Lusteloos of sloom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Lusteloos of sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:24

Ik heb mijn paardje nu 1 jaar (bijna) ze was erg mooi slank toen ze bij mij kwam. In het begin kon ik er bijna niet tegenaan voeren om haar zo mooi te houden en ze werd magertjes. Niet heel eng mager, maar toch iets te naar mijn mening.

Nu ben ik na 1 maand van stal veranderd. Ze werd daar al een stuk kalmer en werd "goed doorvoed". Ze was uiteindelijk nar een half jaar zelfs zo dat ik dacht. Nou rustig aan... Ik gaf haar toen 1 kg basisbrok per dag!

Nu wil ik iets meer trainen en ook vaker op wedstrijd en voer haar nu dus sportbrok. Ook omdat ik het idee had dat ze erg snel moe was. Net even dat beetje extra energie.

Helaas bleef ze sloom en ben ik gaan proberen te trainen op uithoudingsvermogen. Dus aan de longe en dan als ik anders zou stoppen toch door longeren. Helaas zonder resultaat. Met rijden wil ze op een gegeven moment echt niet meer. Dan kan je been. spoor en zweep geven, maar dan is ze op.

Ze is nu niet echt dik meer, maar mager ook zeker niet. Ze staat op 1 kg sportbrok per dag en krijgt er na het rijden een kilo musli of granenen mix bij (meestal een mix van die 2)

Nu vraag ik me af of dit een voer kwestie is of dat het in haar lijf niet in orde zal zitten. Ik ga sowieso maandag de DA even bellen, maar wilde meerdere meningen horen.

Masja

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:42

Ziet ze er verder goed uit? Bijv. niet iets hangbuik, niet mooi glimmend enz? Wel goed dat je de dierenarts belt.
Heb je al eens geprobeerd extra vitaminen te geven? Dit wil wel eens helpen als het de oorzaak is van de lusteloosheid. Staat ze nu in het weiland of niet? Als ze op stal staat, zou weiland kunnen helpen om haar weer fris in het hoofd te krijgen zeg maar.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:03

Ik zou de DA erbij halen, eventueel bloed laten prikken. Voor hetzelfde geld heeft ze een virus onder de leden waardoor ze zo lusteoos is.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 15:20

Kyona schreef:
Ziet ze er verder goed uit? Bijv. niet iets hangbuik, niet mooi glimmend enz? Wel goed dat je de dierenarts belt.
Heb je al eens geprobeerd extra vitaminen te geven? Dit wil wel eens helpen als het de oorzaak is van de lusteloosheid. Staat ze nu in het weiland of niet? Als ze op stal staat, zou weiland kunnen helpen om haar weer fris in het hoofd te krijgen zeg maar.


Ze ziet er super uit. Heeft nog een klein mini buikje van het te dik zijn. Verder staat ze op de dag in het land en 's nachts op stal. Dat is juist zo vervelend. Als ze er niet zo goed uit had gezien had ik de DA er meteen bij gehaald, maar nu is het zo moeilijk....

Ik heb afgesproken met de stalhouder dat ze nu op 2 kg brok per dag komt te staan (rustig opbouwen)

Verder wil ik maandag een vitaminen kuur kopen (heeft ze net na de winter ook al een keer gehad) en ze krijgt nu ipv 0,5 kg musl en 0,5 kg granen van beide een kilo.

Ik bel maandag ge DA of ik hier goed aan doe en als ze hier na een maand niet op gaat reageren dan laat ik hem komen.

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:38

Ik hoop dat het 'probleem' kan vinden. Gek, he? Want ze ziet er gewoon gezond uit..

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:06

Ik heb begrepen dat ze van muesli juist alleen maar dikker worden en niet fitter.
Mijn paard is namelijk erg slecht voor het been en traag..
Nu moest ik stoppen met muesli geven en daarvoor in de plaats haver geven.
Nu bouw ik dat ook langzaam op, en het gaat iets beter.
Misschien dat het dus mede daaraan ligt?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 00:01

Littleghoul schreef:
Ik heb begrepen dat ze van muesli juist alleen maar dikker worden en niet fitter.
Mijn paard is namelijk erg slecht voor het been en traag..
Nu moest ik stoppen met muesli geven en daarvoor in de plaats haver geven.
Nu bouw ik dat ook langzaam op, en het gaat iets beter.
Misschien dat het dus mede daaraan ligt?


