virus op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

virus op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 13:45

ongeveer 3 weken geleden was joep een manegepony.. een weekendje mee geweest met zijn eigenaar.. toen hij naar dat weekend terug kwam. was hij een beetje verkouden.. zo'n lekkere loopneus je ket het wel...

maar na een paar dagen begon ook een andere pony te snotteren.. gelijk hele hoge koorts. dus naar achteren verplaatst afgezondert van de rest.

die pony is inmiddels beter. en kon dus terug op stal.. en nu 2 weken later begint het gedonder pas echt goed.

een veulen van dit jaar. ycksey, was erg verkouden, met hoge koorts over de 40 graden!! kreeg na een dag of twee gigantische zweren over haar hele lijfje... het pus spoot gewoon een meter ver.. moeder en veulen, naar achteren weer weg van alle anderen.. maar het was te laat...

nu zijn er 4 paarden ziek waaronder dus 1 veulen, 1 jaarling en 2 volwassen merries. die hebben hoge koorts, zijn verkouden en/of zweren.

maar heel de stal heeft koorts...

mijn paard had 2 weken geleden een snotneusje... niets aan de hand, geen koorts, geen zweren.. niets aan de hand toch?? tot nu.. het hoesten is over, de snotneus is weg.. maar hij heeft wel heel de dag hoge koorts.. maar hij is zo fit als een hoentje....

veeartsen der bij geweest.. maar ze staan voor een raadsel... ze dachten eerst aan droes, maar nu niet meer.. '

's ochtends worden alle paarden nu getemperatuurd en als ze hoger dan 38 graden komen dangaan ze gelijk aan de antibiotica voor 3 dagen....

maar we weten nog steeds niet wat het is... waarschijnlijk heerst er een bacteriele infectie en een virale infectie... heeft een van jullie misschien zoiets ook meegemaakt??

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:57

Bij ons op stal was dit ook, een aantal maandeng geleden begonnen paarden ziek te worden met precies dezelfde symptomen als die bij jou. Maar na een aantal weken kreeg die van mij opeens droes, dus wij zijn er nou niet zeker van of die virusinfectie toch ook geen droes was. Je moet gewoon zo weinig mogelijk paarden aanraken, goed je handen wassen enz. De paarden die bij ons antibiotica hadden gehad zijn langer ziek geweest dan de paarden die lekker zelf uitgeziekt zijn. Het was bij ons dus ook grote twijfel of de eerste zieke paarden droes of gewoon een virus hebben gehad.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:58

Ik heb zoiets nog niet meegemaakt (gelukkig) maar wens je paardje wel veel beterschap en hopelijk is het vlug beter met al de paarden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:58

Verplaatsen naar medisch trouwens?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:32

Van VvdD naar MD.

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:14

ja idd... we moeten onze handen steeds wasse.. geen andere paarden aanraken.. en kleren verwisselen...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:52

De verkoudheid kan wijzen op een zomergriepje, maar ik zie igg verband met die hoge koorts en de zweren.
Droes geloof ik ook niet, dit geeft abcessen onder en evt naast de kaak, maar geen zweren over het hele lichaam.
Kan de eigenaar niet eens informeren, op de plek waar hij dat weekend geweest is, of ze daar de zelfde problemen hebben en zo ja, wat daar de conclusie is ? Misschien dat ze daar iets meer weten. Voor mij is dit (gelukkig) ook een onbekend iets. Idd in ieder geval strikte hygiene en probeer ieder contact met andere stallen, paarden(eigenaren) te vermijden tot jullie weten wat er aan de hand is.
Sterkte en houd ons op de hoogte wil je?

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 21:11

we hebben nu ook een paard dat zweren onder de kin heeft.. lijkt op droes..... van alle abcessen heeft de da nu monsters genomen... wordt op de kweek gezet...

kilian heeft weer hoge koorts net getemperatuurd en hij kwam op 39.4 ...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:10

Ik vermoed droes, wij mogen al een paar maanden niet van het terrein af, omdat elke keer weer een ander paard het krijgt!! Ik hoop dat het bij jullie wel snel over is, denk vooral eraan om ver uit de buurt van andere paarden te blijven! veel sterkte

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 11:50

da net geweest... droes is uitgesloten... want dat komt alleen in de lymfe voor... en de abcessen zitten nu overal....

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:41

Jakkie zeg!! Wat kan het dan zijn?? Ik zou echt niet weten wat het anders kan zijn!

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 14:40

idd ikke ook nie meer Huilen