Cushcin..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ides
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Cushcin..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 13:52

Hallow allemaal!

Ik rijd op een fjordenmanege en er is een pony diej schijnt een ziekte te hebben waarbij niets beter word ofzow..K geloof dat het cushchin zoiets heette maar kweeniej meer precies. Ik wil graag wat info erover hebben en waar ik info kan vinden. Ze heeft erg lang haar dat word er dan owk afgeschoren en op het moment is ze hoefbevangen. Maar het schijnt soort van hersentumor te zijn op de hypofyse..en dat kan niej operatief worden weggehaald.. Als iemand meer erover weet? Graag..En uh..als je een site waar je info erover kan vinden? Owk welkom!

Alvast bedankt, Iris

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:12

De ziekte van Cushin komt overwegend bij oude merrie's voor. Het een afwijking in de hypofyse (voor zover ik weet, heeft het niets met een tumor van doen) waardoor de hormoon spiegel veranderd. Het geeft als uiterlijk symptoom, langachtig dor krullend haar, het hele jaar rond. De veranderde hormoonspiegel kan (hoeft niet altijd) chronische baarmoederontsteking geven en dus kans op hoefbevangenheid. Regelmatig spoelen kan de baarmoeder wel tot rust brengen, maar de kans dat de onsteking en dus de hoefbevangenheid terug komt wordt steeds groter. Meestal worden de paarden onvruchtbaar, of verwerpen.
Er bestaat geen behandeling tegen de ziekte op zich, hooguit is de baarmoederontsteking te behandelen maar dit is erg duur en de kans op herhaling is groot. Je kunt je afvragen of je het dier er een plezier mee doet, want erg plezierig zal ze zich niet meer voelen nu met die hoefbevangenheid.

Ides
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 14:15

ow owkaj bedankt..Maarja ze staat op de manege en ja daar ondergaan ze geen dure behandelingen..Dusjah maar bestaat er egt niets dat er tegen gedaan kan worden?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:59

Niet dat ik weet, maar ik ben geen VA en de wetenschap komt steeds verder.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:41

Ik ga voor het grootste gedeelte met Kitten mee, alleen heeft het wel degelijk met een hersentumor te maken, tenminste dat was bij mijn pony wel het geval, (de tumor kan operatief verwijderd worden, maar is zeker niet zonder risico en onbetaalbaar voor de doorsnee paarden eig. dit gebeurt vrijwel alleen bij hele dure sport/fok paarden die geld op leveren en waarbij het financieel haalbaar is)

Haar sympthomen waren oa: lusteloos/slecht ruien/soms zwalken/krullend winterhaar/staar/langdurig en onregelmatig hengstig/hoefbevangen/slechte hoefgroei.

De da kon ons geen behandeling aan bieden, ze werd wel behandeld voor de hoefbevangenheid als ze daar bij tijd en wijlen last van had, verder gaf ik haar max hippo, een voedingsuppement, voor oudere paarden, want goed bleek te zijn voor de gewrichten/haarkleed (ze had na 3 jr weer eens volledig zomerhaar) en de algehele conditie ging vooruit.
Maar echt een middel om dr helemaal op te lappen is het niet, het verzachte de omstandigheden een beetje.
Daarnaast werkt het niet bij ieder paard, je moet net geluk hebben dat jou paard goed op de ingredienten reageerd.

Misschien dat er nu wel een behandeling is, maar tot 1,5 jaar geleden niet, Ciska is helaas door deze ziekte overleden de tumor is tegen de hersenen aan gekomen en daardoor zijn sommige vaten gesprongen, ze is overleden aan een hersenbloeding.

Klinkt allemaal erg eng, maar ik moet zeggen dat ik geen fijnere dood voor haar had kunnen bedenken, het ging snel en vrijwel pijnloos (misschien wel helemaal pijnloos), mocht ze toen der tijd niet zijn overleden had ik niet al te lang meer moeten wachten met mijn keuze om ze in te laten slapen, want ze had deze ziekte al 4 a 5 jaar, maar het laatste half jaar ging ze achteruit en dan moet je niet verder bakkelije, maar het diertje waar je zoveel van houdt, rust gunnen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 13-06-04 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:44

Cabochon is er net aan overleden!

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:56

Kijk eens op http://www.hoofcare.nl bij het hoefbevangenheid staat een link naar informatie over de ziekte van Cushing

Ik heb mijn paard ten gevolge van deze ziekte in december moeten laten inslapen..