Ze krijgt naast musli ook granenmix. Ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter gaat. Maar ja, wat kan je zeggen van zo'n korte periode. Ik kijk het 1 maand aan en dan ga ik de DA laten komen als het nog niet beter wordt Lachen

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:06

Ik heb hetzelfde probleem (gehad) met mijn paard. Hij zag er super uit, eerder te dik dan te mager, maar was erg lusteloos en sloom. Heel het verhaal ertussen in zal ik je besparen, maar uiteindelijk bleek het toch aan de maag/ darmen te liggen. Hij bleek niet tegen het voer te kunnen dat hij kreeg, waardoor heel zijn dunne darmen verhard waren en de eerste spijsvertering niet goed ging. De da had dit altijd afgeschoven, omdat hij er zo goed uitzag. Bij mijn paard waren we er veel en veel te laat bij en heb ik hem uiteindelijk een jaar het land in moeten doen, omdat hij niet meer hertselde (medicijnen sloegen niet aan en de da's wisten het ook niet meer). Wil je nog meer info hebben dan mag je gerust een pb sturen.

krokus
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:50

Hoi,
Laat eens zijn bloed nakijken. Kost niet zoveel.
Misschien een laag ijzer gehalte?
Succes

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:50

Is je paard wel goed ontwormt?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:11

hoi,

ik heb hetzelfde probleem gehad (bleek uiteindelijk toch een virus te zijn), maar toen heb ik me ook in zijn voer verdiept.
een vitaminetekort merk je pas echt na ca. 2 maanden volgens mijn VA. muesli heeft een erg lage energiewaarde, alleen graan kan je beter een vitaminenbrokje bijvoeren. als hij in het werk staat heb je idd meer aan sportbrok dan basisbrok.
het is me niet helemaal duidelijk wat je paard precies aan hoeveelheden voer krijgt. hippostar (www.hippostar.com) houdt een hoeveelheid van ca 3,5 kg krachtvoer per dag aan voor een paard van 600kg met 4 tot 6 kg hooi. je kan ook proberen hem maxH of pavo energy boost oid bij te voeren.
ook kan je zoals hierboven gezegd zijn bloed laten testen om te kijken of alle waardes kloppen Lachen
succes

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 23:17

Ze krijgt nu in plaats van 1 kilo 2 kilo brok per dag. En ik moet zeggen ze is al wat energierijker. Maar ik weet niet of dit blijft. Voor de zekerheid maar een vitiaminen stoot gegeven en nu eerst Almelo eens afwachten. Kijken hoe het daar zal gaan. Ik heb er nu al een wat vrolijker beeld bij. Ze gaat nog steeds niet hollen als ze de wei in mag, maar gisteren heeft ze zo waar met haar weide genootje staan dollen! Dus er zit weer beweging in haar! Ik denk toch dat ik te weinig voer gaf. Over 2 weken kan ik meer zeggen en dan bekijk ik of ik inderdaad de DA erbij moet halen. Bloed testen is dan nderdaad het 1e wat er in mijn opkomt.

Ontworden wordt via stal geregeld en loopt volgens mij goed... Ik zal er morgen eens naar vragen!

Masja

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:11

ze kan een afwijking aan de shcildklier hebben. hierdoor blijven ze dun omdat alles in het lichaam sneller werkt dan normaal, dus eten verbrand sneller etc. en worden ze ook sneller moe..
kun je laten nakijken in het bloed.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 15:14

Blijven ze dan altijd dun? Dan kan ik dat gelukkig al afschrijven. Ze is nl heel dik geweest toen ze net op deze stal stond. Hollands Welvaren! Nu is ze netjes op maat, nog steeds eerder te dik dan te dun, maar zo zie ik het liever.