hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maanmeisje

Berichten: 125
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Soesterberg

hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 18:55

zijn er hier mensen die ook een pony of paard hebben met hoefkatrolontsteking??? mijn pony heeft hoefkatrolontsteking maar ik kan er nog wel vanalles mee doen! Ik mag alles behalve springen.
Ik wil graag ervaringen delen met jullie.
Ma ponie::::

Afbeelding

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:56

Ik heb een paard gehad (nou ja, m'n zus) met hoefkartol, na 1X opereren ging het goed (M1 dressuur geworden) en na anderhalf jaar kwam het weer terug. We hebben hem helaas moeten laten afmaken.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:15

Hey , ik ben Yulantje uit België en ik heb op een paard gezeten met hoefkatrol graad 3, na een kwartiertje rijden liep hij al veel zuiverder. Nu is het probleem dat veel mensen weten wat recht richten is, maar het zelf niet kunnen toepassen, ik heb er de beginselen van geleerd. De meeste paarden met hoefkatrol belanden op je bord, ik wil je niet bang maken. Hoefkatrol is (maar mensen zeggen dat het niet dat is omdat ze dat niet geloven) een veel te grote druk op een been, dan op de andere, dat komt omdat je paard scheef is, hij zet zijn achterhand niet onder zijn lichaam en loopt niet zuiver. Zoiets kunje oplossen, en ik raad je een site aan :
http://www.hoefkatrol.com De beheerder van die site is Antoine Debodt, ik heb persoonlijk een cursus gevlogd bij hem, en na een halfuurtje kreeg ik mijn HEEThoofdige verzorpony helemaal recht, in de hand en ze liep als een grand-prix paard. De lessen zijn wat duur, maar hij weet wat paardrijden is en als hij erop gaat zitten, dan is je pony na een kwartiertje al bijna helemaal recht en mankt hij niet meer . Nu zeggen de meeste mensen: neen,dat kan niet.Maar Antoine heft al zoveel ervaring met zo'n mensen, hij heeft toch ALLE paarden kunnen helpen die ze bij hem brachten, die hoefkatrol hadden. En als je de moeite niet doet om es naar die site te gaan en te lezen wat recht richten van je paard is, dan betekent dat dat je liever je trots hebt , dan je pony, maar ik hoop dat dat niet zo is, want iedereen moet genieten van z'n pony. Dus ga vlug naar die site, en wil je aub zeggen wat je er van vindt?
(ps: vat dit bericht NIET op als belediging, want er zijn ZOVEEL paarden met hoefkatrol; ik geef je gewoon raad op de manier dat IK ben,mijn manier dusss *LOL* . Allé, veel SUCCES OK dan! Yulantje

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:26

Hoihoi! Mijn vorige paard had ook hoefkatrol. Ze had altijd wedstrijden gesprongen en haar voorbenen waren versleten. Ze had speciaal beslag met wiggen. Dat is een soort van rubber plaatje tussen de hoef en het ijzer. Als ze geen wiggen onder haar ijzers had liep ze heel erg kreupel. Nu was ze ook al oud. 26. Je hebt ook speciaal hoefkatrolbeslag. Dat is een rond ijzer die aan de achterkant ook dicht zit. In het midden zit nog wel gewoon een gat. Nu is mijn paardje overleden (bijna een jaar geleden) maar niet door de hoefkatrol. Heeft jouw paard ook speciaal beslag? xx Sabrina

maanmeisje

Berichten: 125
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 19:42

mijn pony heeft ook speciaal beslag inderdaad. eerst had hij een rond ijzer. Deze heten egg-bars
Afbeelding

nu heeft hij een ander ijzer, die lijkt een beetje op heart-bar shoes
Afbeelding

Hij heeft nu andere ijzers, omdat de egg-bars veel op zijn hoefballen drukten en daarom izjn zijn hoefballen nu vrij klein geworden. Nu heeft hij dus die andere ijzers zodat de hoefballen weer een beetje kunnen aangroeien.
Deze ijzers leggen de druk meer op de straal.
Over een paar maanden krijgt hij weer zijn gewone egg-bars.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:03

Ken genoeg paarden met hoefkatrol ontsteking. Echt ellende. Meestal ging het een tijd goed maar belandden ze uiteindelijk toch als gezelschapspaard tot het niet meer ging. Erg rot! Sterkte met jou pony! Ach gut

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:24

mijn paard had hele hoge hoeven. Ze stond een soort naar achter om haar voorbenen minder te belasten

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:28

Ja ook ik heb zeer wonderlijke dingen gezien door de manier van werken zoals Antoine. Zag echt dat t niet het einde hoeft te zijn écht TOP! OK dan! !

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:41

Ik heb ook een pony met hoefkatrolontsteking. In de ergste graad en hij is pas 7 jaar. Verdrietig
Wat Antoine de Boft doet kan iedereen hoor. En dat je pony na een halfuur weer goed loopt heeft niet veel met rechtrichten te maken. Doordat je pony door het lopen meer gewrichtsvloeistof aan maakt heeft hij minder pijn en wordt hij gewoon veel soepeler.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:50

marlon7 schreef:
Ik heb ook een pony met hoefkatrolontsteking. In de ergste graad en hij is pas 7 jaar. Verdrietig
Wat Antoine de Boft doet kan iedereen hoor. En dat je pony na een halfuur weer goed loopt heeft niet veel met rechtrichten te maken. Doordat je pony door het lopen meer gewrichtsvloeistof aan maakt heeft hij minder pijn en wordt hij gewoon veel soepeler.



larie

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:51

Van VMR naar Medisch Lachen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:55

Jeetje joh, ik schrok me rot toen ik dit las. Bloos!

