Iemand tips voor behandelen van rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Iemand tips voor behandelen van rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 17:42

Ik heb 4 dagen geleden dus rotstraal bij Ameretto ontdekt.
Het is de eerste keer dat hij dit heeft bij mij (ik heb hem al ruim 4 jaar).

4 dagen geleden had hij het alleen linksvoor en rechtsachter. Gisteren heb ik het ook rechtsvoor en linksachter ontdekt. Alle 4 z'n hoeven dus. Frusty

Van een stalgenoot heb ik nu Egyptische zalf gekregen en dat moet ik er elke dag na het rijden met een kwast opsmeren. (eerst goed schoonmaken).
Als het beter is geworden moet ik er elke dag een soort spray (zonder teer) op spuiten, zodat het niet terugkomt.

Wat doen jullie eigenlijk als jullie paard/pony rotstraal heeft?
Hoe behandel je het en hoe lang duurt rotstraal meestal?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:56

straaltincuur!
Verkrijgbaar bij je hoefsmid

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:24

Vele recepten maar weet je wat het beste resultaat is, 10% jodoformether. Met een hiermee doordrenkte wattenprop kan je tot diep in de straalgroeve komen. Het werkt tegelijk desinfecterend en uitdrogend.
Wel herhaaldelijk behandelen!

Andere recepten zijn nog phenol, jodiumtinctuur,formaline, kopersulfaat en sulfapyridine. Bij geringe giftigheid zou ik de jodoformether proberen.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:05

kheb gister ook ontdekt dat de mijnes rotstraal heeft, ik heb er ook al een topic over opgestart.
mij werd aangeraden de hoef in te smeren met hofmann lieve's teer als eerste en dan een lap stof met teer erin te drukken.
het kon wel 2 tot 3 maand duren voordat het over was.

gillian

Berichten: 4419
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 23:32

schoonschrobben met zout water helpt heel goed.
wel een tijdje volhouden, evt. met egyptische zalf insmeren.
toedeledoki
gillian

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:12

Laat de hoefsmid alle aangetaste delen zoveel mogelijk wegsnijden, die herstellen toch niet meer en dan kun je er beter bij.
Voldoende beweging (doorbloeding!) is ook heel belangrijk.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:54

Hoi,

Minne heeft het pas geleden ook gehad, vervelend kwaaltje hoor, stinkzooi ook en vervelend voor je paard.

Aangezien de hoefsmid drie weken later toch zou komen om te bekappen en van nieuwe ijzers te voorzien heb ik hem maar even gebeld wat ik het beste kon doen. Zijn advies, goed schoonmaken met zout water of soda en insmeren met Egyptische zalf.

Bij gebrek aan tijd of geduld (bij je paard dan, Minne staat niet graag een half uur met een been in een emmer, tenzij hij voor een half uur voorraad om te eten heeft Haha! Knipoog vreetschuur!!, maar ja 4 x half uur is toch wel errug lang dan), kun je ook de hoef goed schoonborstelen/schrobben en dan inspuiten met violetspray (ctcspray, chloride..nogwathuppeldepupspul) of met hoef & zool van de paardendrogist, op basis van kopersulfaat geloof ik. Dat heb ik dus gedaan en dat heeft goed gewerkt! Eerste dagen met violetspray en daarna toen pakketje van paardendrogist er was met dat hoef & zool spul.

Toen de hoefsmid na 3 weken kwam was het leed geleden en heeft hij weer een mooi net hoefje tevoorschijn kunnen toveren, mooi hard en gezond hoorn!!

Mij werd trouwens juist afgeraden om teer te gebruiken als er al rotstraal aanwezig is, want dan sluit je de hoef juist af en wordt de hoef juist verder naar binnen aangetast!

Succes!! Groetjes Marijke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:10

Marijke schreef:
kun je ook de hoef goed schoonborstelen/schrobben en dan inspuiten met violetspray (ctcspray, chloride..nogwathuppeldepupspul) of met hoef & zool van de paardendrogist, op basis van kopersulfaat geloof ik. Dat heb ik dus gedaan en dat heeft goed gewerkt! Eerste dagen met violetspray en daarna toen pakketje van paardendrogist er was met dat hoef & zool spul.

Mij werd trouwens juist afgeraden om teer te gebruiken als er al rotstraal aanwezig is, want dan sluit je de hoef juist af en wordt de hoef juist verder naar binnen aangetast!


Hier hetzelfde.
Geen teer gebruiken want dat sluit de hoef af en daardoor gaat de rotstraal lekker in de hoef verder broeien.
Bij Pablo hielp een kopersulfaat spul van de DA het beste en daarna bijhouden met Hoef&Zool
Ook betadinespray hiel om het uit te drogen.
Egyptische zalf er goed in de stralen doen (met bijvoorbeeld een wattenstaafje werkt ook goed maar ik vind het niet zulk handig spul.
Belangrijk is dat je wat je ook gebruikt ver genoeg in de stralen doet. Zodat je het hele gebied bestrijkt en reglematig de hoefsmid de straal laat bijsnijden totdat het allemaal weg is.
Pablo heeft het nu 1 periode gehad en het is nu niet meer teruggekomen. Hijkreeg het opeens na 7 jaar, ik weet niet waardoor.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:58

