Trombose na bezoek kliniek....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Trombose na bezoek kliniek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 11:03

Na een bezoek aan een kliniek heeft onze pony allemaal opgezette aders in haar gezicht, onder de ogen en op de wangen.
Nu heb ik het volgende in een boek gevonden, met een plaatje erbij wat erg lijkt op hoe het er bij onze pony uit ziet:


Een verstopping van bloedvaten door stolsel wordt een trombose genoemd. Bij het paard ontstaat na een injectie in de halsader soms een vaatontsteking waarbij trombose optreedt.
Dit kan tot gevolg hebben dat de halsader aan een kant volledig verstopt raakt. Dit heeft MEESTAL geen ernstige gevolgen, behalve als het paard een grote inspanning moet verrichten. In dat geval kan het bloed uit het hoofd niet snel genoeg worden afgevoerd en ontstaat er stuwing, waardoor het hoofd opzwelt door oedeem (stuwingsvocht). Overigens is die stuwing na inspanning snel verdwenen. Ook als bij de injectie in de halsader of bij een infuus zeer zorgvuldig te werk wordt gegaan, is een trombose niet altijd te voorkomen.


Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Ik vrees dat onze pony ook de pineut is, daar zij nooit zulke opgezette aders heeft gehad in de afgelopen 12 jaar

IS ER IETS WAT WIJ HIERAAN KUNNEN DOEN?????/

En zou ze er echt geen last van hebben?
Moet toch niet lekker voelen Verward
Ze is al zo ziek (topic: Help, paard wordt met de dag slechter), en dan krijgt ze dit er ook nog eens bij Verdrietig

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:09

Ik zouy eerst eens na laten gaan of het wel trombose is.
En dat zoiets optreedt, hoeft niet verwijtbaar te zijn aan de veearts.
Het kan zijn dat door de slechte conditie waarin de pony verkeert, ze veel gevoeliger is voor dit soort dingen.
Sterkte

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 11:13

Wat meot het anders zijn???
En maak ik een verwijt?
Als het zo is ben ik er niet blij mee nee, ik breng mijn pony niet naar een kliniek om er met meer ellende vandaan te komen.
MAAR ik kan ook lezen, en blijkbaar kan zoiets altijd gebeuren, en natuurlijk gebeurt dat dan weer bij ons.

Wat het belangrijkste is, als het trombose is (waar ik dinsdag wel achter kom, want dan moeten we er weer heen), is of er iets tegen te doen is.
Of houdt ze dit nou de rest van haar leven??
Het verdiend geen schoonheidsprijs kan ik je erbij zeggen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:54

Het zou ook kunnen dat de halsader met het aanleggen van een infuus beschadigd is. Het bloed gaat dan omwegen zoeken via andere aders.
Ik heb dit eens gezien bij een paardje dat ik liet keuren. Het kon gaan kwaad omdat het paard het al lang zo zou hebben, maar als het sinds kort zou zijn, zou het mogelijk schade kunnen aanrichten werd mij door de DA verteld.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:52

Als de zwelling erger wordt, kan het ook nog een allergische reactie zijn op bv Peniciline. Dan ook je DA even waarschuwen, want dan moet dit tegen gespoten worden ivm mogelijke kans op verstikkings verschijnselen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 11:00

Ze heeft geen penseline gehad, ze krijgt helemaal nog geen medicijnen.
Ze heeft in de kliniek alleen een injectie darmontspanner gehad.
Maar met het bloed afnemen, had ze de naald er een tijdje in zitten in de hals, maar het bloed wilde niet komen.
Dus werd die naald wat heen en weer gefrummeld enzo, was volgens mij een studente.

Wat ik wil weten is, kan er wat aan gedaan worden??
Dat zal ik morgen ook in de kliniek vragen, want dan zijn we weer aan de beurt Scheve mond

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:36

Ik heb het laten zien in de kliniek, maar volgens de arts was het geen trombose, omdat je dan ook bij het oog allemaal kleine opgezette adertjes moest zien, en dat is niet zo.
Volgens hem zijn het opgezette zenuwen en hij wist niet waar het van kon komen...

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:38

bij trombose moet je redelijk vlug zijn anders overleef je t niet dus dat zal t idd wel niet zijn denk ik?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 16:41

Kido schreef:
bij trombose moet je redelijk vlug zijn anders overleef je t niet dus dat zal t idd wel niet zijn denk ik?


Nou, dat is ook niet waar hoor.
Een paar jaar terug, op stage, was er ook een fokmerrie die trombose had, heel erg zelfs, maar die leek er verder geen last van te hebben.
Als het er al een tijdje zit, gebeurt er waarschijnlijk niks ergs verder, alleen als het er net zit, moet je het wel laten nakijken.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 09:27

Bij de mens kan/is het levensbedreigend naar mijn eten t hangt er denk vanaf welke ader slagader of gewone ader.