Angst- of dominantieprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Angst- of dominantieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 09:48

Ik heb een probleem met mijn pony Huilen .

Vorige week toen ik bij haar in de wei kwam toen was alles nog goed, ik had gezien dat ze een paar wonden heeft en die heb ik toen verzorgt.
Maar toen ik zaterdag naar haar toe wilde komen om haar te verzorgen, toen deed ze heel raar tegen me.

Normaal gesproken komt ze naar me toe of kan ik haar gewoon pakken.
Maar sinds zaterdag lukt dat niet eens meer.
Ze staat continue aan dezelfde kant van de wei (aan de kant waar in een ander weiland de paarden van mijn nicht staan), als ik dan bij haar ben (en heb ik no g wel een snoepje in mijn hand) dan doet ze de oren in de nek, loopt ze een rondje om me heen en dan draait ze haar kont naar mij toe. ALs ik dan langer blijf staan, dan begint ze op een gegeven moment te twijfelen, ze wilt dan wel komen maar als ik een beweging maak dan draait ze zich heel snel om. Ik snap er zelf helemaal niks meer van Verward

In eerste instantie dacht ik dat het door het weer kwam (veel wisselvallig weer en ook onweer), maar dat lijkt me stug. Ook dacht ik dat het misschien komt omdat ze hengstig is, maar de vorige keer toen ze dat was was ze heel erg aanhankelijk, dus daarom snap ik het niet meer.

Ik heb mijn nicht laten proberen, doet ze precies hetzelfde en zelfs mijn vriend (niet het niet zo op paarden heeft) en deed ze ook hetzelfde.
Veel mensen waarbij ik nagevraagd heb zeggen dat het een angstprobleem of een dominantieprobleem kan zijn.

Kan iemand van jullie mij misschien vertellen wat het zou kunnen zijn.
Ik ben helemaal radeloos Huilen en wil dat het opgelost wordt.



Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 10:01

Dat is het hem nou juist. Ik weet helmaal niet hoe ze aan die wonden is gekomen. Ze heeft een wond op haar borst, net striemen, het kan zijn dat ze tegen de draad is gelopen of daar is geslagen. Dat weet ik dus niet en deze wond is goed aan het genezen. De andere wond heeft ze op haar linkerachterbeen. Zoals een wond eruit ziet dat ze ergens tegenop gelopen heeft, deze wond is ook genezende. Er zit helemaal geen etter op ook niet op de andere wond. Maar wat ik niet snap is, dat als de wonden aanleiding geven tot dit gedrag, ik de wonden vorige week wel heb kunnen verzorgen, maar nu ineens niet meer. Ik zou haar idd binnen kunnen zetten, maar dan moet ik haar eerst te pakken zien te krijgen, de stal is namelijk aan de andere kant van de wei van waar ze nu de hele tijd staat.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 10:38

Ze staat in een weiland van 1 hectare. Helaas staat ze wel alleen, gezien ik weinig geld heb, daarom heeft mijn nicht haar twee paarden in dat andere weiland gezet. Ik voer haar dus ook niet bij, want ze heeft 1 hectare aan gras en dan nog voer erbij, dat is helemaal niet goed.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:04

De boer is nooit weg en zijn vrouw ook niet. Die zien wie komt en wie niet komt. Alleen mijn nicht komt, maar zij komt voor haar eigen paarden.
Het is ook een beetje gemeen om haar alleen te zetten, maar ik kan er het beste een schaap bij zetten, gezien ik geprobeerd heb om een ander paard erbij te plaatsen, was het niet anders dan alleen maar ruzie.
Maar de omheining is er niet op gemaakt om er een schaap of geit bij te zetten en ik mag de omheining ook niet veranderen.

Het zou idd kunnen dat er toch stiekem mensen naar haar toe sluipen, maar de kans is zeer klein dat ze niet gezien worden.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:19

Precies en dat is juist mijn probleem. Ik heb genoeg geld over om ontwormingsmiddel, etc te kopen, om de DA te laten komen en de hoefsmid te laten komen. Voor de rest heb ik geen geld, daarom verzorg ik haar altijd zo goed mogelijk, tenminste als je weet wat je moet doen. Ik hebzelf bij een DA gewerkt en stage gelopen, dus ik weet wat ik ongeveer allemaal moet doen en ik weet ook wat de kosten zijn. Vandaar dat ik niet begin aan een tweede paard of shet. Ik ben iedere dag bij haar, dus zo erg moet het niet zijn.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 22:33

Paarden kunnen niet recht vooruit of recht achteruit kijken. Daarvoor zijn het prooidieren, hun reuk- en gehoorzin is beter ontwikkeld. Bij roofdieren zitten de ogen aan de voorkant, vandaar. Maar daar heeft het helemaal niets mee te maken. Maar ik heb geprobeerd om haar op een klein stukje te zetten. En dat is gelukkig gelukt na een dikke week proberen. Uiteindelijk kon ik haar aaien en pakken, gezien ze het halster nog omhad. Ze staat nu een weekje ongeveer in het kleine stukje en ik moet eggen dat ze er goed op vooruit gaat. Ze komt op het moment zelfs weer naar me toe, mits dit nog een beetje onzeker gaat, maar als ik haar aai en knuffel en borstel, dan voelt ze zich na een tijdje op haar gemak. De buurman en de zoon van de boer gaan regelmatig met hun kinderen de wei in om haar te aaien en te knuffelen, dit heb ik ook gevraagd. Ze doet helemaal niks naar die kinderen, ze is zelfs heel braaf tegen de kinderen. Het is echt een heel goed teken. Ik ben er echt blij mee, maar ik blijf rustig aan doen. Ik heb hier een foto van haar samen met de vriend van mijn nicht, zij hebben zelf ook 4 paarden. Hij straalt heel veel rust uit en zoals je op de foto kunt zien borstel hij haar en vindt ze het ook nog eens lekker ook! Haha!

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KellyR, Violaatje en 86 bezoekers