Te krap beslagen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Te krap beslagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 21:20

Marco heeft de laatste tijd erg slechte hoeven, ze brokkelen wat, maar het ergste is de straal aan alle 4 de hoeven, aan 1 hoef zit hij telkens tegen het rotstraal aan. Als hij weer pas beslagen is en de hoefsmid alle 'dode' straal weggesneden heeft ziet het er goed uit, maar naarmate de hoeven beginnen te groeien, hoe slechter ook de straal. Zijn stal houdt ik zo schoon mogelijk en krab zijn hoeven elke dag uit, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik zat zelf te denken dat de hoefsmid misschien de ijzers er te krap onder legt. Laatst had ik een 'workshop' over het wel en wee van paardenhoeven en het bekappen en beslaan ervan. De betreffende hoefsmid vertelde dat de ijzers altijd een stukje(enkele milimeters) buiten de hoef uit moesten komen, voor het zgn. hoefmechanisme. De hoef zet namelijk uit bij het neerkomen en dat zou zorgen voor een goede doorbloeding.
Nu valt mij op dat 'onze' hoefsmid Marco altijd precies de ijzers aanmeet, en wanneer het tijd is voor nieuwe ijzers groeien zijn hoeven al over zijn ijzers heen. Daarbij komt ook nog eens dat Marco zijn hoeven meer naar buiten dan omhoog groeien.....
De middeltjes die ik ook tegen de rotstraal gebruik lijken nauwelijks te helpen, en denk dat hij probleem ook van binnenuit komt. (slechte doorbloeding).

Vrijdag komt de hoefsmid langs en wil ik dit probleem ook eens aan hem voorleggen.........
Denken jullie dat ik een beetje in de richting zit??

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 17:44

Niemand die me kan helpen Huilen ????

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:27

Je verklaring lijkt me vrij logisch... dat van die te krappe ijzers zeg maar! Rotstraal is heel vervelend en ik heb weleens vaker gehoord dat het moeilijk weg is te krijgen, misschien toch eens een ander middeltje proberen?!
Het lijkt me sowiezo verstandig om het er met de hoefssmid over te hebben... Je verklaring klinkt tenminste logisch maar misschien denkt hij er anders over! Succes! OK dan!