Bloeden bij het dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Bloeden bij het dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 15:26

Odin is afgelopen zaterdag gedekt. Het was voor haar de eerste keer. Voorzover ik weet was ze niet aan het bloeden toen en ze was goed hengstig. Wel gaf ze een "gilletje". We hebben haar daar gelaten en maandag werd ze nog een keer gedekt omdat ze nog steeds hengstig was.
Vandaag mochten we haar ophalen en de hengstenhouder zei dat ze met het dekken een beetje onrustig was en begon te bloeden. Wat kan dit betekenen en is dit normaal of is dit ernstig?
We laten haar over 3 weken scannen...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:28

het lijk me dat dat niet goed is.

verder weet ik het ook niet hoor.
dat laat ik aan andere bokkers over Knipoog

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:46

Ik weet niet hoe het bij paarden zitten, maar als het net zoals bij mensen is (wat dus normaal kan zijn), hoef je je denk ik geen zorgen te maken

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:19

Een maiden merrie (=1x dekken) kan vaginaal wel eens ietsje inscheuren, vooral als ze zelf erg onrustig is, of de hengst erg ruw is met dekken. Dit kun je zelf makkelijk nakijken, want dan zit er aan de bovenzijde van de vagina een wondje (scheurtje). als dit niet groot is hoef je er verder niets aante doen, als je het niet vertrouwt zul je met je DA moeten overleggen. Als er aan de buitenzijde geen waarneembare verwonding is, zou ik even met de DA overleggen, want inwendige verwonding, kan een stuk ernstiger zijn. Bloed ze nu nog en hoe is ze verder?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 16:29

Voor zover ik zag bloedde ze niet vandaag. Voorderest was ze vrij normaal. Wel een beetje druk toen ze weer net de wei inkwam, maar dat is logisch na 4 dagen stilstaan in de stal Knipoog
En met het rijden was ze super ontspannen, dus dat zat ook wel goed.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 16:31

Bij een maagde merrie moet de hengst voor het eerst door het maagdenvlies heen, dit bloed meestal iets.. Dit is dus heel normaal! Maar ik neem aan dat de hengstenhouder dit ook wel wist?! Maar als hij denkt dat het aan wat anders lag zou ik het wel even in de gaten houden..

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 17:09

Ja de hengstenhouder wist dit.
Hij vertelde dat hij dit ook had bij zijn merrie, en dat ze een gedraaide baarmoeder bleek te hebben. Hij raadde ons dus ook aan om haar te laten scannen.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:08

gewoon ingeschurd ofzo, kan geen kwaad

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:12

Ik denk dat het idd het verstandigst is als je haar even laat scannen voor je eht weet is er wel wat aan de binnenkant kapot en dan kun je je zelf wel voor je kop slaan als je het niet hebt laten doen.