hertehals..huh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

hertehals..huh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 16:48

ik weet ongeveerw at een hertehals is..Maar kan je paard dat ook krijgen door teweinig goede spieropbouw in de hals..? en heeft mijn paard een hertehals als ze een dunne hals heeft en die door teweinig ontspanning niet rond is gaan bespieren..? Door de laaste trainingen zie je gelijk verschil..haar hals wordt dikker en ronder.. Maar krijgt een paard nou een hertehals (als dit is wat ze heeft) door te weinig training of door de bouw..?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:14

Veel verstand heb ik er niet van (lees: geen verstand), maar beide oorzaken lijken me aannemelijk!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:01

Volgens mij is een echte hertenhals aangeboren - hals is zo gebouwd zeg maar. Nageven is met zo'n paard ook heel lastig. Door verkeerd rijden kan je bijv. wel een onderhals ontwikkelen of verkeerde bespiering.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 19:51

Kyona schreef:
Volgens mij is een echte hertenhals aangeboren - hals is zo gebouwd zeg maar. Nageven is met zo'n paard ook heel lastig. Door verkeerd rijden kan je bijv. wel een onderhals ontwikkelen of verkeerde bespiering.


Ik kan haar wel nageeflijk rijden daarmee is ze net als ieder ander paard, haar nek heeft ook geen rare vorm ofzo, maar als je vanaf haar schoft richting haar hoofd kijkt, gaat har nek eerst een stukje omlaag en dan pas omhoog..maar dat is maar een klein beetje..ik en mijn instructrice denken dat het door training wel weer een doorlopende lijn wordt...(ze heeft nu een klein beetj onderhals, maar dat komt vooral omdat ze haar ene been wil ontzien..)
Ik ben er nog steeds niet uit of het aangeboren is..want als ik om me heen kijk naar paarden zie je haast geen enkel paard met zon hals..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:13

Hm misschien heb je een foto? Wat jij beschrijft lijkt meer een gebrek aan spieren aan de bovenkant en misschien een teveel aan de onderkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:50

Als je wilt kan ik wel even een plaatje opzoeken van een paard met een echte hertehals.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:39

mijn pony heeft ook een hertenhals... zei de dierenarst ooit, door zijn onderzoekje heen.. dit geeft niet, .. indd, dat stukje omlaag is wel nog duidelijk, maar je kan de hals nog echt wel mooi rond bespieren denk ik (mijn pony heeft naar mijn zeggen best een mooie hals)..
dus ik denk echt dat het door gewoon de bouw is, en niet door de training

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:06

Mijn draver heeft ook een hertenhals. Ik heb altijd begrepen dat je er niet veel aan kunt doen. Het is min of meer de bouw van je paard. natuurlijk kun je sommige spieren nog wel trainen. Maar het zal nooit een ronde gespierde hals worden

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:13

waarom wil ze haar ene been ontzien?
een hertenhals kun je niet wegkrijgen,een arm bespierde hals wel!
in principe is elke hals zoals jij beschrijft,eerst een stukje naar beneden en dan naar voren/naar boven.
kijk maar eens naar een skelet van een paard.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:10

timilon schreef:
waarom wil ze haar ene been ontzien?
een hertenhals kun je niet wegkrijgen,een arm bespierde hals wel!
in principe is elke hals zoals jij beschrijft,eerst een stukje naar beneden en dan naar voren/naar boven.
kijk maar eens naar een skelet van een paard.


Mijn paard heeft een rugblessure gehad en daarom sleept ze met haar ene been..die probeerd ze te ontzien, omdat ze niet meer gewend is hem op te tilen...Dat zijn we nu aan het trainen

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:12

timilon schreef:
waarom wil ze haar ene been ontzien?
een hertenhals kun je niet wegkrijgen,een arm bespierde hals wel!
in principe is elke hals zoals jij beschrijft,eerst een stukje naar beneden en dan naar voren/naar boven.
kijk maar eens naar een skelet van een paard.


Ze heeft alleen een kleine onderhals..maar haar hals is voor de rest niet verticaal, maar vrij horizontaal naar voren..Ik weet niet hoe dat bij een hertehals zit...ik heb geen foto..maar zou er graag een foto van zien! *LOL*

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:15

Tussen onderhals en hertenhals zit veel verschil. Een hertenhals is een te verticaal gebouwde hals die echt erop 'staat', bij een onderhals heb je daar te veel bespiering, de bespiering mist dan op de bovenlijn.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:21

Jouw paard heeft een beetje een gebrek aan bespiering in de boven lijn van haar hals. Er zijn bij mij op stal een aantal lease paarden die het hebben omdat zo op onregelmatige tijden gereden of getraint worden. Met een regelmatige training en door de hals te laten lopen snel weer opgelost en krijgt jouw paard weer gauw een mooie hals. Het is niet aangeboren als het maar een klein beetje is. Het gebeurt gewoon bij lange rust periode's bij sommige paarden. Knipoog