Mijn paard heeft wel medicijnen gekregen die de ziekte afremt.. maar genezing is uitgesloten..
Helaas hadden die medicijnen min. 8 wkn nodig om aan te slaan... en dat heeft ze niet gered..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:07

Loena schreef:
Kijk eens op http://www.hoofcare.nl bij het hoefbevangenheid staat een link naar informatie over de ziekte van Cushing

Ik heb mijn paard ten gevolge van deze ziekte in december moeten laten inslapen..

Mijn paard heeft wel medicijnen gekregen die de ziekte afremt.. maar genezing is uitgesloten..
Helaas hadden die medicijnen min. 8 wkn nodig om aan te slaan... en dat heeft ze niet gered..


Mag ik misschien vragen welke medicijnen je hebt gekregen van de da?
Want mijn da kon niks voorschrijven, dat vind ik dan vreemd van hem als er dus wel 'íets' op de markt blijkt te zijn.

Alvast bedankt

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:20

nou dat is een heel verhaal... Er bestonden altijd al medicijnen maar dat was niet betaalbaar.. Toen bij mijn paard Cushing geconstateerd was.. wees iemand mij op een artikel in BIT (nov 03) waar stond dat er een rekenfout gemaakt was en dat paarden bij een lagere hoeveelheid van die medicijnen ook baat hadden..
Mijn paard is dan ook een van de eerste paarden in Nederland geweest die deze medicijnen gehad heeft.. In deze medicijnen zit het middel pergoline. Het medicijn heet Permax en is een medicijn voor mensen die aan de ziekte van parkinson lijden..
Het medicijn was nog steeds prijzig maar ik wilde het wel doen.. Ze had 1 mg per dag nodig.. en dan kostte het ong. Euro 50 per maand.. Vroeger gaven ze 3 tot 6 mg per dag... nou reken maar uit wat het dan per maand zou kosten...
Het had wel zo kunnen zijn dat zij uberhaubt niet genoeg had aan 1 mg per dag.. maar ik heb het niet meer kunnen testen Verdrietig

Het aanmaken van teveel cortisol zou dan verminderen.. ze zou beter gaan verharen en ik geloof dat de suikerziekte zou verdwijnen.. Ze zouden zich in ieder geval beter gaan voelen..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:28

Loena schreef:
nou dat is een heel verhaal... Er bestonden altijd al medicijnen maar dat was niet betaalbaar.. Toen bij mijn paard Cushing geconstateerd was.. wees iemand mij op een artikel in BIT (nov 03) waar stond dat er een rekenfout gemaakt was en dat paarden bij een lagere hoeveelheid van die medicijnen ook baat hadden..
Mijn paard is dan ook een van de eerste paarden in Nederland geweest die deze medicijnen gehad heeft.. In deze medicijnen zit het middel pergoline. Het medicijn heet Permax en is een medicijn voor mensen die aan de ziekte van parkinson lijden..
Het medicijn was nog steeds prijzig maar ik wilde het wel doen.. Ze had 1 mg per dag nodig.. en dan kostte het ong. Euro 50 per maand.. Vroeger gaven ze 3 tot 6 mg per dag... nou reken maar uit wat het dan per maand zou kosten...
Het had wel zo kunnen zijn dat zij uberhaubt niet genoeg had aan 1 mg per dag.. maar ik heb het niet meer kunnen testen Verdrietig

Het aanmaken van teveel cortisol zou dan verminderen.. ze zou beter gaan verharen en ik geloof dat de suikerziekte zou verdwijnen.. Ze zouden zich in ieder geval beter gaan voelen..


Okke dan snap ik beter waarom onze da het toen der tijd niet als behandeling heeft aangedragen, ik ben een stuk wijzer door jou post.

Bedankt hiervoor en sterkte met je verlies!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:50

Dat van die tumor, was mij inderdaad niet bekend. Bij ons betrof het 2 oude(re) merries van klanten, die binnen kwamen om geinsemineerd te worden. De ene, een 18 jarige hannoveraanse merrie was het afgelopen jaar gust gebleven en wilde ook nu niet dragen. Ze vertoonde (nog) geen van de bovengenoemde symptomen en pas na het nemen van een biop, wisten we wat er loos was. Bij mijn weten leeft ze nog en gaat nu door het leven als gezelschap/recreatiepaard. De andere, een friese merrie van 22, was al 2 jaar gust en bij binnenkomst hadden we direct al onze twijfels, want deze had wel dat krullende, wat doffe haar. Ook hier gaf een biop de uitslag. Zij loopt nog steeds ieder weekend met veel plezier voor de koets. Van de eerste weet ik het niet, maar de fries heeft tot op heden geen andere klachten, anders dan dat zij onvruchtbaar is geworden en wordt dus ook (nog) niet medicinaal behandeld. Dus op dat gebied, kan ik jullie niet verder helpen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:04

