Stro eten; slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Stro eten; slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:11

Mijn pony eet stro met net zoveel smaak op als hooi. Scheve mond
Ik heb haar nu op vlas-strooisel staan en dat gaat wel goed.
Maar het is veel te duur!

Is stro eten nou echt zo slecht?
Ik heb gehoord dat ze er verstopping van in de darmen kunnen krijgen. Scheve mond

Laten jullie stro-eters gewoon op stro staan?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 16:13

Marloez schreef:
Ik heb gehoord dat ze er verstopping van in de darmen kunnen krijgen. Scheve mond



KUNNEN krijgen ja.. als je alles waarvan je paard ziek zou kunnen worden bij m weg moet laten dan blijft er weinig over. Elk paard eet stro, ik ken weinig paarden die er ziek van zijn geworden.. Als je paard echt zo onwijs veel eet en er ziek van wordt dan kan je misschien over gaan op zaagsel.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 16:15

Tja... dat dacht ik ook, maar m'n ouders willen dat dus niet kopen... ís net zo duur' zeggen ze, volgens mij is dat helemaal niet waar.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:28

Maar wat is veel eten?? eet die echt heel zijn stal helemaal op??

Of houd die nog genoeg over elke dag??
En is het uit verveling?? Want misschien verveelt die zch wel, en kan je hem wat anders te doen geven, dan eet die ook minder stro.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:56

mijn paard is grootgebracht met stro eten, in Oostenrijk voeren ze alleen stro en geen hooi! Ik heb hem in de winter op vlasvezelstro staan, omdat ie anders altijd een lege stal heeft.

Vlas is juist niet duur, als je het goed doet tenminste, je kan 3 maanden doen met 1 bodem, als je maar met genoeg pakken begint en er niet in gaat prikken met uitmesten

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 20:48

Mijn paard eet niet haar hele stal leeg maar wel een groot gedeelte. Nu in de zomer staat ze weinig op stal en meer in de wei en eet ze er bijna niet van, maar in de winter verveelt ze zich dood en vreet ze 'm bijna leeg.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:55

Maar dan lijkt t me dat je iets aan de verveling moet doen en niet aan t stro eten.. Als ze zich verveelt en geen stro heeft vind ze wel weer wat anders om de verveling tegen te gaan!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 20:58

Ik heb al van alles geprobeert; een bal aan een touwtje enzv (maar ze geeft alleen om eten). IK geef har in de winter zoveel mogelijk hooi... Ik probeer tussen de egenbuien door met haar te wandelen (er is geen binnenbak en in de buitenbak kun je dan zwemmen)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:11

Een stal zoeken waar ze buiten kan staan in de winter?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:13

neh te koud joh...
Ik heb d'r liever binnen staan eigenlijk Lachen

Maar is stro eten nou echt zo slecht?
Of maakt het niet uit...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:17

Te koud?? T is een paard hoor! Sorry maar ik vind dat je dan ook niet moeilijk moet doen, je wil dr liever binnen maar wil ook niet dat ze zich verveelt!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:18

mijn paard doet de gekste dingen als ie zich verveeld, hij heeft wel eens in 1 nacht een box tot de grond toe afgebroken!

De enige plek waar hij zich goed voelt is...... buiten.... en zo hoort het ook!

Hij staat alleen in de winter 's nachts op stal met een hoop dingen om zich te vermaken en overdag staat ie buiten. Hetliefst zou ik hem 's nachts ook buiten laten, maar dat kan bij mij op stal niet helaas

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:20

Ja oke, mijn paard staat overdag dan wel buiten he.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:30

Als je stro van een goede kwaliteit hebt is het helemaal niet slecht als ze dat eten. Wij voeren zelfs stro bij als ruwvoer. Nu ben ik niet zo in stro thuis, wat voor type stro dit is, maar wij halen dan grote balen bij een geitenboer en geiten zijn helemaal gevoelig.
Onze pony's staan overigens wel op krullen, en het stro wat we bij voeren eten ze ook helemaal op en is ongeveer de hoeveelheid van 1 plak per dag.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 22:32

o?
Het is geloof ik gerst stro

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 23:25

het hoeft niet slecht te zijn, maar echt goed is het ook niet als ze zoveel sto eet. ze kan idd last van haar maag krijgen omdat het te ruw is en ze dit niet goed kunnen verteren. ook kunnen ze hele harde mest krijgen wat natuurlijk ook niet zo prettig is. is een zzagsel in combinatie met stro stal niet te realiseren. heeft ze een bodem om op te liggen en stro om op te knabbelen (niet te veel stro dan natuurlijk)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:35

mijn pony eet ook zijn stal leeg, geen probleem er liggen rubber matten in zodat hij altijd nog zacht blijft staan, voor de nacht krijgt hij dan weer een plak stro die hij op kan eten.