Toen ik pendro kocht had hij het ook aan zijn voorhoeven.
Er zaten hele diepe gaten in. Ik kan er met een achterkant van een lepeltje helemaal in.
Wat ik heb gedaan is eerst goed laten weken in zout water.
Dan egyptische zalf in dat gat smeren, watje erover, zalf, watje tot het vol zat.
De volgende dag moet je dat met het zalf, en watjes weer opnieuw doen.
Je mag niet de hoef elke keer met zout water wassen.
Je moet zo een hele tijd doorgaan tot het beter word. Ook moet hij goed worden bekapt door de smid. Het heeft bij pendro bijna een jaar geduurt voordat het bijna helemaal weg was.
Er zit nu nog een heel klein gaatje maar dat stelt eigenlijk niks meer voor.
Ik spuit er nu nog de hele tijd iets op wat ik bij de ruitersportwinkel heb gekocht.
Dit werkt super ik weet alleen de naam niet meer.
Ook moet je zorgen dat de stal goed word uitgemest want het komt door zijn eigen urine dat het weer erger word.

heel veel succes ermee en gewoon vol blijven houden, dan verdwijnt het vanzelf.

linda

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:09


Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 14:00

Marijke schreef:
Zijn advies, goed schoonmaken met zout water of
soda
en insmeren met Egyptische zalf.


wordt met die soda, soda bedoelt wat je ook voor het huishouden gebruikt?
of is dat speciale andere soda?

want wij hebben wel soda in huis dat Zilver Soda heet van Tricel en het was natuurzuiver.
is dat het spul dat jullie bedoelen?

want achterop de verpakking staat een oranje hoek met zwart kruis erin, oppassen met dat spul dus wordt er mee bedoeld en er staat dat het irriterend is.
en bij de gebruiksaanwijzing staat dat het voor diverse schoonmaakkarweitjes in het huis bedoeld is en voor het ontstoppen van de afvoer.

bedoelen jullie deze soda?
want als dat zo is, lijkt het me niet erg fijn.
kan me vergissen natuurlijk, maar ok.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 14:23

zeewater Haha!

maar ja alleen echt werkzaam als je het bij de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 22:33

Cowgirl schreef:
zeewater Haha!

maar ja alleen echt werkzaam als je het bij de hand hebt.


Zeewater is het allerbeste, maar meestal niet bij de hand. Om er toch een beetje profijt van te hebben is een bak met zeezand wel fijn, dat maakt de hoeven ook weer mooi schoon.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 01:10

Hipposol, een felgroen spuitbusje. Dit produkt wordt normaal gebruikt om de hoeven te onderhouden ( 1 x per week de hoeven inspuiten). Als een paard rotstraal heeft moet je de hoeven ongeveer 4 x per week inspuiten. Het is te koop in ruitersportzaken en evt. bij de hoefsmid.

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 16:21

Eerst door de hoefsmid uit laten snijden, zodat het goed kan luchten.

Dan kun je bij de drogist FORMALINE kopen, dit is een soort sterk water.
Dit doe je mengen met Betadine oplossing, voor de ontsmetting.
Bij de dierenarts kun je een spuitje zonder naald vragen, om het ermee in de straal te spuiten, laat de hoef goed afhangen en spuit van bovenaf, het mag niet op de huid komen.
Trek voor de zekerheid wel even plastic handschoenen aan, het bijt namelijk heel erg.

Succes, bij mij is het nu, na 4 dagen keihard en mooi schoon!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 22:42

Tja als je het de "hard way" wilt doen dan is Formaline er wel een van.
Mijn hoefsmid is er geen voorstander van.
Ik ken een geval van slechte voeten die ook met formaline behandeld waren en later op de keuring zagen de hoeven er op de foto's niet goed uit .....formaline was kennelijk verder doorgedrongen als nodig was !
Mij advies niet doen!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 16:23

Dat is grappig, ik wilde er net een topic over starten. Ik heb net Egyptische zalf gekocht en wilde jullie ervaring daarmee graag horen! Hoefsmid komt vrijdag, behandeld eventueel met formaline, verder heb ik Hoef en Zool en spoel ik met zout water. Maar die zalf….werkt dat?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:18

Ik heb Betadine in spuitbusvorm. kan je die er niet gewoon op spuiten>? Mijn jonge paard heeft namelijk linksvoor ook rotstraal.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:31

Ik heb het gelukkig niet bij mijn paarden ,maar kan je wel dit middel aanbevelen omdat ik uit de praktijk hoor dat het geweldig werkt!

http://www.rwl-quality.nl/index_2.htm

Een heldere uitleg over symptomem en gevolg en hoe te behandelen!
RWL Dessicatio
Succes!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:58

Ik heb gister Eg. zalf gekocht en gebruikt: gatver wat een vieze kleverige zooi is dat!! Maar ja, als het maar helpt!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:04

RWL Desiccatio
is speciaal ontwikkeld om ook de moeilijk te genezen vormen van rotstraal te behandelen. Rotstraal is een erg hardnekkige vorm van infecties veroorzaakt door micro-organismen in paardenhoeven. In de straal ontstaat soms een 'gat' van enkele centimeters diep. Binnenin dit gat zitten de micro-organismen en tasten daar de straal verder aan. Bovendien produceert de straal een vetachtige uitscheiding wanneer ze wordt aangetast. Maar deze uitscheiding sluit de infectie af van de buitenwereld en de micro-organismen zijn daardoor bijna niet uit te roeien. Echter, RWL Desiccatio kan dit wel. RWL Desiccatio is de killer onder de producten van RWL Quality. Ook hier zorgt het twee sporen beleid dat alle micro-organismen , die rotstraal bij de paarden veroorzaken, in zeer korte tijd volledig worden geƫlimineerd! Door RWL Desiccatio ontstaat er een sterk lokale doding van de micro-organismen. Wanneer alle schadelijke micro-organismen gedood zijn, droogt de straal op en gaat openstaan, waardoor de kans op herinfectie wordt verkleind.


Jemig dat klinkt wel aggressief....werkt het echt goed??

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:16

Ja echt waar Lot ,zelfs bij stal TOPS zijn ze er laaiend enthousiast over omdat het zo snel werkt zonder de functie van de straal aan te tasten Lachen