Koliek/ verstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Koliek/ verstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 14:47

Mijn paardje was vanaf maandag al een beetje rustiger dan normaal. En gisteren wou hij telkens liggen etc. Het leek op koliek.

DA er bij gehaald, nee was niets aan de hand, ik moest maar een dekentje op doen want zn temp was wel iets laag. Het zou ZEKER geen koliek zijn.

We vertrouwden het niet, en hebben een andere DA laten komen, deze constateerde dat hij wel degelijk koliek had, door verstopping. Chester heeft iets tegen de pijn gekregen, en parrafine (l) door de neussonde.

Hij is nog steeds heel sloom ( 20 uur later) maar wil gelukkig niet meer liggen. We hebben zn hele stal leeg gehaald omdat hij niet mocht eten.
Alleen hij drinkt nu nog steeds niet, en heeft nog maar 1x gemest, en 2x geurineerd.
We lopen zo'n 10 min. per uur met hem, en hij wil wel graag eten.

Wat is nu wijsheid? Nog geen gras/hooi geven? En hoe erg is het dat hij nog steeds niet drinkt? En is het levensbedreigend zeg maar, een ernstige vorm van koliek, of komen de meeste dieren er (geheel) boven op?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:53

zou even de behandelend arts bellen voor advies. Dat hij nog niet drinkt lijkt mij niet goed en dan kunt je ook even vragen wat hij eventueel mag. sterkte Ach gut

Tinkerbell8
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: omgeving R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 20:52

Even contacten met je DA.
1x mesten kan kloppen, heeft niets meer gegeten
2x plassen kan kloppen omdat hij niet drinkt. Overigens wel goede attentie op uitdrogingsverschijnselen( als je bijvoorbeeld het vel van zijn hals pakt en je laat das los, dan moet dat direct in zijn vorm terug schieten. Blijft het echter een beetje staan in een soort vouw of gaat het traag eer het in zijn oude vorm terug komt, dan wijst dit op uitdroging!!!!!)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 23:36

Ja dat ken ik wel van die huidplooi.

Maar DA is weer geweest, zn darm lag n beetje over t deel tussen nieren en milt, maar dit komt waarschijnlijk wel goed.

Weer paraffine gehad, en weer gevoeld, en het was al weker dan gisteren.

Zn slijmvliezen zijn ook nog goed vochtig, maar verstopping zit zeg maar in de bocht, en morgen komt DA nog n keer langs, hoop dat t snel over gaat!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:41

Ik heb dat probleem ook gehad bij mijn paard.
Ik gaf haar nadien zelf ook een poos nog paraffine door het voer en dat is goed gevallen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 23:44

Ik heb iets van vlozaad ofzo gekregen van de DA, voor als hij weer voer mag. Dat was ipv lijnzaad, dit is makkelijker, want je hoeft t niet te koken enzo.

Joseline
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Menen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:29

Als ons paard last heeft van verstopping of gasophoping, dan masseer ik hem. Je ziet zo dat hij het fijn vind.
Je kan met je duim rondjes draaien, licht drukkend, net boven zijn anus, en onder de staartwortel, daar kun je mooi tussen met je duim.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:52

Joseline schreef:
Als ons paard last heeft van verstopping of gasophoping, dan masseer ik hem. Je ziet zo dat hij het fijn vind.
Je kan met je duim rondjes draaien, licht drukkend, net boven zijn anus, en onder de staartwortel, daar kun je mooi tussen met je duim.

Da's apart, heb ik nog nooit van gehoord. Maar naast dat hij het fijn vindt, helpt het dan ook??

Joseline
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Menen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:09

Ja, het helpt zelfs heel goed. Laatst had ons paard last van gasophoping en lichte koliek. Toen ik em begon te masseren zag je zo dat het hem goed deed. Hij liet ook heel veel winden. Als je op die bepaalde plaats masseert, wek je de 'gaslossing' op. Tegen dat de DA kwam was het ergste al voorbij.
Deze bepaalde massage is een 'touch' van Tellington-Jones. Welke naam deze bepaalde 'touch' heeft, zou ik even moeten opzoeken. Knipoog

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:47

Klopt hoor wat Joseline zegt, maar het lukt eigenlijk alleen bij gaskoliek.
Zo heb ik eergister op stal nog een paard gemasseerd en hij knapte er echt van op.
Doordat het ontspannen werkt en je de plekken beroert waar de lucht vastzit, komt het toch los en komen de winden.
Kleine moeite, groot plezier voor het dier.
Ook geruststellen helpt goed bij deze vorm van koliek.

Joseline
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Menen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:24

Ja, inderdaad, het helpt enkel bij gaskoliek. Knipoog

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:35

als tie niet drinkt kan je met een bidon waten in zn mond spuiten,het hooft van je paard moet dat laag zijn.mijn paard heb t ook gehad en dit hielp heeeeeel goed

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:38

Je paard heeft entapment (als je t zo schrijft) koliek. Het is zaak dat de darm niet over het milt/niet-kanaaltje heen rolt. In dat geval moet 'ie naar Utrecht, waar ze m rollen zodat de darm weer op z'n plaats komt. Ilion heeft t ook n x gehad, duurde ook best lang, maar t kwam wel helemaal goed. Sterkte

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:53

het helpt als je iedere dag even een scheutje zonnebloem of lijnzaad olie door het voer doet . Het helpt echt want mijn merrie heeft al 4 x verstopping gehad en sindsdien ik dat geef niet meer

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:45

Het belangrijkste is dat ze weer gaat drinken. Ik zou absoluut geen eten geven tot de verstopping er uit is. Riant heeft ook erge koliek gehad en het heeft bija 3 dagen geduurd en parrafine en een hele boel infuus voor ze weer ging laxeren. Ze is denk ik wel 15 tot 20 kilo afgevallen maar wel weer helmaal gezond.