als ze genoeg beweging krijgen is er volgens mij geen reden tot paniek.
stro is goed verteerbaar.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:08

Mijn pony's eten ook al hun stro op. Zolang je je paard genoeg beweging geeft, en het stro dus goed verteerd word, is er niks aan de hand.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 15:24

Tja, en de mijne eet ook stro. En wel zoveel dat hij er nu al twee keer koliek van gekregen heeft. Andere bodembedekker dan stro is voor ons geen optie (hij eet ook zaagsel en dat is nog slechter). Ik zou hem ook het liefst dag en nacht buiten hebben, maar dat is helaas niet overal een optie. Hij kan in de zomer wel 24/7 buiten staan dat is al heel wat.
Het advies wat ik gekregen heb: hou zijn stal wat viezer. Een paard vindt het niet erg om vieze plekken op zijn vacht te krijgen (dat vinden wij erg). Maar natuurlijk ook weer niet zo vies dat het stinkt en goor is. Ik heb een potstal en moet nu mijn best doen om hem niet al te schoon te houden (er gingen bij mij dagelijks 3 a 4 schone plakken bij....).
Dus, ja je paard kan er ziek van worden (verstoppingskoliek), maar het hoeft niet. Hangt van het paard af.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:46

Om te beginnen zou ik overschakelen op tarwe of roggestro, ook dit wordt wel gegeten maar in veel mindere mate. Gerst en haverstro zijn ze allemaal gek op,maar gerstestro verteert veel slechter en kan dus wel problemen op gaan leveren. Je zou ook nog kunnen proberen om wat azijn over zijn schone stro te spuiten met een plantenspuit, ook dit wil wel eens helpen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:22

Marloez schreef:
Ik heb gehoord dat ze er verstopping van in de darmen kunnen krijgen. Scheve mond


Het zou inderdaad kunnen. Maar het ligt aan heel veel factoren. Persoonlijk denk ik dat beweging de belangrijkste factor is. Als ze weinig beweging krijgen, wordt hun vertering minder goed. Zo kan er een verstopping ontstaan.
Waar je ook rekening mee moet houden, is hoeveel voer je je paard geeft. In stro zitten namelijk ook een aantal voedingswaarde, niet veel, maar het zit er toch.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:30

stro heeft maar een hele lage voedingswaarde wat haast niet noemenswaardig is. het gaat erom dat stro slecht(er) verteerbaar is omdat er heel veel ruwe celstof inzit. het gaat verveling tegen omdat het heel langzaam verteerd, maar daardoor kun je je wel voorstellen kunnen er verstoppingen optreden als hij te veel eet

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:45

heej heej,mijn paard eet ook zijn stro op.hij loopt lekker de heledag buiten in de bak af en toe in de wei en ik rij bijna iedere dag.dus het kan ook gewoon zijn dat hij het lekker vind hoor.de mijne eet het gewoon en ik probeer hem zo laat mogelijk te voeren en verpsreid over de dag dat hij wel vaak per dag wat te doen heeft.maar volgens mij is het niet zo erg hoor.tenzij hij echt de hele mik mak achter elkaar opeet en dan ook echt alles helemaal leeg.maar dat is niet het geval schreef je.ik denk zelf dat het geen kwaad kan hoor.mijn paardje heeft er geen last van maar ja ik weet niet hoe jou pony erop reageer natuurlijk.maar ik heb er geen slechte ervaringen mee.en stro eten is altijd nog beter als luchtzuigen of weet ik veel wat.toch??

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:31

Ik denk dat elk paard wel stro eet, maar dat het erg afhankelijk is van het type stro. Een tijdje terug hadden we van dat hele zachte stro, nou die box was zo leeg hoor. Nu hebben we tarwestro en daar eet ze een stuk minder van. Natuurlijk staat ze overdag buiten, dus dat scheelt ook wel, maar dit kauwt volgens mij iets minder lekker weg Knipoog

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 23:54

Marloez schreef:
Mijn paard eet niet haar hele stal leeg maar wel een groot gedeelte. Nu in de zomer staat ze weinig op stal en meer in de wei en eet ze er bijna niet van, maar in de winter verveelt ze zich dood en vreet ze 'm bijna leeg.


Je geeft hier zelf al een oplossing! Kun je haar niet 's winters overdag in een paddock zetten met een berg hooi? Of sowieso meer - arm - hooi geven.
En op zich kan stro eten geen kwaad. Net wat Smurf zegt, het wordt soms als voer gegeven. Vroeger was dat in NL ook normaal.