heb genoemd, maar misschien heeft iemand raad? Ik weet van dit probleem niets af!

ienske

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:18

Ik ben nu bezig met therapeutisch rijden van een quarter die ook een slechte achterhand heeft. Ik laat haar balkjes lopen en we zijn met rijden helemaal opnieuw begonnen. Eerst alleen maar stappen en dan na een paar weken ook een paar rondjes draf erbij. Daarna ook galop. Ook doe ik bij haar massage (ik ben sportmasseur) Haar spieren zijn behoorlijk verkort en ik mocht de rugspieren bijna niet aanraken en ze waren keihard. Nu zijn de rugspieren en de bilspieren een heel stuk losser geworden en ze loopt een heel stuk beter. Omdat het een blessure is die al 3 jaar!! liep zijn de pezen ook wat verkort. Dus het duurt lang voordat het weer goed is. Maar het gaat nog steeds elke week beter dus we zijn op de goede weg. Je moet dus goed de spieren even navoelen. Wat je niet moet doen is longeren dat is te zwaar. Wij zijn daar ook mee begonnen maar daar werd het alleen maar erger van. Ook is jou paard nog te jong om gelongeerd te worden dat is slecht voor zijn gewrichten. Ga maar lekker met hem wandelen. Wel stevig doorstappen en geen slenterpasje.
succes!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:42

Ik zou hem niet kopen. Hoe spijtig het ook is. Het kan iets simpels zijn, maar ook iets ergers. Een wervelblokkade lijkt me niet aan de orde want daar gaan ze niet zo kort van lopen. Het kan van alles zijn, bekken, si-gewricht. Iets in zijn zenuwen. Mocht je hem perse willen zou ik eisen dat hij volledig gekeurd wordt op kosten van de verkoper. Aan bijna alle problemen is wat te doen. Maar het is zowiezo fijn om te weten waar je aan toe bent, zodat je een inschatting van de kosten kunt maken, mocht je hem toch kopen.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:51

ienske schreef:
hello crossmonster,
de dierenarts van de eigenaar heeft volgens mij niets in de wervels vastgesteld. Dit heeft de eigenaar gezegd en omdat wij elkaar al langer kennen en omdat het een eerlijke man is, geloof ik hem. Fysio denkt dat het te verhelpen is; natuurlijk geen 100% garantie.... De fysio is er een paar keer mee bezig geweest. Kraken en longeren??
Hij heeft volgens mij geen pijn, anders zou hij niet spelen en een doffe oogopslag hebben. Medicijnen heeft hij echter niet, het is al een jaar geleden, dat hij dat stomme ongeluk heeft gehad.
- Misschien is hij zich niet bewust van de achterhand?
- Misschien heeft hij, nadat hij ontzettende spierpijn heeft gehad, (en last van de pezen?), de achterhand niet meer gebruikt? Dan denkt of weet hij, dat hij middels de huidige manier van bewegen, geen pijn meer heeft!
- Misschien is het een gewoonte geworden?

Ik weet het niet en blijf al 4 dagen gissen. Je moet hem eens zien. Zo mooi en vriendelijk.

prettig weekend gewenst en geniet van het voetbal!

ienske



Mijn inmiddels 8 jarige hengst heeft toen hij 3 dagen oud was vreselijk bekneld in de draad gezeten en had bijna het loodje gelegd. De draad was om zijn achterlijf gedraaid en volledig tot diep in het vlees ingesnoerd geraakt. Hij heeft daar nog steeds de littekens van. Nu 8 jaar later is meneer kern gezond maar waag het niet ook maar richting het litteken te komen. Volgens dierarts nr.1 zou hij er een blijvende vorm van attaxie aan over hebben gehouden volgens nr2 én 3 is er totaal niets aan de hand maar is het puur psychisch dat hij er zo op reageert......ook in zijn lopen.

Op het moment dat meneer lekker in zijn vel zit is er totaal niets aan te zien.

Dus onderschat niet de psychische inpact van dit soort ongelukken en gooi het niet gelijk op een fysieke boeg zeker als daar medisch geen aanleiding voor is.

Succes met je keuze.

ienske
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 18:47

bedankt voor jullie advies, pegassa, an-j en cookies!! ook fijn, dat jullie echt hebben gekeken naar mijn 'case'.

IK denk zelf ook, dat het ook psychie's is. niet niets, wanneer je een hele nacht in onmacht ligt en alles chaotisch om je heen is. De pijnlijke!! spieren na de tijd kunnen er inderdaad voor zorgen, dat je de achterhand ontziet en dat het een gewoonte wordt, om de achterhand niet te gebruiken. De buikspieren zijn misschien ook niet meer gebruikt, zodat de achterhand 'vergeten' wordt om te gebruikrn????

Het is moeilijk, om te oordelen, omdat er zoveel aan de hand kan zijn. Vanmiddag ben ik weer bij hem geweest en woensdag heb ik een afspraak met de fysiotherapeut. Die zou het paardje dan weer behandelen.

ik heb al ontzettend veel aantekeningen gemaakt en zou die woensdag overleggen met de fysio. Ik heb over 14 dagen 6 weken vakantie en ik ben van plan om veel te lopenl. 6 weken is lekker lang.

ik wens jullie veel plezier en gezondheid toe, evenals jullie paarden.

ineke