Inspuiten van bobbels onder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Inspuiten van bobbels onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 12:28

Een paard op stal had bulten onder het zadel. Geen drukkingen, maar harde, koele bulten zo groot als een dubbeltje. Het leken net insectenbeten, maar waren het echter niet.

Mijn merrie heeft er ook een enkele en mijn DA heeft er geen andere remedie voor dan wachten en een gelpad gebruiken. Nu kwam er laatst een andere DA voor dat andere paard en die heeft de bultjes ingespoten met een ontstekingsremmer. Binnen een week waren de bultjes bij dat paard verdwenen. Ik wacht al een hele winter totdat die bultjes zullen verdwijnen. Sinds 6 weken ligt er ook geen zadel meer op mijn merrie en die bultjes gaan nog steeds niet weg. Dus ik ga twijfelen aan mijn DA, ik wil ook wel een spuitje dan...

Hebben jullie hiermee ervaring of wat van gehoord?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:30

Yeps, weer ervaring mee, sorry Knipoog

Ook die van mij had bultjes die zich langzamerhand ontwikkelden tot bulten. Toen ik toch op de kliniek was voor wat anders heb ik ze in laten spuiten en ze zijn nu bijna weg. Wel zeiden ze dat het vooral effect heeft als ze er nog niet zo lang zitten, dus snel handelen in dit geval.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:42

He dit is voor mij volledig nieuw, heb er een gehad met bultjes, DA zei, komt veel voor kunt er niets aan doen, hebben er wel eens een weggesneden ter bestudering maar kwam niets uit, wellicht kun je achterhalen wat ze inspuiten, wellicht hebben vele andere hier ook baat bij.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 12:49

beppies schreef:
wellicht kun je achterhalen wat ze inspuiten, wellicht hebben vele andere hier ook baat bij.


De naam van het goedje weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat het een ontstekingsremmer was... Ik ben verder niet bekend wat voor 'n soort ontstekingsremmer...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:12

ook de bultjes van B'lanna zijn weggespoten. Heeft inderdaad wel geholpen. Maar al te vaak wegspuiten is niet goed volgens de dierenarts. je loopt risico op extra ontstekingen of resistentie.

Ik rij nu met een equitexsjabrak, en de bulten blijven zo goed als weg. Je zadel aflaten helpt absoluut niet. Lanna heeft 2 maanden zonder zadel gestaan en de bulten werden alleen groter. Gewoon doorrijden (het doet geen zeer). de diagnose was: talgopeenhoping die ontstaat door warmte, haren die 'prikken' en kleine vuildeeltjes gecombineerd met bacterien....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:25

waarschijnlijk zijn dit bindweefselbultjes. Ze zijn pijloos, dus je kunt er gewoon mee doorrijden. Die kun je inderdaad weglaten spuiten, je kunt er ook voor kiezen ze te behandelen me een hormoonzalf van de veearts of je kunt ze op homeopatische wijze behandelen.

Meagan heeft nu twee jaar achter elkaar een grote bult onder het zadel gehad en daarbij ook enkele kleintjes. Het eerste jaar heb ik voor de hormoonzalf gekozen en die heeft een groot, ringvormig litteken achtergelaten. De kleine bultjes zijn zonder littekens verdwenen. Vorig jaar heb ik bij de paardendrogist kruidenwondzalf besteld en heb de bulten daarmee behandeld. Alle bulten, inclusief de grote, zijn verdwenen zonder littekens achter te laten.
Na het rijden was ik de rug goed schoon met lauw water en masseer de zalf in de bulten. Daarnaast zorg ik voor schone, ademende dekjes en als de bulten opkomen, dan gebruik ik mijn schapenvachtsjabrak omdat dat het beste ademt!
Het is een tijdrovende behandeling, maar geeft goed resultaat. Een ander paard bij ons op stal is ingespoten en los van het feit dat het resultaat niet echt optimaal is, is het dier al een flink aantal weken uit het werk hierdoor.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:50

Ik heb op de site van de paardendrogist ook allemaal middeltjes zien staan. Ik weet niet of het werkt, want ik zoiets nog nooit aan de hand gehad.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 00:30

heb een hele riedel van die middeltjes geprobeerd....zonder succes bij mij. Wat hielp was goed schoon houden en een dekje dat zo min mogelijk broei (warmte ophoping) geeft. Heb er nu al een jaar geen last meer van.

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 14:03

Als je niet zeker weet wat voor een bultjes het zijn zou ik toch uit kijken. Mijn merrie heeft een Melanoom op haar rug. Inspuiten kan niet en met weg halen moeten ze zo'n groot gat maken dat ze maanden zo niet een jaar moet revalideren, en de kans dat de melanoom dan op dezelfde plaats terugkomt is bijna 75%............

Probeer dus eerst te achterhalen wat het is. Mijn merrie heeft die melanoom al 7 jaar en ik rijdt met gelpad. De bult groeit niet en krimp ook niet, maar ze heeft er op deze manier geen last van, dat is me dan meer waard....

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 21:35

Thanx voor de reacties!

Zijn er meer mensen die goede ervaring hebben met die wondzalf van de paardendrogist? Anders ga ik dat eens proberen...
Ik weet wel 99% zeker dat dit 'talgopeenhoping die ontstaat door warmte, haren die 'prikken' en kleine vuildeeltjes gecombineerd met bacterien' zijn...

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 18:59

Even een update:
Inmiddels heb ik de dierenarts de bultjes in laten spuiten met die ontstekingsremmer waar ik het over had, dit is cortico steroide (als je dat zo schrijft) en daadwerkelijk de bultjes zijn in een week verdwenen. Vrijdag laten inspuiten en nu 5 dagen later zijn ze weg... Niet langer prutsen dus...

hiekje
Berichten: 93
Geregistreerd: 08-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:57

Ik heb net gisteren de DA laten komen voor de bulten op mijn paard haar rug. Ze heeft ze al een paar maand en zitten precies naast ruggengraat onder de kussens van het zadel. Ene keer groter dan de andere keer. Niet rijden maakt niks uit. Ze blijven zitten. Ik al bang dat zadel niet goed was, maar zadel was helemaal goed zei zadelmaker. Ik had al beetje gegoogled en het bleken idd bindweefselbulten te zijn. Niks aan doen was advies van DA. Hij kon ze wel inspuiten maar kans dat ze over paar weken terug kwamen was heel groot. 90 procent van de paarden heeft ze zei hij. Bij de 1 zichtbaarder dan bij de ander. Zijn advies was niks op smeren en zorgen dat je rijdt met een goed verend dekje. Ik moest me geen zorgen maken om de bulten.
Hopelijk stelt dit mensen gerust

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:48

*Blaast stof weg*

Aangezien dit wel een heel erg oud topic is, komt hier een slotje op.