voer voor koliekgevoelig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

voer voor koliekgevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 09:48

mijn paard staat sinds kort op haver met muesli van hippostar (arie blok). aangezien hij hierop achteruitging heb ik gemaild met hippostar; hier kwam uit dat er te weinig energie zit in de muesli.
hiervoor heeft hij een tijd op vipagraan gestaan, daar deed hij het erg goed op. en ook op powermix met graan (ook van arie blok).

in de reactie van hippostar zeiden ze dat de powermix licht verteerbaar is en een soort "energie stoot" geeft. daarom wordt het vooral in de draf en rensport gevoerd.

vipagraan daarentegen geeft zijn energie langzamer vrij en wordt meer in de dressuur en springsport gevoerd.

nu is mijn paard wat koliekgevoelig en ik denk erover hem toch de powermix te voeren omdat deze licht verteerbaar is. ik heb hem expres van de brok afgehaald omdat hij wat opzwelt van de bindmiddelen erin. (hij staat trouwens ook op zaagsel en krijgt extra olie bij al die graantjes Knipoog )

wat vinden jullie?


Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 12:01

hij heeft een aantal keer beschimmeld kuilgras gehad en is sindsdien overgevoelig voor kuilgras. doordat hij het niet goed verteerd ontstaat gisting en zwelt hij in 3 dagen op tot een balonnetje. het is dus geen normale gaskoliek.
hij is nu zo gevoelig dat hij van goed kuilgras ook last heeft en zelfs al dikker dan normaal is als hij op normaal voer (brok+graan) staat. hij heeft daarom een tijdlang elke dag een halve kilo zemelen met lijnzaadmeel en olie gehad en hij is overgestapt op alleen graan en hooi en hij staat nu op zaagsel.
hij staat normaal in training, d.w.z. hij staat 's ochtends een uur in de molen en 'savonds komt hij er nog een keer uit (rijden/longe/spelen). hij heeft nu al ongeveer anderhalf jaar geen koliek meer gehad; ook omdat ik er als ik hem erg dik zie worden onmiddelijk zemelen lijnmeel en veel olie ingooi.
de muesli die hij krijgt is naar mijn idee geen troep. het is makkelijk verteerbaar, er zit melasse door en er zijn vitamines en mineralen aan toegevoegd, maar de energiewaarde is te laag.
ik heb hem op muesli gezet omdat de stal waar ik sta van de ene op de andere dag besloot te stoppen met de powermix en hem maar brok te gaan voeren. ik ging aan het einde van de week 2 weken op vakantie en moest wat anders hebben. hippostar is hier in de omgeving geen gebruikelijk voer ^_^ (komt uit woerden).

ik weet dus heel goed hoe ik hem van beginnende koliek af moet helpen en hoe ik het moet voorkomen, maar wil graag meningen over powermix versus 5 granenmix.


Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 14:15

de granenmix is ook een vitaminenbrokje en soja olie aan toegevoegd, het is beide compleet voer.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 23:22

het gaat me niet om oplossingen voor zijn koliekgevoeligheid, maar of ik powermix of granenmix ga voeren.
ik heb een voorkeur voor de powermix omdat die licht verteerbaar is, maar daardoor krijgt hij een energiestoot ipv dat de energie langzaam vrijkomt. de granenmix heeft dat niet, maar is moeilijker te verteren..

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 23:23

Kitten schreef:
Nee Jade, de mijne is zuiver granen, zonder verdere toevoegingen, dus dat zal nagevraagd moeten worden, het is erg merk afhankelijk denk ik.


nee? ik weet dat er een vitaminenbrokje inzit.
Laatst bijgewerkt door Jade op 17-06-04 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-04 23:44

Kitten schreef:
Kijk trouwens ook eens, hierboven bij de topic Luchtzuigen van Anya, hier staat ook nog het e.e.a in betreffende koliek gevoelige paarden, misschien dat je daar iets aan hebt.


ik zie het verband niet echt?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers