wat te doen met ontstoken oog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

wat te doen met ontstoken oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 13:44

mijn paard heeft een onstoken oog.. maar omdat een ruiterwinkel niet echt in de buurt is en we dus even moeten wachten op zalf.. was mijn vraag hoe ik het nu het beste (tot die tijd) kan schoonhouden..
gewoon met schoon water en een spons of heeft iemand misschien iets anders wat ook goed is (i.p.v zalf dan)

ik hoor het wel..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:04

gewoon met gekookt schoon water(wel af laten koelen)
je kunt ook vitamine a zalf bij de dierenarts halen..

Pleps

Berichten: 72
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:25

Met boorwater uitwassen of met gestereliseerd water uitwassen en een vliegennetje voor haar kopen ik veronderstel dat ze last van vliegen heeft.

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:47

je kan zo bij de dierenarts oogzalf halen, het kost geloof ik 3 euro en verder inderdaad met boorwater spoelen

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:53

Uitwassen met afgekookt water en oogzalf halen bij de veearts. Om te voorkomen dat het nog vaker gebeurd een vliegennetje aan het halster maken. Zo kunnen er geen vliegen bij de ogen, want deze zorgen voor ontsekingen

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 15:55

Hiepschj schreef:
Uitwassen met afgekookt water en oogzalf halen bij de veearts. Om te voorkomen dat het nog vaker gebeurd een vliegennetje aan het halster maken. Zo kunnen er geen vliegen bij de ogen, want deze zorgen voor ontsekingen


ja een vliegennetje heeft die dag en nacht om (als die op de wei staat) en met en met gekookt water zal ik eerst proberen en dan snel een zalfje halen..

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:59

als een vliegennetje niet goed werkt kan je beter een vliegen kap kopen

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:38

Ik gebruik altijd afgekoeld gekookt water,deppen(niet wrijven!)en dan beginnen bij de hoek van het oog wat het dichtst bij het oor zit.Ik gebruik nooit een spons,want daar gaan die bacterien inzitten,en zo blijf je die dus weer in het oog brengen.Liever een papieren zakdoekje of keukenpapiertje,onder het deppen in knijpen zodat er iets in het oog loopt en daarna weggooien.Wel meerdere malen per dag doen.Ook kun je kamillethee gebruiken,dat zou ontstekingsremmend werken.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:31

gewoon een gaasje gebruiken... afgekookt water indd. maar gekookte melk schijnt beter te zijn, water kan "hard" zijn, melk is zachter.
het kan ook zijn dat he vliegennetje irriteerd (zoals bij mijn pony soms het geval).. vliegenkap (DIE NIET IN DE OGEN PRIKT) is het beste. je kan het beste vaseline bij de ooghoeken smeren... (houd deze wel schoon, en ook je vingers ff ontsmetten voordat je bij het oog komt voor de zekerheid!).
veel succes

Mithras
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: onder de rook van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:07

Je kunt het ook schoonmaken met afgekoelde thee. Heeft iets te maken met loog wat in thee zit. 2 of 3x per dag schoonmaken. Werkte pefect bij mijn Max

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:19

Wat ik gebruik en echt perfect werkt.. Traumeel ampullen. Verkrijgbaar bij een apotheek. Die zuig ik op in een injectiespuit (om steriel te houden). Daarna haal ik de naald eraf en druppel ik in het oog door het onderste ooglid even van het oog te tillen. Binnen mum van tijd is het over. Werkt beter dan menig zalfje van de reguliere veearts.