wat denken jullie ervan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

wat denken jullie ervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 16:55

ik heb een paardenmerrie ZENA sinds vorig jaar oktober. Lachen


haar verleden is een verrassing en wist dus niets van haar toen ik haar begon te rijden...rechtsom leek ze iets stijvig en omdat ze niet dressuurmatig goed is gereden dacht ik dat het in eerste instantie dat het daar aan lag.
ze sprong vaak overkruist aan en kon geen stelling en/of lengtebuiging krijgen aan de rechterkant dus rechtsom.


in stal werd ontdekt dat ze met beide voorbenen ''wijst'' om haar been/teen te ontlasten... Afbeelding


later is ontdekt na foto's dat ze rechtsvoor een chipje aan haar straalbeentje heeft (dat verklaart dus veel).

haar linkervoorbeen waar ze wel ruim mee stapt en stelling/buiging/galop geen probleem is daar zag je op de foto's alleen een lichtere botstructuur.

er is gekozen om beide benen vanaf kootholte tot de grond met stikstofbehandeling te behandelen.(haar hals,schouders,rug en lendenen
waren prima!)

dat heeft niet geholpen...daarna is ze in de sloot gevallen (door een fout van de boer Huilen )en met de tractor eruit gehaald waarna haar linkerachterbeen een open wond had op een moeilijke plaats.

weer waren we weken bezig met stappen/spuiten en schoonmaken e.d.

ik ben weer terug gegaan naar de va voor haar voorbenen(tweede stikstofbehandeling) en daar kwam na een tweede kreupelheidsonderzoek dat haar onderhals aan de linkerkant erg gevoelig was.

op de foto van de hals bleek een licht gerafeld wervel,dit is niet ernstig zei de va en omdat ze voor de slootakkefiet geen gevoeligheid daar gaf zou dat weer goed komen met rust(de pijnlijke spieren eromheen)..

haar rechtervoorbeen is weer met stikstof behandeld maar dan vanaf de kogel en haar linkervoorbeen is alleen een lichte overvulling gevonden in haar kniegewricht.
daar heeft ze een injectie in gekregen.

ik ging dus naar huis met een merrie die weer 6 weken vakantie mag vieren/revalideren in de weide.

de stikstof in haar rechtervoorbeen(met de chip) heeft deze keer wel gepakt en daar loopt ze nu dus zuiver mee!
haar achterbeen met de vervelende wond is prima geheeld en daar loopt ze zuiver mee!
maar haar linkervoorbeen zet ze nog steeds naar voren om te ontlasten bij rust.(wel minder ver en vaak dan vroeger).

ondertussen heb ik een masseuze laten komen voor haar en haar rug,hals,lendenen,schouders zijn soepel volgens haar..(

ze rent als een jong veulen het land door en voelt zich prima.
maar er zijn dus eigenlijk nog steeds maar drie benen die het voor 100% doen en het been waar ze wel normaal mee liep (!)maar wel in rust ontlast is nu dus nog de enige die ''afwijkt'',haar hals is naar mijn inziens hersteld...

ik ga volgende week weer terug met haar ...naar de va.

WAT DENKEN JULLIE?
is er echt wat aan de hand met het been,is het een gewenning geweest?

adb rijden?
fysio laten komen?
of voorzichtig weer beginnen met gewoon rijden en kijken hoe het gaat?
(ze gaat alleen nog recreatief gereden worden Knipoog )

MIJN GEZONDE VERSTAND zegt natuurlijk een paard doet niet zomaar iets
en blijf doorzoeken.

ik moet er wel bij vertellen dat ZENA nooit dramatisch kreupel heeft gelopen en dat de meeste mensen het niet aan haar zien dat er iets is.
in november nog een wedstrijdje gestart met haar en niemand (ik toendertijd ook niet) die iets zag aan haar...

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:40

adb rijden wat is dat?

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (Belgiƫ), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 21:44

Ik denk dat ADB voor Antoine De bodt staat

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-04 21:56

juist...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 08:14

weet iemand raad?

zou het schouderproblemen kunnen zijn?
spieren of atrose?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 08:56

mijn pony heeft een schouderprobleem, af en toe speelt dat op, als ik te zwaar met hem train of in te zware grond met hem werk.
(in rust zet hij dit been ook altijd naar voren toe.)

dan trekt ie wat raar met een voorbeen, maakt zijn pas niet helemaal af zeg maar. ik ben zelf het type na nogal wat paarden met problemen gehad te hebben dat ik met deze niet weer allerlei doktoren en behandelingen begin.

hij loopt, en zolang hij goed loopt is het oke.

wil je wedstrijden gaan rijden of recreatief?
je merkt zelf denk ik wel wat je paard aankan..