Vocht? *lang*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Vocht? *lang*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 23:45

Sowieso komt de da even langs maar misschien dat de Bokkers hier ook wat weten.

Par heeft aan de binnen en buitenkant van haar onderbeen 2 bobbeltjes *boven haar kogel*, het zijn geen harde bobbels, diverse mensen hebben er aan gevoeld en zeggen dat het voelt als vocht.

Dus rust, stappen op het harde en afspuiten.
Toen slonken ze, na het rijden niets aan de hand, de volgende dag niets aan de hand, tot aan een dag rust.
Na de dag rust *lekker alleen op het land staan* waren ze dus weer terug.

Als ze beweging krijgt verdwijnt het weer, heeft ze een dagje rust zijn ze er de volgende dag weer Verward
Als ik een half uur tot 3 kwartier rijd zijn ze de volgende dag weg....zolang ze in beweging staat blijven ze dus weg, zodra ze een dagje vrij heeft komen ze weer omhoog.

Ondertussen heb ik er groene leem opgesmeert, prop haar vol met bleekselderij omdat dat vocht zou afdrijven *en ze vind het niet lekekr dus het is echt proppen* stap op het harde en spuit haar af.
Maar als ik maar een kwartier stap komen ze weer terug.
Als ik een uur ga wandelen met haar is er de volgende dag niets meer te zien.

De ene dag denk ik dus oei da maar weer bellen, de volgende dag denk ik waar zaten ze ook alweer.
Dan wil ik ze laten zien aan mijn instructrice, zijn ze opeens weg Verward

Iemand enig idee?

Edit: ze staat fulltime op het land, idee dat het door het gras zou komen is ook al geopperd.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:52

Gras wil idd wel eens opgelopen benen geven, maar dan alle vier en niet eentje. Ik denk eerder toch aan een vorm van overbelasting, veel stappen en later ook wat drafwerk op het harde, versterkt de aan hechting van de pezen, ook je hoefsmid zou misschien iets aan de stand kunnen veranderen, waardoor de kogels iets worden ontlast.
Na het werk afspuiten met , afwisselend, warm en koud water, bevorderd de doorbloeding.
Probeer de eerst tijd, werk op een zachte bodem, zo kort mogelijk te houden totdat jouw paard sterker is. Veel stappen en af en toe draven op een harde bodem (kan ook onder zadel) en veel rechte lijnen rijden moeten het probleem in afzienbare tijd op kunnen lossen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:43

gewoon een gal, die af en toe komt opzetten bij een bepaald soort belasting.
zou er niet teveel rommeel op gaan smeren als ik jou was.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:56

Het kan niet door het land komen. Mijn pony staat ook fulltime op het land en heeft nergens last van. Van zoiets als jij beschrijft. Ik denk idd dat de spieren niet zo heel goed ontwikkeld zijn en als ze dan niet veel bewegen en op zachte bodem staat, dan komt er vocht in haar benen. Dit is ook bij mensen een kwaal. Gewoon goed bewegen, liefste iedere dag en op harde bodem, dan blijft het weg. Kan ook zijn dat ze iets van suikerziekte heeft? Als dat zo is, dan kan het daardoor komen, suikerpatienten hebben nu eenmaal veel vocht en dit hoopt zich overal in het lichaam op als ze niet voldoende bewegen.

capriool
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:34

het zou kunnen zijn dat het een overvulling van de peesschedes of een overvulling van het kogelgewricht is (weet niet precies waar de plekjes zitten) door overbelasting.
wat je hier het beste aan kan doen is afspuiten met koud water na het rijden (min. 10 minuten) en evt. (weg) masseren na het rijden. Je moet je training aanpassen, weinig galop en springen en meer stappen, dit kan in de manege/rijdak of op het harde (maakt niet zo veel uit).
ik weet niet hoe oud je paard is, maar veel oudere (vanaf ong 9 jaar)paarden die veel lopen/getrained zijn hebben hier last van. Dit kan aan een been optreden of aan meerdere, vaker aan het achterbeen dan voor. Je kan de DA ernaar laten kijken en hem om advies vragen (hij heeft er tenslotte verstand van).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:40

Par is 4 jaar, het grootste gedeelte van het rijden *half uur tot 3 kwartier dus* is stappen, en sinds ze het steeds beter doet is het draf gedeelte meer geworden.

Capriool ze zitten aan de zijkant boven de kogel.
Ik dacht ook misschien kan ik ze weg masseren, maar durfde er niet zoveel aan te doen kwa aanraking Haha!
Ik zal de hoefsmid ook nog een keer bellen om te vragen of hij er wat aan kan doen of er ervaring verder mee heeft kwa ander beslag.
Hij is net geweest en toen had die nog zoiets van dat is vocht, lekker stappen, misschien dat ze iets raars heeft gedaan en daarmee iets overbelast heeft.

Dende ik ken wel paarden die last hebben van het gras, vandaar dat ik er rekening mee hield.

