samenvatting mbt peesproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

samenvatting mbt peesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 15:07

Hoi,

Ik ben heel Bokt aan het doorpluizen voor wat betreft peesproblemen en vind overal kleine stukjes info. Misschien wel eens handig om dat te verzamelen in deze topic.

Dus hier een verhaal over peesproblemen.

Inmiddels heb ik begrepen dat er 3 mogelijkheden zijn qua peesproblemen. Een verrekking , een gedeeltelijk afscheuring van een pees en een totale afscheuring. En dan is het ook nog afhankelijk van de plaats waar de pees is gescheurd hoe lang herstel kan gaan duren.
De meesten op BOKT hebben het over een termijn van 3 maanden, 6 maanden, een jaar of nog langer ! Dit is dus ondermeer afhankelijk van de ernstigheid van de blessure.
Een peesblessure kan je herkennen aan een dikke, warme pees en een paard wat in minder of meerder mate kreupel loopt.
De pees kan heel lang dik en warm blijven of het kan er binnen enkele dagen weer helemaal gewoon uitzien. Maar schijn bedriegt bij een peesblessure ! Dus ookal is de zwelling en de warmte weg en loopt het paard zuiver, de pees moet zich nog herstellen.
Dit gaat langzaam omdat een pees weinig doorbloed is.

Wat te doen bij een peesblessure ?
De ernst van een blessure is alleen te zien op een peesscan. Maar ik heb ook al diverse berichten gelezen van mensen die hun paard hadden laten scannen waarop dan niets te zien was, terwijl later bleek dat het paard toch wel degelijk een peesblessure had.

Vaak wordt enkele weken boxrust voorgeschreven door de da, waarna men na een paar weken 2 maal per dag met het paard moet gaan stappen. Eerst 2 maal 5 minuten , per week op te bouwen met telkens 5 minuten.Die boxrust ( met aan de hand stappen 2 maal per dag ) kan maanden moeten duren.
Maar ik ben ook reacties tegen gekomen van mensen die hun paard dag en nacht buiten zetten.
Precies het tegenovergestelde dus.

Verder moet je het paard afspuiten na het stappen, de pezen moeten gekoeld worden. In eerste instantie om de ontsteking te remmen. Later om de doorbloeding op gang te helpen.
Maar in andere topics zegt men juist dat je alleen in het begin moet koelen, later moet men juist warmte toepassen om de doorbloeding te bevorderen.

De da kan ook nog vanalles doen. ( misschien dat iemand anders hier wat over kan vertellen ?)

Homeopathie kan ook helpen volgens sommige Bokkers. Arnica en Ruta ( D6) worden dan veel gebruikt.
Zelf heb ik goede ervaringen met Traumeel gel, een homeop. gel.

Sommige bokkers laten een fysio komen voor hun paard.

Over de opbouw van het trainingsschema ben ik nog niet aan het lezen geweest ( zover is mijn paard nog niet ). Dus andere bokkers ......??



Pff wat een verhaal. En ik ben vast nog vanalles vergeten.

Groetjes,

Maris

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 18:55

De elektrotherapie van Magna Care (Centaurion Minipulse).

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:32

Primeval artrose Gelatinaat als supplement toevoegen helpt ook. Mijn paard is behandeld met druk, (nieuwe techniek) magneetveldtherapie en heeft primeval gehad. Hij is een half jaar eruit geweest, met een gat in zijn tussenpees van het rechterachterbeen.

Mendi

Berichten: 2288
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:51

Er staat een hoop nuttige info in je verhaal.
Lees ik tussen de regels dat je zelf nu met een paard met peesblessure zit? Hoe lang al en welke pees? Mijn paard had de buiten tussenpees beschadigd begin oktober vorig jaar. Na 8,5 maand weer goedgekeurd en nu weer aan het opbouwen. Dat het lang duurt is zeker. Succes ermee.

Waar ik ook van gehoord heb is shock wave therapie. Zelf nooit toegepast, maar het schijnt de doorbloeding wel te stimuleren.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:48

Mijn paard is ook met shock wave behandeld. Is wel erg duur, 250 euro per behandeling. Die van mij is er 4 a 5 x mee behandeld.... Shock wave breekt het "verkeerde"en het weefsel dat "te veel" is af, waardoor je een snellere en betere samenstelling van het nieuwe weefsel krijgt. Peesweefsel komt nooit terug, wel bindweefsel. Hierdoor krijg je dus geen dik litteken op de pees,en daarom wordt het been niet zo dik. Het stimuleerd tevens de doorbloeding.