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 18:23

Seventje schreef:
Jouw paard heeft een beetje een gebrek aan bespiering in de boven lijn van haar hals. Er zijn bij mij op stal een aantal lease paarden die het hebben omdat zo op onregelmatige tijden gereden of getraint worden. Met een regelmatige training en door de hals te laten lopen snel weer opgelost en krijgt jouw paard weer gauw een mooie hals. Het is niet aangeboren als het maar een klein beetje is. Het gebeurt gewoon bij lange rust periode's bij sommige paarden. Knipoog


Heej dankjewel !! Ik ben echt blij omdat te horen! Mijn paard is namelijk al een jaar "kreupel"(wel foto's gemaakt niks te zien ==> zie profiel) en ik kan haar pas sinds een paar maanden weer berijden. ook zie ik zoals je zegt snel vooruitgang..Echt een pak van mn hart! Haha!
....nog een klein vraagje..sommige paarden worden al geboren met een brede ronde hals..ik snap nooit dat die dan geen "dunne" hals krijgen als ze lang stilstaan.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:07

Een hertenhals heeft een paard, omdat ie zo gebouwd is!!! Een hertenhals kun je wel ietsje mooier krijgen door goede training (spieropbouw dus), maar het zal nooit zo'n mooie, dikke hals (brede ronde hals, zoals je zelf al zei), goedgevormd en met kap worden hoor!!!
De bouw van zijn hals is hoe dan ook aangeboren. Daar verander je door training echt niks aan. Seventje zegt dat het als het maar een klein beetje is, dat het dan niet aangeboren is. Een hertenhals is HOE DAN OOK aangeboren. Een DUNNE hals deels niet, wamt die kun je opbouwen door training. Maar paarden die van nature een dunne hals hebben krijgen nooit dezelfde hals als een paard die van nature een dikke hals heeft. Paarden die als jong paard al een dikke hals hebben, die hebben dat gewoon in hun genen meegekregen. Die krijgen dus wel een dunnere hals als je ze niet traint dan wanneer je ze wel traint, maar die houden dus altijd een dikkere hals dan paarden die zo'n dikke hals (helaas) niet geerfd hebben.
Het spijt me om je vrolijkheid na het horen van Seventje weer onderuit te halen, maar je paard krijgt echt niet zo'n mooie hals als paarden die dat gewoon in de genen hebben. Naar mijn mening heeft Seventje het een beetje te rooskleurig voorgesteld. Die hertenhals blijft, hoe dan ook. Hij kan wel ietsje mooier (dikker, en met de spieren op de juiste plek) worden als je regelmatig en CORRECT traint, zodat de hertenhals minder opvalt, maar je kunt de bouw niet veranderen door training.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 13:42

ja..dat is dus mijn vraag..heeft mijn paard een hertehals..of gewoon een dunne hals door stilstaan (en een beetje aanleg)
Want een dunne hals is niet gelijk een hertehals neem ik aan

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:12

Anders moet je eens een foto plaatsen!! Dan kunnen we allemaal kijken en oordelen.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:33

annemiekie schreef:
Anders moet je eens een foto plaatsen!! Dan kunnen we allemaal kijken en oordelen.


haha..ik vind dat best..alleen heb ik al heel vaak verteld dat ik geen digitale fotocamera heb..maar misschien binnekort als onze scanner het weer doet is het mogelijk...

**of als er iemand in de buurt woont die zo lief Lachen is om even fotootjes te maken zou dat mooi zijn !

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 17:34

maar er was toch ook iemand die een voorbeeld had..waar blijft die dan??

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 17:56

annemiekie schreef:
Anders moet je eens een foto plaatsen!! Dan kunnen we allemaal kijken en oordelen.

Afbeelding

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 17:59

Olevalover schreef:
[image]


Afbeelding

Dit is haar nek..kunnen jullie er even wat van zeggen??Is het een hertehals?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 23:41

erhm, zo kan ik er echt niets van zeggen, je moet een stand foto maken..
zo ziet het er virj normaal uit,,(ik zie alleen een spring foto?!)
maar waarom maak je je zo druk? (en belast je dat been nu niet te erg, om nu al meteen te gaan springen?!)

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:35

Niet erg slim om een springfoto te maken; om te springen buigen ze hun hals al, en kun je natuurlijk nooit zien of er een hertehals op zit!!!
Gewoon een foto op stand in natuurlijke houding. En geen foto waar ze raar op staat, zelfs paarden met een mooie, normale hals kunnne er op een foto uitzien alsof ze een hertenhals hebben. Dus de foto maken op een rustige plaats, zodat ze niet haar kop er extreem op zet, want dan zegt iedereen': 'das een hertenhals' terwijl he misschien toch niet zo is!!!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 12:24

muiszje schreef:
erhm, zo kan ik er echt niets van zeggen, je moet een stand foto maken..
zo ziet het er virj normaal uit,,(ik zie alleen een spring foto?!)
maar waarom maak je je zo druk? (en belast je dat been nu niet te erg, om nu al meteen te gaan springen?!)


Dit is een oudere foto..toen ging het goed..nu spring ik niet meer met haar hoor!! Bloos
enneh..de foto is een foutje (ik weet pas een tijdje hoe je met die url moet werken schaam schaam)

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 12:36

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
op deze laatste loopt ze niet mooi, maar zie je wel haar nek goed...