Maanblindheid bij paard**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Maanblindheid bij paard**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 19:56

De jonge bijna tweejarige merrie die nooit ziek is geweest, heeft nu de derde keer last van een dik ontstoken oog. Ze heeft vanmiddag de tweede antibiotica injectie gekregen. Die dierenarts meende dat het er uit zag als periodieke maanblindheid. Op de lens lijkt het of er een licht wazig vlekje is ontstaan. Het paard maakt verder geen zieke indruk.
De dierenarts gaf aan geen directe ervaring met deze aandoening te hebben. Mijn vraag luidt, wie heeft hier ervaring mee, hoe kan dit ontstaan, zijn er medicamenten voor en ja welke behandeling is noodzakelijk, is dit een erfelijke aandoening en wat is de prognose voor het paard.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:50

Gestolen van internet *LOL*

Maanblindheid

Symptomen

Acute aanval van lichtschuwigheid, samenknijpen van de gezwollen oogleden, tranenvloed, geprikkeld oogbindvlies
Temperatuurverhoging en negatief effect op het algemene welzijn zijn mogelijk, maar treden niet altijd vanaf het begin op
Later trage reacties van de pupillen en melkachtige gele vertroebeling van het glasachtige lichaam (inwendig oog)

Wat heb je nodig?

Verbandgaas
Schaar
Zelfklevende zwachtels

Maatregelen

Bij het minste vermoeden onmiddelijk de dierenarts consulteren
De pijn kan tijdelijk worden verzacht door een verband op het hoofd aan te brengen, waarbij het aangetaste oog wordt afgedekt; plaats het paard in een koele niet te fel verlichte stal of box.


Ik weet niet hoe je engels is, maar dit is ook een goeie:
http://www.igs.net/~vkirkwoodhp/eru.htm

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 21:19

Bedankt Sugarmiss voor de snelle reactie. DA is al twee keer geweest en heeft antibiotica gespoten.
Ik heb zelf ook al zitten zoeken op het net en verschillende zaken gevonden. Ga die je aangegeven hebt ook nog bekijken.
In ieder geval weet ik nu al een heleboel meer en de prognoses zijn niet zo prettig te lezen.
Mijn Engels is geen probleem, daar voertaal. In zulke gevallen kun je bijna zeggen, gelukkig want de meeste documentatie en onderzoeksrapporten zijn in het Engels gesteld zo ook bij ons op de zaak , vandaar.
Nogmaals bedankt en alle goede raad is welkom. Ik vergat nog erbij te zeggen dat het hier een Appaloosa betreft en bij Appaloosas komt een soortgelijke ziekte voor die zo men zegt genetisch is aangeboren. Dus heel goed onderzoek is nodig.