Bloedneus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:25

Ik was vanmiddag rustig buiten aan het rijden met mijn ijslander. Toen ik terug kwam zag ik dat ze een bloedneus had. Scheve mond Hoe komt ze eraan en is het erg? Verward

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:34

op internet heb ik dit gevonden

1. Selenium (Se)
Is een bestanddeel van een enzyme dat de cel beschermt tegen de nadelige invloeden van peroxiden. Voorts heeft Se een sparende invloed op vitamine E dat een anti-oxydans is en de oxydatie van polyonverzadigde vetzuren in de celmembranen verhindert.
Hierdoor worden vele cellen beschermd (spiercellen, cellen van het immuunsysteem, bloedlichaampjes,...)
De behoefte aan selenium stijgt bij toenemende inspanning, vooral als deze gepaard gaat met een overproduktie van melkzuur en ook wanneer het voedsel een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren bevat.
Gebrek:
Infecties en spierproblemen, gevolgd door stijfheid, lusteloosheid en spierpijn. De afbraak van spiercellen heeft tot gevolg dat spierenzymes worden uitgescheiden met een verhoging van het bloedplasmagehalte van deze enzymes. Soms grijpt er zelfs excretie van het spiermyoglobine in de urine plaats. Ook voortplantingsstoornissen zoals uterusinfectie, vroege embryoafsterving, abortus, ... worden toegeschreven aan een Se-tekort.
Te veel:
Wordt veroorzaakt door planten: blindheid, ongecoördineerde handelingen, bloedneus, gezwollen oogleden, buikpijn, ademhalingsproblemen.
Lagere gehaltes veroorzaken: gewichtsverlies, anemie, ruwe huid, verlies van manen en ringvorming op de hoeven.

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:39

ok harstikke bedankt, maar het is wel een ingewikkeld verhaaltje hihi

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:45

In het algemeen is een bloedneus bij het paard een beschadiging van een bloedvat in de neus, bijvoorbeeld door hard proesten. Deze stoppen meestal vrij snel. Dus dan is er niets aan de hand.
Maar wanneer het chronisch wordt, bijvoorbeeld door een aandoening van de luchtwegen of van het darmkanaal, heb je kans op bloedarmoede.

Ernstige luchtzakaandoeningen waarbij het bloed in stromen uit de neus komt, zijn meestal niet te stelpen en zijn zelfs vaak dodelijk. Dit omdat de luchtzakken zelf dan ook met bloed gevuld zijn.

Omdat het wat warmer was, liggen de bloedvaten ook iets 'hoger' in de huid. Dus misschien heeft ze wat te hard geproest, of is het zo gesprongen.

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 18:50

ooooh gelukkig hoeft het dan niet ernstig te zijn, want het stopte gelukkig wel snel, maar dan hou ik het gewoon nog ff goed in de gaten.
Bedankt voor je reactie!

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 19:53

Nou dat selenium verhaal is wederom leuk verzonnen, alleen klopt niet zo veel van. Wat vonnie84 zegt komt al veel meer in de richting.

Ik zou aanraden indien het vaker opteedt contact op te zoeken met een paardendierenarts, die eens met een endoscoop in de neusgang kan kijken.
Dus 1 x zoiets hoeft niet echt iets te betekenen, maar indien het vaker optreedt, zou ik wel adviseren om even contact te zoeken met je DA (ivm progressief zeefbeenhematoom).
Groet,
Maarten

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 20:07

Als het vaker gebeurt haal ik er zeker een dierenarts bij

bedankt voor je reactie

groetjes Denise

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:49

Idd, als het vaker gebeurt direct een DA bellen. Een paard bij mij op stal had ook vaak een bloedneus en bleek een tumor in zijn hoofd te hebben Scheve mond

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:47

een tijdje geleden stond mijn pony in de paddock en toen ik naar haar toe kwam lopen om haar er uit te halen zag ik ook dat ze opeens een bloed neus had. ze is niet ergens tegen aan gelopen volgens mij want ze had geen wondje of iets. heb er nog op gelet of ze het nog een keer kreeg maar gelukkig heeft ze t niet meer gehad. het is natuurlijk niet gezond. maar als het 1 keer gebeurd kan het denk ik geen kwaad maar je moet er wel op letten.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:35

Als het een keer gebeurd kan het inderdaad geen kwaad. Er zijn zelfs rassen waarbij het vaker voorkomt zoals bijvoorbeeld Engelse Volbloeden. Wel in de gaten houden.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:46

Als je galopeert tegen de wind in kan er ook een bloedneus ontstaan (of stond dat hierboven al ergens? heb dat hele verhaal niet gelezen )

Denise16

Berichten: 220
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-04 21:54

Ik heb haar vandaag gelongeerd en er was verder niks aan de hand dus ik denk dat het gewoon een gesprongen adertje was.
In elk geval bedankt voor jullie reacties!
groetjes Denise

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 10:47

Een paardje bij ons op de manege heeft dat ook wel eens.
Ziet dr iig raar uit een paard met een bloedneus.
Succes

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:16

mijn merrie had het gister voor het eerst na een lang stuk galloperen tijdens een buitenrit, en vandaag weer na het galloperen in mn les....ik ga morgen ook even met de da overleggen...

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:34

Als je tegen de wind in galopeert knapt er een zenuw ofzo?
Dan is er nix aan de hand,maar gewoon niet (tevaak) doen..