gekanteld hoefbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

gekanteld hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 09:50

Wat kunnen jullie mij vertellen over gekanteld hoefbeen. Wat zijn de oorzaken en de consequenties voor het paard. Is er een mogenlijkheid dat een paard hiermee gewoon in de sport kan lopen? Is er een behandeling voor ?

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 09:58

Ligt eraan in hoeverre het hoefbeen gekanteld is.Speciaal beslag kan ook verbetering brengen.Laatst heb ik ergens gelezen dat je met "natuurlijk bekappen"zulke problemen op kunt lossen,of dat waar is weet ik niet,daar heb ik geen ervaring mee.Zoek een goede hoefsmid die je meer kan vertellen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:40

Een pony bij ons op stal heeft dit gehad (kwam door hoefbevangenheid bleek achteraf). Het was trouwens behoorlijk erg. Bij haar is het wel goed gekomen: eerst heel lang op rust - heel weinig eten en speciaal beslag. Nu loopt ze weer goed. Het is nu ca 7-8 maanden geleden denk ik.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 12:53

kijk eens op de volgende site: www.hoofcare.nl

Op deze site staat zeer veel informatie!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 13:45

ik weet niet of je het boek van dr. offereins thuis heb liggen? daar staat ook veel over in, je moet vooral kijken bij hoefbevangenheid, daar staat meestal ook een stuk in over een gekanteld hoefbeen. Heb je al iets gezegd?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 14:07

De oorzaak is voor zover ik weet, bijna altijd hoefbevangenheid. Het paard kan er geen last van hebben, maar als de kanteling voortduurt, krijgt het paard zodanige pijn dat het afgemaakt moet worden. Er moet ook in de meeste gevallen speciaal beslag worden gemaakt, hierdoor wordt het been op de pijnlijke plekken verlicht, maar in alle gevallen is het raadplegen van een dierenarts noodzakelijk.