Mijn pony had ook hoefkatrol, en lijkt als 2 druppels water op jou pony! Maar gelukkig las ik in je profiel dat hij groter is, dan die van mij was

Ik heb nog een hele tijd met mijn pony gewandeld, ze kreeg siliconen beslag, en liep daar erg goed op. Ik heb haar ook nog een week meegenomen naar het strand, daarna hebben we haar helaas moeten laten inslapen.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:04

marlon7, wat ben je cynisch. Misschien is het toch een idee om die site eens te bezoeken en je erin te verdiepen, het kan immers de redding van je pony zijn!!!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:08

paars schreef:
marlon7, wat ben je cynisch. Misschien is het toch een idee om die site eens te bezoeken en je erin te verdiepen, het kan immers de redding van je pony zijn!!!

Ik heb me er heel erg in verdiept. Heb ook op deze methode les gehad/gereden.
Ik denk dat je het zelf mee moet maken. Niemand die ziet dat mijn pony kreupel is als ik er op rij, maar dat is hij wel Verdrietig
Ik geloof best dat er ook paarden zijn waaraan het aan het rijden ligt.
Ik heb mijn pony al vanaf dat hij 1 jaar is en hij is al zijn hele leven bijna altijd kreupel. En dan zeggen dat ik me er niet in verdiep

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:37

Persoonlijk heb ik nog nooit van een jaarling met hoefkatrol gehoord? Maar goed. Veel sterkte allebei met jullie paarden.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:31

marlon7 schreef:
Ik heb ook een pony met hoefkatrolontsteking. In de ergste graad en hij is pas 7 jaar. Verdrietig
Wat Antoine de Boft doet kan iedereen hoor. En dat je pony na een halfuur weer goed loopt heeft niet veel met rechtrichten te maken. Doordat je pony door het lopen meer gewrichtsvloeistof aan maakt heeft hij minder pijn en wordt hij gewoon veel soepeler.


Klopt niet. Mijn paard had ook in ergste graad hoefkatrol en was alleen keus tussen zenuwsnede en Tildren volgens dierenkliniek Bosch en Duin. Zenuwsnede wilde ik niet laten doen, dus tildren laten inspuiten.heeft niets geholpen. Ik kom uiteindelijk bij Antoine de Bodt terecht en paard loopt weer als een tierelier. Wat Antoine de Bodt doet kan iedereen leren ja, maar voordat je het systeem volledig onder de knie hebt....ben je al tijdje onder zijn begeleiding bezig! Het heeft DUIDELIJK met rechtrichten te maken van scheve paarden. Als dat niet gebeurd, kom je uiteindelijk toch in problemen en krijg je blessures. Gegarandeerd. Het is niet voor niets dat tegenwoordig in nederland de leeftijd van paarden maar 6 jaar behalen omdat ze verkeerd getraind worden. De klassieke rijkunst die Duitsland voornamelijk hanteert zal in nederland ook toe gepast moeten worden anders gaat het duidelijk mis met jonge paarden die op slachthuizen terecht komen. Paard behoort in balans te lopen en niet op ene been 200 kg dragen en andere vele kgs meer! Zo krijg je de blessures en hoefkatrol. Geloof me het is zelfs bewezen op lezing in Bodegraven voor dierenartsen en fysiotherapeuten. Er is letterlijk een hoefkatrolpaard op een weegschaal gezet met ene been erop en vervolgens om laten draaien en andere been erop gezet. Het verschil in kgs was aanzienlijk groot! Lees het verslag van clinic bodegraven maar op de website van Antoine!!!!

natuurlijk
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:50

paard en ruiter moeten terug in balans komen en dan geneest de hoefkatrol. zeker weten.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:16

Mijn paard heeft in alle twee zijn voorbenen hoefkatrol graad 3 3n atrose graad 4. Hij loopt op klapijzers, primeval en dit gaat super.
Ik mag alles weer met hem alleen idd niet meer springen. OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:39

Wij hebben daar ruimschoots ervaring mee. Train in ieder geval nooit met hulpteugels en probeer iemand te vinden die je nog meer van achteruit laat rijden. Dat is heel belangrijk. Gelukkig dat je nog alles kan met je paardje. Succes. Wil je meer weten mag je gerust PBen.

annaponygirl
Berichten: 36
Geregistreerd: 19-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:40

natuurlijk schreef:
paard en ruiter moeten terug in balans komen en dan geneest de hoefkatrol. zeker weten.



hoefkatrol is gronisch ik heb gisteren fotos laten maken van mijn pony en het blijkt dat hij hoefkatrol heeft (graad 4) het zou nooit over gaan en hij is pas 5 jaar. hij heeft het waarschijnlijk al vanaf zijn geboorte maar er is nooit wat aan gemerkt. hij is nu ingespoten en krijgt speciaal siliconen beslag.
ik hooop dat het werkt.

Anoniem

Re: hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:40

Heb je al eens naar de datum gekeken?

Het stoft een beetje en heeft schimmel.
Door de stof heen zul je de rode letters wel gemist hebben gok ik zo...