Mijn oude bijrijdpaard had ook Cushing, echter geen ziekte verschijnselen maar hij kreeg een soort van epileptische aanvallen dus nadat we al een keer op straat voor een bus hadden gelegen en nog wat aanvallen hebben we besloten om hem in te laten slapen, we wilden niet het risico lopen dat we hem uit het prikkeldraad of de sloot konden vissen of iemand ernstig zou bezeren als ie een aanval kreeg.
De DA zei inderdaad dat er medicatie voor is maar dat dat onbetaalbaar is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:27

Mijn oude merrie heeft ruim 10 jaar na de diagnose cushing nog vrolijk rondgehobbeld. Ook zij had krulhaar en een baarmoederontsteking. Deze is verholpen dat koste wel 3 weken Utrecht maar daarna heeft ze dus ruim 10 jaar zonder klachten rondgehuppeld. Dit tot grote verbazing van de DA in Utrecht die had voorspeld dat ze in principe binnen 3 jaar zou overlijden aan de gevolgen van Cushing.

Uiteindelijk is ze overleden aan kruislamheid als gevolg van slijtage. het is misschien toch de moeite waard om er iets aan te laten doen als het kan.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:20

De ziekte van Cushing wordt bij het paard bijna altijd veroorzaakt door een tumor van (de middenkwab) van de hypofyse. Door deze tumor maakt de hypofyse veel te veel ACTH ( een stofje dat de bijnieren stimuleert om het hormoon cortisol te maken), waardoor de bijnieren veel te veel cortisol maken, waardoor de belangrijkste symptomen veroorzaakt worden.

De ziekte van Cushing komt wereldwijd voor en wordt iets meer bij merries gezien. Deze aandoening komt bij alle rassen voor en wordt gezien vanaf een leeftijd vanaf 7 jaar, al is de gemiddelde leeftijd 20 jaar.

Het belangrijkste verschijnsel bij deze ziekte is de lange krullende vacht, die ook nog kan verkleuren.
De belangrijkste complicaties van de ziekte van cushing kunnen zijn:
-hoefbevangenheid
-suikerziekte (hierdoor gaat het paard veel drinken en plassen)
-onvruchtbaarheid
-langzamere wondgenezing
-secundaire infecties
-blindheid (indien een tumor erg groot wordt kan deze op de oogzenuw drukken)

Helaas is het chirurgisch verwijderen van de hypofyse tumor, zoals men bij de mens doet niet mogelijk bij het paard, doordat men niet bij de hypofyse van het paard komt zonder belangrijke strukturen kapot te snijden.
Men kan de tumor wel proberen te remmen met medicijnen, alleen zijn deze medicijnen erg duur. Verder moet men zich wel realiseren dat de tumor door blijft groeien en er een moment komt dat de ziekte door de therapie heen breekt.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:20

Hoi Maarten, waar heb jij deze tekst vandaan en is hier nog meer info over, buitenl.taal geen probleem. ben hier heel nieuwsgierig naar.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:31

Het is een korte samenvatting met de kernpunten van de ziekte van cushing die ik zelf gemaakt heb. De beste informatie staat in medische (paarden)boeken en tijdschriften. Verder staat er ook een hoop over op internet. Blijf echter wel kritisch want er staan veel onwaarheden op het internet, ook op sites die er op het eerste gezicht betrouwbaar uitzien.
Succes met zoeken.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:28

Hoewel ik goede medische boeken heb, is e.e.a toch alweer gedateerd, in ieder geval het medicinale gedeelte. Wat internet betreft, klopt, af en toe kom je hele interresante dingen tegen, maar vaak is het ook niets meer dan een (heel "goed") verkoop verhaaltje, nog afgezien van alle interresant doenerij, waar je helaas ook mee van doen krijgt. Bedankt overigens.

Ides
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 21:48

Eej allemaal!

Harstikke bedankt voor alle informatie en moeite! Ik heb het allemaal gelezen, maar kijk zoals ik al zei het is een manege paard en daar zullen ze nooit dure medicijnen aanschaffen, dan is het meteen afgelopen! Boos! Majah tis wel zo. Nu heb ik laatst hoorde ik het al vaag, maar toen dacht ik, ik kan info zoeken en de dood van de pony vermijden of uitstellen door iets te doen, haar te helpen! Maar er is een besluit genomen en ze word nu zo snel mogelijk ingeslapen Boos!:( :'(. Het was nooit mijn verzorgpaard, maar toch is het gek als je op de manege komt en het paard isser niej meer. Bennet zo gewend! En mij verzorgpaard heb geen vriendinnetje meer Boos!
Kus kus iris