Maar het is dus echt verschil met hoeveel beweging ze heeft.
Ik zou verwachten dat als het overbelasting was dat ze er juist meer last van zou hebben na beweging, maar dit is dus weer juist niet zo...ik ken wel bij mensen wat ouderdoms kwaaltjes waarbij mensen idd vocht vasthouden en ook nog stijf worden als ze niet genoeg bewegen.
Stalbenen heb ik ook van gehoort, maar ja, ze staat dus dag en nacht op het land.

De da ga ik ook afwachten wat die zegt, misschien maak ik me weer eens een heleboel zorgen om een hele klein iets.
Ze staat trouwens al wel maanden op het land, dit is de eerste keer dat ze zoiets heeft, ook verleden jaar had ze nergens last van.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:42

ellepel schreef:
gewoon een gal, die af en toe komt opzetten bij een bepaald soort belasting.
zou er niet teveel rommeel op gaan smeren als ik jou was.


Maar is stappen op het harde, of een dag vrij dan meer belasting voor haar dan rijden of echt een uur wandelen?
Want als ze normaal beweging heeft is er niets aan de hand.
Groene leem kon iig geen kwaad, en dat is het enige wat ik er op smeer omdat dat ook vocht eruit zou "trekken".

Hoe krijg ik zo'n gal trouwens weg? *ja ben een leek hierin.....heb nog nooit iets met een paard gehad*

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:50

Er zijn talloze middeltjes, helaas allemaal tijdelijk. Zolang je de oorzaak niet weet, zal het terug blijven komen en op den duur ook niet meer weg gaan.
Stappen en later draven op het harde is geen extra belasting, maar juist een goede training voor het sterker maken van de pezen. Een wandeling is alleen een vorm van beweging geven, zonder training of belasting.
Een zachte,(ongelijke) bodem, is eigenlijk altijd een nadeel.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:59

een gal trekt tijdelijk weg met een bandage erom, maar als je de bandage afhaalt komt ie na een tijdje terug, vaak iets minder groot dan voorheen. ik ben niet zo'n voorstander van al die smeerseltjes.
gewoon vochtophoping denk ik. Als je de paardenbenen voorstelt als de pompen van zijn lijf, zegmaar het bloed stroomt beter als ie aan het lopen blijft, zo drijft het lichaam het vocht af. hoe meer hij loopt, hoe minder vocht er ophoopt.
op het land staan is sowieso goed, dan kan ze de hele dag lopen. maar het is wel vreemd dat ze pas 4 jaar is, en dan al vochtophoping heeft, dat kan niet goed zijn.
misschien idd overbelasting, het zit er niet voor niks, goed dat de DA komt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:02

loulou heeft ook van die bulten op der benen. de DA heeft er na gekeken en zegt dat het overbelaste pezen zijn.

maar dat duurt weken en weken voordat het wegtrekt. en dat is bij jou pony niet het geval, dus toch iets anders waarschijnlijk.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:03

klinkt voor mij ook als een galletje. Kan volgens mij niet veel kwaad, tenzij ze tegen een pees aanzitten en dan de pees kunnen irriteren. Als ze er niet kreupel door is zou ik er niets aan doen. Je kán er ook niets aan doen volgens mij. Mijn ruin had ze ook toen ik 'm verkocht was ie 12 jaar, hij is nu 24 en wordt nog dagelijks bereden. en heeft er totaal geen last van. Het is geen mooi gezicht, maar ja.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 18:30

De bobbeltjes zijn dus extra groot als ze een dag alleen maar op de wei heeft gestaan.
Als ze bv in de bak gelopen heeft *en die is toch niet hard* zijn ze daarna en de volgende dag weer geslonken.

Paars, als het dat is en het kan geen kwaad, so be it....maar eind juli hebben we een keuring dus tsja, ik hoop dat de VA gaat zeggen dat het vocht is en met een bepaalde behandeling weg zal trekken.

Loulou ik weet nog niet hoe lang het gata duren, ze hefet het pas sinds kort en de VA komt maandan, moet dit weekend idd stappen op het harde voor de zekerheid.

Locanda ik kreeg juist de tip geen bandage om te doen, omdat het daaronder gaat broeien.
Ze kan nog weleens gek doen dus misschien dat ze idd het 1 en ander overbelast heeft.

PPfff...kan alleen maar blij zijn als de VA geweest is, als die het ter plaatse niet kan zien ga ik iemand regelen met een trailer en foto's etc. laten maken.

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:53

Hoi Syl. Ik denk dat dit gallen zijn. Meestal gaan ze niet helemaal meer weg, maar het ziet er natuurlijk niet mooi uit. Vaak hebben ze er geen last van. Ik ken een aantal paarden die het ook hebben en je moet altijd de benen goed koelen na het rijden. Op de harde weg draven en stappen is volgens mijn beter dan in de bak, maar dat m,oet je voor de zekerheid maar na vragen aan de da. Succes!

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:06

Geen idee of een paard op een aantal galletjes zou worden afgekeurd?? Weet iemand dat? Het is natuurlijk niet echt een mooi gezicht, maar het is ook niet iets erfelijks of zo.