Stijfheid vanuit bil-/dijspier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Stijfheid vanuit bil-/dijspier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 16:12

Sinds vorige week donderdag loopt Mander niet goed. Hij liep eerst heel erg kreupel en had een wond(je) op zijn linker achterbeen en een dik been bij de kogel. Na een week afspuiten, kleien en stappen loopt hij nu niet meer kreupel, maar nog wel onregelmatig.

Gister was het vocht omhooggekropen naar zijn hak, toen heb ik de VA gebeld. Zij vond de wond er netjes uitzien en het been niet alarmerend dik oid.
Vandaag weer afgespoten en even rustig aan de longe gezet, het lijkt het meeste uit zijn bil-/dijspier te komen. Het is ook meer stijfheid dan kreupelheid.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of moet ik gewoon de VA maar weer laten komen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:30

Kun je wat meer zeggen over de manier waarop Mander kreupel is geraakt? Heeft hij een trap gehad van een ander paard? Een flinke kneuzing kan gerust een paar weken duren, ik zou nog even wachten met het erbij halen van de DA.

Toch moet je er rekening mee houden dat een eventuele infectie in het been kan zitten zonder dat de wond er vies uitziet. En dan moet de DA antibiotica geven. Wacht je daar te lang mee kan je Einschuss krijgen, met als gevolg daarvan een olifantsbeen. Een antibioticakuurtje (weet niet of hij dat al heeft gehad) is iig niet overdreven. Paarden met een olifantsbeen komen daar nooit meer vanaf.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 17:14

Ik heb werkelijk geen idee hoe hij er aan komt, of een trap gehad, of vastgelegen.

De VA vond een anti-bioticakuur niet nodig.

Hij krijgt wel arnicadruppels.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:17

Als het naar boven kruipt zou ik toch even contact opnemen met de DA.
Onze DA had allang een antibioticakuur gegeven...better safe than sorry (we hebben een paard op stal gehad met olifantsbeen, daar wordt je ook niet vrolijk van)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 18:33

Cassidy schreef:
Als het naar boven kruipt zou ik toch even contact opnemen met de DA.


Naar aanleiding van het naar boven kruipen van het vocht had ik de VA ook gebeld.

De stijfheid in zijn bil/dij gaat niet gepaard mer vocht...